Avatar billede sigaard Nybegynder
22. januar 2001 - 16:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Boot på netværkskort

Er der nogle der kan give en forklaring på hvad der kræves for at kunne boote på netværkskortet?

Umiddelbart søger den efter en DHCP, men er det det eneste?
Avatar billede dr_scoop Nybegynder
22. januar 2001 - 16:14 #1
Det kræver et netkort der understøtter WOL (Wake On Lan), dette kan oftest vælges understøttet i biosen.

/Dr_Scoop
Avatar billede burningice Nybegynder
22. januar 2001 - 16:19 #2
dr_scoop> det er desværre ikke helt sandt. WOL gør kun at du kan få en maskine til at starte op ved at sende en bestemt pakke til den.

For at boote kræves der såmen bare at dit NIC understøtter det og der sidder en boot-rompå kortet (sådan er det i hvert fald med 3com\'s kort)
Avatar billede netfest Nybegynder
22. januar 2001 - 16:26 #3
påde fleste 10 og 100 Mbit netkort er der en sokkel til en BOOT ROM som er en lille chip`s  som man for det meste selv skal anskaffe sig og sætte i
Avatar billede mozedennis Nybegynder
23. januar 2001 - 02:19 #4
det er rigtigt at dit netkort skal understøtte
WOL, og ja du skal have en DHCP server der kan
uddele en ip adr.
men så skal maskinen jo også vide hvad software den skal køre.
Og har du fx. en Win2000 server kan du rulle en
win2000 pro med software ud ...
Avatar billede sigaard Nybegynder
23. januar 2001 - 12:16 #5
mozedennis > Hvordan \"fortæller\" man maskinen hvad den køre? - Jeg håber der er andre muligheder end en M$-Server...
Avatar billede preben.m Nybegynder
31. januar 2001 - 18:34 #6
Du kan have en bios der understødter dette, men der findes også udvalgte netkort hvor det er en intergereret del af netkortet.
Nu hjælper det jo ikke noget hvis du vil boote fra netværket at du kun får en IP (DHCP SERVER) der skal mere til du kan have en BOOTP server, men der findes også mange andre standarder, også nogle hvor du ikke bruger TCP/IP og derfor ikke kan bruge en IP adr. til noget.
Avatar billede sigaard Nybegynder
20. februar 2001 - 14:50 #7
Jeg tror jeg lukker...