Avatar billede a.ottobrøker Nybegynder
22. september 1999 - 21:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har problemer med HD, jeg har klokke med f.disk.

Jeg har prøv at indstaler en HD på 2.4GB og en på 9.1GB, men har ikke haft et rigtig windows (osr2) som kan hånter HD over 2GB, jeg vil vide om der er en mulighed for at slette HD`s FAT opbygning, så man kan starte forfra, med en rå HD, klar til at blive indstaler med nyt windows (OSR2).
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 22:06 #1
ja

du går ind i dos prompten, skriver FDISK og trykker enter

så vælger du ja til at understøtte styre diske

så trykker du 3 (slet) og enter

og så følger du vejledningen på skærmen sletter alle partitioner...

så trykker du escape og vælger 1 (opret) og beder den oprette en primær partition som fylder 100% af disken
Avatar billede a.ottobrøker Nybegynder
23. september 1999 - 00:20 #2
Der er inge dos partitioner på HD, men den på 9,1GB kan jeg kun opret et drev på 504MB, og den på 2,4GB kan jeg kun få et på 944MB,
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. september 1999 - 00:58 #3
er det win95 osr2? så skal du sige ja til store diske når den spørger..

ellers så få fat i osr2 først
Avatar billede a.ottobrøker Nybegynder
23. september 1999 - 01:09 #4
jeg har osr2 men den kan ikke indstaler på grund af den skriver forkert dos version, efter at den har skreven det, er det gåde galt, jeg har forskellig boot disk med forskellig fdisk på men ikke en kan jeg få den til at hjælpe mig.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
23. september 1999 - 08:29 #5
Hvad kan jeg sige andet end : Format ?: derefter korrekt brug af fdisk !!

Eller PartionMagic !!

Hvad mener du med at du ikke har haft den rigtige win ?? Jeg kører med Win95 (første udgave) og har Blandt andet en partion på 13,5 Gb
Avatar billede Slettet bruger
23. september 1999 - 11:12 #6
Jeg foretrækker selv partitonmagic, som partitionerings program.
Ellers få en af dine venner til at sætte disken i hans maskine, så kan han formatere den og bagefter lægge installationsfilerne på harddisken, så skal du bare sætte den i din egen maskine og starte installationen, det virker hver gang.
Hvis alt andet fejler få fat i en Win98, her virker det hele tilfredsstillende.
Avatar billede chiefone Nybegynder
24. september 1999 - 18:15 #7
Du skriver ikke hvor gammel din maskine er, men prøv at undersøge din bios(der hvor der står tryk del under opstart). Inde i din bios skal du undersøge om din bios version understøtter diske  over 540 mb. Du kan ikke regne med at dette er tilfældet selv om du kan se 944 mb på den ene disk. de resultater er tit misvisende. Kig altså i bios efetr lba mode eller forsøg at få autogenkendt dine diske. Hvis din bios ikke understøtter store diske og den ikke kan opgraderes kan du benytte et stykke software fra Ontrack systems der tillader brugen af store diske på ældre maskiner.
Avatar billede cyberper Nybegynder
25. september 1999 - 20:47 #8
Ja, du kan starte Fdisk igen.
Inde i FDISK skal du så slette alle dine partitioner og de skal slettes med det sidste drev først, helt frem til c.

Derefter skal du igen definere en Primær og en sekundært partion. Jeg kan ikke lige huske om de kan laves større end 2 GB. Men efter den opdeling skal du lave resten af drevene til 2 GB størrelser.

Så skal du starte maskine op igen og formatere alle drevene. Du kan godt nøjes med at formatere det første drev, c-drevet. Og så kan du geninstallere
Windows igen.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
02. oktober 1999 - 00:58 #9
Først og fremmest skal du bruge en win95 SR2 bootdisk.

1) Kør FDISK, og slet alle partitioner.

2) Genstart maskinen, og boot fra samme Win95 SR2 bootdisk.

3) Kør FDISK, og svar ja til at Windows skal understøtte store diske.

4) Opret partition(er). Afslut FDISK, og genstart maskinen fra DOS.

5) Boot fra samme Win95 SR2 bootdisk.

6) Installer win95 SR2.

Problemet kan nemt opstå, hvis du benytter flere forskellige versioner af FDISK. FDISK i Win95 er forskellig i alle 4 versioner. Du kan glæde dig over at du ikke har brugt FDISK fra PCDOS, OS/2 eller DRDOS...Så havde du haft et problem.

Du skal helst fjerne en partition med samme FDISK, som den blev oprettet med.

Hvis dette ikke hjælper, så prøv skridt 1 og 2. Inden du går videre til skridt 3, så kør FDISK med valgmuligheden /mbr
som erstatter din nuværende Master Boot Record, med en ny standard WIN95 MBR. Husk at genstarte inden trin 3.

Avatar billede lemvigpc Nybegynder
16. oktober 1999 - 20:58 #10
Er du sikker på din bios understøtter LBA, hvilken type MB har du, man kan sagtens opdatere bios i de fleste tilmelde, så er problemet løst, men husk at bruge OSR2 eller højrer boot-disk.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 23:40 #11
a.o>> kan du ikke acceptere svarene på det her spm eller noget...?
Avatar billede cybermike Nybegynder
27. april 2000 - 11:57 #12
Hvilke motherboard/bios har du?

Det lyder som bios´en der er nogel galt med, jeg har også nogle computere som kun kan se 504 mb af mine store harddiske.
(En enkelt gang fandt den 504mb på en 40mb hd)
Avatar billede a.ottobrøker Nybegynder
01. august 2000 - 17:41 #13
undskyld