Avatar billede creationzone Nybegynder
08. februar 2004 - 19:34 Der er 7 kommentarer

Virus i boot'en?

Hej Eksperter

Jeg har en ven der har problemer med sin computer.
Hun har haft en masse forskellige virus et par gange og jeg blev nødt til at formatere alle hendes drev. Derefter blev windows XP installeret igen, men computeren er stadig meget langsom og kommer med mange fejl som da den havde virus.
Så jeg vil gerne spørge om der kan ligge virus andre steder end på harddisken, kan den fx være i boot'en eller noget, for jeg ved ikke så meget om lige dette emne? Og hvordan kommer man af med den hvis det er tilfældet?
Ellers må jeg vel antage at det er en hardware-fejl!

På forhånd tak
Mobster
Avatar billede espersen Novice
08. februar 2004 - 22:54 #1
har du STRAKS efter installationen opdateret med Sp1a + kritiske updates ?? (INDEN den er sendt på nettet ?)
Avatar billede bredker Nybegynder
08. februar 2004 - 22:57 #2
før du starter med at formatere, bør du lige sikre dig dette
grundet at der er mange der efter at have formateret og geninstalleret windows , viser sig i virus kategorien.

Før du formaterer skal du hente opdateringer og brænde dem på en cd,
hent de opdateringer der passer til det windows og sprog du har samt opdateringer til dit internet explorer
brænd dem på en cd, pil netstikket ud og lad være med at gå på nettet før du har installeret mindst SP1(XP)/SP4(Win2K) og sikkerhedsopdatering til IE.
Opdateringer kan hentes her http://www.it-service.sdu.dk/vis.php?side=84
hent patchen mod blaster her:
Hent de forskellige pacth (sikkerheds opdateringer) fra Microsoft her: (URL) her finder du bl.a. også den pacth som sikrer dig mod blaster virus
http://www.microsoft.com/downloads/search.aspx?displaylang=da

Derudover er der nogle små programmer der kan hjælpe til at der ikke senere bliver problemer med snavs på din maskine,
de fylder ikke ret meget og hjælper dig med at holde maskinen i god og ren stand
du kan læse lidt om disse  , og finde dem har fra aovergaard`s standardpakke.
Aovergaard`s standardpakke kan du finde her, samt link til de programmer hun anbefaler http://www.spywarefri.dk/pakken.htm
Avatar billede creationzone Nybegynder
08. februar 2004 - 23:00 #3
Mange tak for jeres svar, men hvad er grunden til at man skal installere disse med det samme, er det for at undgå virus eller er det for at "dræbe" dem?

Mobster
Avatar billede espersen Novice
08. februar 2004 - 23:01 #4
bredker ; fin lille forklaring !

En samlet pakke med kritiske updates kan hentes her : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da
Avatar billede espersen Novice
08. februar 2004 - 23:02 #5
jeps !  Du er meget åben uden SP1a samt de andre program- og sikkerhedsrettelser som mange af de virus'er udnytter ; du skal ikke være på nettet mere end få minutter før end du kan blive ramt !! (derfor : hiv stikket ud imens)
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. februar 2004 - 23:04 #6
Og hvis man nu ikke har alle disse patches liggende på en cd, så aktiverer man den indbyggede firewall efter installation, og smutter forbi Microsoft.
Avatar billede creationzone Nybegynder
08. februar 2004 - 23:21 #7
Mange tak for de konstruktive forslag, er allerede i gang med at hente opdateringerne (samt opdatere min egen putter), prøver det i morgen og ser om det virker!

Mobster