Avatar billede lemvigpc Nybegynder
25. januar 2001 - 02:38 Der er 12 kommentarer

Dual Processor i Win2000

Understøtter Win2000 Dual Procesorer ?
Har det nogen mærkbar ydelseforbedring ?

Jeg har et Abit Dualkort med en Celeeron 433 Mhz.
Kan den køre sammen med FX. en 500 Mhz

Er det Nemt at overclocke ?
Avatar billede parazite Nybegynder
25. januar 2001 - 02:43 #1
Ja, Win2000, Win NT 4 og Linux understøtter alle Dual processorer. Du skal sørge for at de 2 processorer er nøjagtig samme mærke, type og \"styrke\". Du vil få ydelsesforbedring - hvor er ellers formålet med det? :o)
Overclocking? Ved det faktisk ikke. Hvis dit motherboard understøtter jumperless clocking, så er det jo nok ikke svært, men ellers... tjaeh.
Avatar billede krusell Nybegynder
25. januar 2001 - 04:04 #2
Du kan sagten overclokce dual, på præcis samme måde som med alm., men de kan nok overclockes lidt forskelligt, selvom det er samme model processer, så du skal lige finde den hastighed der passer bedst. Og du skal holde endnu bedre øje med varme problemer, da der er 2 processorer der varmer...
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
25. januar 2001 - 06:59 #3
Findes der test hvor man måler ydelsen af 2 CPU i forhold til 1.

Skal Cpu\'erne køre med samme hastighed, jeg har 2 forskellige svar..........
Avatar billede parazite Nybegynder
25. januar 2001 - 07:46 #4
De 2 processorer du smider i SKAL køre med samme hastighed på papiret. Om du kan overclocke dem til 2 forskellige hastigheder skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg ved du skal have fat i endnu en Celly 433 for at få det til at virke. :o)
Avatar billede roslev Nybegynder
25. januar 2001 - 09:09 #5
-Ikke nok med at de SKAL køre samme hastighed, de skal også have samme stepping (sådan er det med Xeon og PIII, så jeg formoder det er det samme med Celeron).
Ydelse: Nogle programmer er skrevet til at udnytte 2 CPU\'er (Photoshop, After Effects, 3D Studio Max mf.). Quake 3 understøtter 2 CPU\'er, men forvent kun 10% forøgelse. Ved multitasking giver 2 CPU\'er en væsentligt forøgelse...

Jeg sludrer idag... :)

!
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
25. januar 2001 - 10:20 #6
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg i dag har en PII 450 på ASUS P2B-F. som jeg kan sælge, og istedet få Abiten med de 2 procesorer.

Kan det betale sig at skifte, for jeg nogen forbedring ?, jeg bruger kun pc\'en til programmer og har ofte en del programmer kørende samtidig.
Jeg synes sommetider det kniber lidt med hastigheden, jeg har 128 mb SD-ram og bruger Win2000.
Avatar billede trille Nybegynder
25. januar 2001 - 11:27 #7
Så vil du i min mening få mere ud af at køre med 256 MB RAM - netop fordi du kører med mange programmer!

Det lyder som om dit performanceproblem skyldes at der er for lidt fysisk RAM og der derfor skrives/læses meget i SWAP filen!

Avatar billede lemvigpc Nybegynder
25. januar 2001 - 11:29 #8
Ja, og jeg har endda lagt SWAP-filen på mit D-drev for at optimere.
Avatar billede parazite Nybegynder
25. januar 2001 - 11:31 #9
Godt nok har jeg ikke selv prøvet Dual computere, men personligt vil jeg nu mene at du skulle prøve. 2 processorer giver, som roslev siger, en væsentlig forøgelse ved multitasking, hvilket jo netop er hvad du gør meget i - at køre mange programmer samtidig. Du deler jo belastningen ud på 2 processorer, altså skal hver kun foretage det halve antal udregninger.
Avatar billede trille Nybegynder
16. marts 2001 - 03:31 #10
Er dette spørgsmål ikke ved at være lige op over sidste udløbsdato?

Mener stadig at du bør investere i noget RAM førend at du kører to processorer - det hjæper lige fedt med to processorer eller fire, for den sags skyld hvis systemet skal ud at læse/skrive på disken, hver gang du skifter mellem programmerne.

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
12. september 2001 - 11:50 #11
Køb RAM - det er styrtende billigt i øjeblikket!

...og se så at få lukket det spm!

;o)
C
Avatar billede nelo Nybegynder
07. marts 2002 - 14:10 #12
Prøv at tjekke http://www.2cpu.com/smp-faq.htm der skulle der være svar på dine spørgsmål!
Og hvis du ikke kan bruge informationen kan du spørge på deres messageboard!