Avatar billede sqwer Nybegynder
30. januar 2004 - 12:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sessions eller includes

Jeg laver et site som kan ses på flere forskellige sprog. Dette har jeg gjort ved at have en række arrays med de forskellige tekstbidder/ord jeg skal bruge, og spørgsmålet er nu om jeg skal inkludere disse arrays på hver side, eller lægge dem ind i $_SESSION. Hvad er mest effektivt?

Jeg har en ide om at sessions lader mig slippe for at oprette og nedlægge en masse variable på hver side, men det er muligt at det er forkert tænkt.
Der er ca. 300 strenge i alt (hvoraf mange kun er et ord), og hvis jeg inkluderer på hver enkelt side vil jeg måske kunne nøjes med gennemsnitligt 200 på hver side.
Avatar billede schaefner Juniormester
30. januar 2004 - 12:07 #1
du kan vel bare gemme hvilket sprog brugeren ønsker?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2004 - 12:10 #2
Hvis du skal snakke effektivitet, så er (cachede) PHP-templates nok det bedste.

Du retter altså i en PHP-template på formen (skitse)

receipt_tmp.php
  $tekst = "<***STRING_1***>";
  print $tekst;

Og så lader du et program generere fx

en/receipt.php
  $tekst = "I don't understand English";
  print $tekst;

fr/receipt.php
  $tekst = "Je no comprans pas le Francais";
  print $tekst;

Ved sprogvalg går du så bare til den rigtige startside. Når brugerne ser siden
er der ingen overhead, men du skal een gang/hver gang du ændrer generere filerne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2004 - 12:12 #3
(og jeg håber min fransklærer ikke er på eksperten.dk *g*)
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. januar 2004 - 12:36 #4
Svaret kommer nok mest an på hvormange besøgende du forventer på siden og hvor meget diskplads du har at rutte med. For hver bruger bliver der oprettet en fil med alle den brugers sessiondata, sålænge den session varer, så med 300 tekster kan det komme til at fylde en hel del.

mvh JakobA
Avatar billede sqwer Nybegynder
30. januar 2004 - 13:47 #5
erik > Det ser sjovt ud, det vil jeg prøve! :)
Men jeg tror ikke lige jeg fangede så meget i første hug... (jeg tror der et eller andet basalt hul et sted :))

Skal der være en fil for hver tekststreng?
Og det med cachen, hvor sætter jeg det?
Og når så jeg skal have skrevet "Je ne comprends pas le Français" ;) på en af siderne, hvad kalder jeg den så med?

jakoba > siden har for det meste brugere fra en ret lukket kreds, så jeg tror ikke det med pladsen er et problem. Og som sagt er de fleste strenge meget korte.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2004 - 13:53 #6
For hver php-side du skal have laver du en template

  //masser af andet php/html
  print "<***STRING_1***>";
  print "<***STRING_2***> $antal";
  //masser af andet php/html

Et andet sted har du sprogfiler

  en:
    STRING_1=Go play on the highway
    STRING_2=You bought
    ...etc

  fr:
    STRING_1=Fermez la porte
    STRING_2=Je ne c'est pas
    ....etc

Dit program, som du nu skal lave, skal ud fra hver template, og hver sprogfil,
generere en rigtig php-fil fx i kataloger der svarer til spoget (det er nok nemmest)
Avatar billede sqwer Nybegynder
30. januar 2004 - 14:29 #7
Altså sådan at hver enkelt side ligger klar på serveren i en version for hvert sprog, og disse så bare skal opdateres hver gang jeg laver ændringer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2004 - 14:44 #8
Det var min idé - men som jakoba siger, skal man lige afveje fordele og ulemper op mod hinanden.
Avatar billede sqwer Nybegynder
30. januar 2004 - 17:26 #9
OK, så har jeg fanget hvad du mente, så nu måtte jeg lige tygge lidt på det, og jeg er kommet frem til at jeg tror det bliver for bøvlet at gøre, med tanke på hvordan siden i øvrigt ser ud.
Så hvis vi vender tilbage til mit oprindelige spørgsmål, hvad er så bedst?
Avatar billede sqwer Nybegynder
23. februar 2004 - 19:25 #10
Nå, det lader ikke til at der kommer flere kommentarer her, så jeg lukker...