Avatar billede jakobg Nybegynder
23. februar 2004 - 16:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Genereret .csv-fil bliver læst forkert af Excel

Hej,

Jeg har lavet en ASPX-side, som udløser en download prompt på følgende måde:

'...
Response.Clear()
Response.AppendHeader("Content-Type", "text/text")
Response.AppendHeader("Content-disposition", "attachment;filename=tets.csv")
' Udskriver tekst i et semikoloonsepareret format
Response.Flush()
'...

Siden fungerer fint, browseren åbner download-prompt'en, og filen ser ud som den skal, hvis man åbner den i Notepad.
MEN: Hvis man derimod blot dobbeltklikker på filen (text.csv), så åbner Excel sig som forventet, men den fucker totalt rundt i æ, ø og å! De bliver erstattet med nogen underlige tegn.

Mit eget gæt er, at mine headers er forkerte, men HVAD jeg skal gøre, aner jeg bare ikke???

Bonus-spørgsmål:
Er der iøvrigt nogen der har en elegang måde at komme videre fra aspx-filen, efter downloadet er færdigt? Jeg har prøvet med en Response.Redirect(), men den brokker den sig også over pga. den header information jeg allerede har udskrevet til skærmen.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede burningice Nybegynder
23. februar 2004 - 17:14 #1
uhm... ang. det sidste spørgsmål, så burde siden lukke sig selv ned igen efter endt download hvis den er blevet åbnet ved at en bruger har klikket på et link der refererer til din download-side.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
23. februar 2004 - 17:32 #2
Mon ikke dette er noget du kan bruge: http://www.dotnetforum.dk/forum/ShowPost.aspx?PostID=467
Avatar billede jakobg Nybegynder
24. februar 2004 - 11:25 #3
cyberfessor,
Download-siden bliver pt. ikke loadet i et nyt vindue: Downloadet bliver udløst når brugeren klikker på en knap på samme side.

guidmaster,
Har du et bud på hvordan jeg angiver "iso-8859-1 encoding" i mine headers?
Avatar billede guidmaster Nybegynder
24. februar 2004 - 12:24 #4
Mon ikke det kan gøres på denne måde:
Response.AppendHeader("Content-Type", "text/text; charset=iso-8859-1")
Avatar billede jakobg Nybegynder
24. februar 2004 - 13:01 #5
guidmaster,
Den virkede desværre ikke, resultatet er det samme.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
24. februar 2004 - 13:13 #6
Har din web.config en encoding?
Avatar billede jakobg Nybegynder
24. februar 2004 - 13:44 #7
guidmaster,
Nej, der er ingen encoding i web.config?
(dog med undtagelse af <globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8"/>, men jeg tvivler på det er dén du er ude efter?)
Avatar billede burningice Nybegynder
24. februar 2004 - 23:28 #8
Prøv at sæt ResponseEncoding til iso-8859-1 direkte i dit page-direktiv på din aspx-side. Det vil nemlig gå ind og overskrive din indstilling i web-config-filen
Avatar billede jakobg Nybegynder
25. februar 2004 - 10:08 #9
cyberfessor,
Fantastisk, det var lige hvad der skulle til! :) Tusind tak for hjælpen.
Kom med et svar, hvis du vil ha' point.
Avatar billede burningice Nybegynder
25. februar 2004 - 11:49 #10
mon ikke også guidmaster også lige skulle komme med et svar... det var trods alt ham der kom med hvilken coding der skal bruges... jeg tåger altid rundt i dem... ved godt hvordan det skal sættes, men ved aldrig hvilken en jeg skal vælge ;)
Avatar billede jakobg Nybegynder
25. februar 2004 - 12:31 #11
cyberfessor,
Det var vist det man kalder en "joint effort", men det var trods alt dig der kom med det afgørende svar! :)
Der sker ingenting når jeg klikker "Accepter"!?!?!
Avatar billede burningice Nybegynder
25. februar 2004 - 12:36 #12
jeg har fået pointene, så jeg ved ikke om der skal ske så meget mere? :)