Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
24. februar 2004 - 14:38 Der er 4 kommentarer

Ustabil 3.3 V forsyning til grafikkort

Jeg har købt et Radeon 9600 XT grafikkort for nygeligt, og har haft problemer med min computer lige siden. Mine spil crasher tit og mit skærmbillede bliver med jævne mellemrum svagt flimrende som om der er signalforingelse fra Grafikkortet til skærmen. Det er specielt når der sker animation på skærmen at det sker. Fx. når jeg scroller i et vindue eller skriver i word eller spiller et spil.

Asus smartdoctor viser at 3.3 V spændingen over AGP porten (Vcc) til tider falder til 2.5 V og ellers lægger den lavt omkring 2.90-3.10 V. Det ligger dog inden for de accepterede udsving på -+.50 V. Hvad kan jeg gøre for at løse dette problem?

Mit system:

Asus 9600 XT (7.95 Asusdrivere ~ 3.9 Catalyst)
Asus P4C800 motherboard (v. 1015 bios)
Thermaltake 360 W PSU

Jeg har to cd-drev, et lydkort, et grafikkort og 1 harddisk sat til PSU'en nu, 360 W burde da være rigeligt til at dække det behov? Er det bundkortet der er fucked up?
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
24. februar 2004 - 17:42 #1
Ok her er en opdatering:

Fejlen opstår med både mit 9600XT kort men også med mit gamle Ti4200 kort som desederet slår fra hele tiden og giver sort  skærm nogen sekunder af gangen. Begge kort virker i andre computere. Det sjove er at mit gamle Geforce 256 virker uden problemer i min maskine. Kan det her forklares med at de nye kort er AGP 3.3 V mens det gamle kort kun er AGP 1.5 V eller endda 0.8 V ? Og sidst men ikke mindst er det så bundkortet eller PSU'en der er noget crap?
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
24. februar 2004 - 18:42 #2
Nå min fine teori røg lige i skraldespanden det er lige omvendt med spændingerne:

1xAGP = 3.3 V
2/4xAGP = 1.5 V
8xAGP = 0.8 V

Hvilket til gengæld må betyde at der ryger en rimelig pæn strømmængde igennem 8xAGP kortene...
Avatar billede simonhans73 Nybegynder
26. august 2004 - 11:19 #3
Du skal passe meget på med at have et gafikkort på 3.3 volt i en agp port der kun køre 1.5

Du brænder bunkorte af!!
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
20. september 2004 - 09:24 #4
Nej, det er ikke AGP spændingen men Vcc. Fejlen er en deffekt strømforsyning. Der var sket en tydelig kortslutning på 3,3 volt benet i strømforsyninskablet fra PSU'en og ned i bundkortet. Ny PSU har løst problemet.