Avatar billede amplif Nybegynder
22. februar 2004 - 19:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med XP

Jeg har fået et par problemer med XP.
Det hele er faktisk sket efter jeg har haft linux en masse tid på min disk.

F.eks. når jeg skal brænde en CD, ligemeget hvilket program det er, så går systemet faktisk i stå, og rører sig måske kun 2-3 gange under selve brændingen = direkte ubrugeligt mens den brænder)

Når jeg skal kopire filer fra disk til disk f.eks, så tager det utroligt lang tid i forhold til hvad det plejede, før jeg smed XP ind igen.

Når jeg booter XP op, så efterd en loade ting som kører fra evnstre mod højre kal billedet hurtigt blive sort, og så vise skrivebordet - det gør mit ikke. Det bliver sort i 3-5 sek. og så kommer skrivebordet.
Det problem med at selve det grafiske er lang tid om at loade var der også under XP installationerne, men kun når den skulle ind i det grafiske - altså ikke dos.

Jeg har ikke haft lavet nogle hardware ændringer (og andet for den sags skyld) så det kan ikke have været det.
Jeg har kørt memtest86, uden resultat.

Nuværende konfiguration er pt:
AMD Athlon Thunderbird 1GHz (med en skod køler fra 2001, ligger mellem 60 og 65 generelt, har ALDRIG været et problem, og har ALDRIG kunne mærke det)
512mb sd pc-133 (De er kørt gennem memtest86 smertefrit)
Hoveddisk: Wester Digital 30GB (Der har aldrig været noget med denne disk)
Andendisk: Seagate 120GB (heller ej har der været noget med denne)
Grafikkort: GeForce FX5200 (passivt kølet, men det har aldrig været et problem)
Brænder: LiteOn 52/32/52 (Altid virket perfekt, og den brænder videre selv om Windows går i stå, så tvivler på at den kan have "ødelagt" noget)

jeg har prøvet at geninstallere XP flere gange, uden held, og har nyeste opdateringer fra WIndows Update. Det skete hovedsageligt da jeg skiftede til linux - og tilbage.

På forhånd tak.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
22. februar 2004 - 19:44 #1
Vis du har installeret XP, er der IKKE dos, på din computer mere...

prøv evt. at geninstallere dit brænderprogram, og check om alle dine drivere virker..

Hvilket brænder program bruger du?
Avatar billede amplif Nybegynder
22. februar 2004 - 20:10 #2
Det "dos" jeg mener at under boot tingen til XP installationen, når den har loadet driverne ind og genstarter, så kommer den til noget grafisk - selv der er den langsom.

Jeg har prøvet med flere forskellgie brændeprogrammer, f.eks. DiscJuggler.
Det med brænderen var også før denne installation af XP, stadig efter linux.
Avatar billede amplif Nybegynder
22. februar 2004 - 20:26 #3
Har lige kørt begge diske igennem Seagates Data Lifeguard, og begge er fine.
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. februar 2004 - 21:00 #4
Hvordan fjerner man linux? jeg tænker på om der kan ligge nogen rester og drille, da du installerede xp havde du netstikket ude, for ellers kan der godt være smuttet virus eller andet "godt" ind.
Avatar billede amplif Nybegynder
22. februar 2004 - 21:15 #5
magictouch: Under XP installationen kan man formatere disken.
Og nej, det er ikke virus.
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. februar 2004 - 21:29 #6
Ok,prøv om det her hjælper på opstarten:
Et program der kan minimere starttiden er Bootvis, http://www.softpedia.com/public/cat/12/2/12-2-1.shtml

Hvis du ikke deler filer og printer på et net, kan du deaktivere den funktion i-netværksforbindelser-egenskaber for din forbindelse, fjern flueben i- fil og udskriftdeling. Der er ingen grund til at systemet søger efter det i opstarten, når du ikke bruger det!
Og-Start-Kør: Msconfig-start. fjern flueben i de opstartsprogrammer der ikke er nødvendige for opstarten.
Avatar billede amplif Nybegynder
22. februar 2004 - 22:12 #7
Bootvis har jeg allerede prøvet, det har kun hjulpet på selve boot siden (som også var meningen) men ikke på de problemer jeg har.
Avatar billede magictouch Nybegynder
23. februar 2004 - 07:45 #8
Hent Max Tweaks, lidt nede på siden:http://www.tech52.com/
og fortæl så om det hjælper, samt om det med netværksforbindelser også har hjulpet;)
og gå ind i stifinder-mappeindstillinger-vis-fjern flueben i-søg automatisk efter.....
Hent empty temp folders, til at rydde op: http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/
I Windows er der en mappe der hedder-prefetch, tøm den.
Gå ind i- Msconfig-system ini-386enh og sæt-ConservativeSwapFileUsage til 1
Avatar billede amplif Nybegynder
23. februar 2004 - 22:48 #9
Det har intet hjulpet..
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. februar 2004 - 10:08 #10
Tjek din sidefil:-
Gå ind i Kontrolpanel-System-Avanceret-Ydeevne-Indstillinger.
Der vælger du-Avanceret, under-Virtuel hukommelse- klikker du på knappen 'Skift'.
Den fil, som bruges til virtuel hukommelse, oprettes automatisk, når du installerer Windows XP, og den kaldes for sidefilen. Sidefilens størrelse er dynamisk og kan variere mellem en mininum- og maksimumstørrelse. Windows XP indstiller automatisk sidefilens minimumstørrelse til en halv gange størrelsen på computerens RAM-hukommelse og maksimumstørrelsen til tre gange sidefilens minimumstørrelse. Hvis du f.eks. har 256 megabyte RAM-hukommelse i computeren, bliver sidefilens minimumstørrelse 384 megabyte (1,5 x 256 = 384), og maksimumstørrelsen bliver 1152 (3 x 384 = 1152). Det er de anbefalede størrelser.
Når du har gjort dette klikker du på knappen 'Definer'. Du vil muligvis blive bedt om at genstarte computeren.
Hvis du laver sidefilen for lille, er det ikke sikkert Windows vil starte, så gør tingene med forsigtighed.
Nu har du 512 så du skal regne lidt;)
Avatar billede amplif Nybegynder
25. februar 2004 - 15:10 #11
Det hjalp ikke og det har intet med sidefilen at gøre. Problemet var der også under installationen af XP, men det er ligemeget - smider en ny linux dist. ind i næste uge.

Ellers tak for hjælpen.
Avatar billede amplif Nybegynder
25. februar 2004 - 15:11 #12
Hvis du lige gider smide et svar, så får du pointene.
Avatar billede magictouch Nybegynder
25. februar 2004 - 17:44 #13
Takker;)