Avatar billede figgifiggi Nybegynder
23. februar 2004 - 08:32 Der er 3 kommentarer

Samba og load balancing

Jeg har et par spørgsmål om Samba og load balancing:
Kan man få Samba til at køre load balancing?
Hvis ja, hvor kan jeg finde informationer om det?
Og kan man få Samba til at samarbejde med Windows om det?
Avatar billede mfalck Praktikant
23. februar 2004 - 08:42 #1
hmm .. man kunne måske opnå load-sharing via dns - altså noget i stil med

I DNS:

sambaserver= 192.168.0.1, 192.168.0.2

når en klient spørger efter \\sambaserver så svarer dns-serveren enten .1 eller .2, men det vil jo ikke være ægte load-balancing eftersom loaden på serveren ikke tages i betragtning, men dns blot svarer enten den ene ip-adresse eller den anden.
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
23. februar 2004 - 09:04 #2
Det er selvfølgeligt en mulighed. Men det jeg ledte efter, var en måde hvorpå to eller flere servere kan samarbejde om at dele belastningen.
Avatar billede lap Nybegynder
23. februar 2004 - 22:08 #3
tja, hvis du har råd til at etablere et rigtigt cluster med flere maskiner med adgang til de samme fysiske diske (på en gang), så er svaret ja.

Et windows cluster kan kun have diske på enten den ene eller den anden node i clusteret. Jeg tvivler på, at du kan "dele" samba og windows - jeg har dog aldrig prøvet det.