Avatar billede pasciak Nybegynder
23. januar 2004 - 20:20 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Udskrift af bitmap på matrixprinter IBM 6412-CTA

Jeg har en IBM 6412-CTA matrix printer som skal udskrive nogle arbejdspapirer med gennemslag. Mit problem ligger i at den er ca. 3 minutter om at udskrive 3 sider, da printet er lavet som et bitmap. Hvis der er en som har et forslag til hvordan jeg løser dette, vil jeg være evigt taknemmelig.
Hvis jeg printer en almindelig tekst fil ud så tager det ca. 30 sekunder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2004 - 10:21 #1
Det kan du ikke.

Bitmap er jo grafik, og så skal printeren i den grad regne på opgaven.

Ren tekst genkender printeren, da den har en række fonte indbygget. Disse har den derfor noget nemmere ved at skrive ud, da den blot behøver at få selve ascii karakterene - forudsat man benytter en font som printeren kender. Bruger du en TrueType font som printeren ikke kender, får du samme problem som med din bitmap. Denne skrives nemlig også ud som grafik.

Læg mærke til når printeren skriver. Når den skriver en truetype font, eller ren grafik, skriver den ikke hele linjen på én gang, som når det er ren tekst. Den skriver som oftest en linje af 3-4 omgange, afhængig af hvor stor opløsning der skrives ud i.

Hvis du skulle gøre noget ved det, skal du OCR genkende din bitmap, og dermed konvertere den til ASCII tekst. Først derefter vil du være i stand til at få printeren til at skrive hurtigere ud.

I øvrigt synes jeg så at ren ASCII tekst er væsentlig pænere at læse, end de grafiske tekster, så er det en bitmap du ofte skriver ud, ville jeg bestemt skynde mig at konvertere den.
Avatar billede pasciak Nybegynder
01. februar 2004 - 11:29 #2
Tak Ole.

Det var jeg desværre også selv kommet frem til, men da det ikke er et program hvor jeg har adgang til source kode, er det desværre ikke noget jeg lige kan få konverteret, men jeg arbejder på det.

Ved du om der findes et program der kan lave konverteringen lidt som når du scanner tekst ind PC.

Jeg har givet dig mine point, da jeg vil lukke spørgsmålet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2004 - 11:14 #3
Jo, men hvis du har "printet" som grafikfil/billede (det lyder det som om, da du skriver du har det som bitmap), så skal det jo blot læses ind i et OCR program.

Når du scanner tekst til PC´en, er det jo også et grafikbillede der behandles af noget OCR program, der dog oftest ligger skjult i scannersoftwaren.

Der er heldigvis et væld af gratis OCR programmer. Det er blot at vælge et her:

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=OCR&tg=dl-2001

Har du grafik i bitmappen, skal du være sikker på at OCR programmet også kan putte disse ind i det endelige dokument. Mange små OCR programmer tager nemlig kun selve teksten og konverterer.

Jeg har ikke selv erfaring med shareware programmerne, da jeg kører med de professionelle Omnipage/Omniform og TextBridge pro.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2004 - 11:14 #4
Hovsa - undskyld mig også min mangel på høflighed :-)

Jeg takker mange gange for points.
Avatar billede pasciak Nybegynder
03. februar 2004 - 19:51 #5
Hej Ole.
Det jeg søger en en form for printer emulator, da det jeg skal printe er ren tekst, men det bliver desværre præsenteret som et bitmap, og derfor er printeren vildt langsom. Jeg har rådspurgt hos IBM, da jeg ved at de har et program der skulle kunne gøre det, men jeg venter stadig på svar.
Prisen for programmet er ikke så vigtigt da det jo bare er penge, og jeg er villig til at ofre en del. Alternativet er at jeg skal købe en ny printer til firmaet og de er jo ret dyre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2004 - 08:46 #6
Hæhæ - nu synes jeg du modsiger dig selv lidt....

Prisen for programmet er ikke vigtigt. Men du vil ikke ofre en ny printer??

En laserprinter der kan klare opgaven, koster fra kr. 1.600,- og op. Selvfølgelig afhængig af, hvor meget print den skal kunne spytte ud.

En printer der kan klare 200.000 sider om måneden, og en 30-40 sider om måneden, koster op imod kr. 10.000,- og så er det lidt dyrere, ja. Sideprisen på denne er dog meget lavere end den billige printer, så i længden tjener den sig hjem på et par år.

Et program fra IBM ligger nok midt imellem på en 5-6.000,-

Men "printer emulator" program - det forstår jeg ikke helt. Jeg er ikke bekendt med noget program der kan sende en bitmap videre som tekst, med mindre vi snakker et OCR program.
Avatar billede pasciak Nybegynder
09. februar 2004 - 16:27 #7
Mener du at jeg kan få en laser printer der kan lave udskrifter med gennemslag? Jeg har fra min amerikanske kollega, fået af vide at der skulle findes papir til laserprinter som har denne mulighed, men det har ikke lykkedes mig at finde det.
Når jeg siger at jeg ikke har lyst til at købe en ny matrix printer, så er det fordi at jeg har fået af vide at selv en ny ikke kan skrive hurtigere end den vi har. Jeg ved at den vi har nu ligger i prislejet omkring 50.000,-, så en ny vil formentlig også komme op i den ende, da vi skriver ca. 90 sider ud om dagen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. februar 2004 - 16:53 #8
Jeg overså lige at det var til gennemslag - og nej, sådan noget papir har jeg aldrig set eller hørt om til laserprintere. Men man kan jo sætte den til altid at lave 2 udskrifter.

M.h.t. hastigheden ved udskift, er det nok tvivlsomt hvor meget man vinder.

Ny printere ER hurtigere, men netop med det grafiske er alle matrixprintere ikke særlig gode.

Vi skiftede for nogle år siden vores listeprintere i 70.000,- klassen ud med Lexmarks 4227+ printere. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18347 De gamle printere var af typen, hvor hele printhovedet fyldte en hel linje ad gangen. Lexmarks har et printhoved der skal køre frem og tilbage på linjen, og skriver derfor kun ét tegn ad gangen.

Alligevel var lexmarks ny printer på fuld hastighedshøjde med de gamle. Som de skriver - op til 720cps (karakterer pr. sekund). Falder dog til 150cps i bedste kvalitet, men det er stadig hurtigt. Og det er til omkring 15.000,-.

Og så ved jeg jo ikke om I har behov for A3 bredde. A4 pandenten er der flere af, f.eks. denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18352

Og så er vi i 4000 kr´s klassen.

Så hurtigere, ja - men hvor meget tør jeg ikke sige.

M.h.t. bitmappen. Det er vel ikke sådan, at det rent faktisk ER et tekstdokument, men teksten bare er en truetype font? For en ny printer kan jo få downloaded truetypefonte, så du ville få fuld hastighed.
Avatar billede pasciak Nybegynder
12. februar 2004 - 19:19 #9
Jo, det er kun ren tekst, men det bliver præsenteret som et bitmap i det program hvor den bliver genereret.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at der findes papir til laser, som har gennemslag !! Du må ikke spørge hvad det hedder eller hvordan det virker, men jeg får besøg på mandag af en fra Canon, og han ville vise mig det.
Jeg håber at det så har løst mit problem.
Jeg kan vende tilbage med resultatet hvis du skulle have lyst til det?

Hvis dette ikke er løsningen, så kunne det tænkes at jeg skulle prøve et af dine ovennævnte forslag, med en printer der understøtter truetype. Det kan jo aldrig skade. :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2004 - 08:46 #10
Joda - jeg vil meget gerne høre mere om sådanne papir. Det kunne jo være jeg selv kunne bruge løsningen en gang.

En laserprinter bruger jo varme til at brænde toneren fast, og man kan få "thermo" papir, der påvirkes af varme.

Jeg forstår så bare ikke hvordan man vil undgå at påvirke papiret dér, hvor der ikke er toner. Det bliver jo varmet med.

Jeg kunne forestille mig at det vil være dyrt - men lad høre....