Avatar billede shoo Nybegynder
11. januar 2004 - 19:45 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

hastighed på kameratur

hvordan styrer man hastigheden på en simpel kameratur der er sat på en spline? Altså at nogle steder skal det køre langsomt andre steder hurtigere.. og hvordan easer man imellem de forskellige hastigheder?
Avatar billede zerohero Nybegynder
11. januar 2004 - 20:06 #1
Du kan redigere i dine key frames (evt. Tilføje/Slette) med enten Motion panelen eller via TrackView!!!! Hvis du er ny med keys så kig eventuelt i hjælpe-filen, der er nogle gode tutorials der beskriver brugen og funktionen af dem!
Avatar billede osborne Nybegynder
11. januar 2004 - 22:36 #2
Dopesheet (variant af TrackView) er er specielt god til det med at justere på timingen, som Zerohero også skriver.

Der kan du forlænge tiden, indsætte tid, slette tid (som autoamtisk trækker sammen), "skalere" områder af keys, indsætte nye keyframes osv.

Et andet godt sted at få en intro til trackview er på www.3dbuzz.com, hvor der under downloads er gratis undervisningsvideoer til bl.a. Max animation. Kræver blot at du registerer dig.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. januar 2004 - 15:37 #3
.. Hvis du bruger path constraint er der flere måder at påvirke hastighed, retning osv. på dit objekt (Follow, Sætte Constant Velocity off, osv.). Du kan også have flere splines til at "hive i" dit objekt på turen. Hastigheden f.eks. at få den til næsten at stoppe op et sted på turen kan du gøre ved at animere "% Along Path" parametren som du normalt ville animere en position (her er det blot en procent af din splines længde der bruges).
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2004 - 01:28 #4
Lykkedes det?
Avatar billede shoo Nybegynder
17. januar 2004 - 10:08 #5
jeg sidder med det nu, bruger path constraints som jeg har brugt før, men styrer ikke helt kameraets hastighed, det er noget pillearbejde..
jeg vender tilbage
Avatar billede osborne Nybegynder
22. januar 2004 - 18:21 #6
Det er rigtigt det er noget pillearbejde på den måde at skulle angive ting som procentvis længder. Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på andre måder når du bruger path constraint.