Avatar billede toshibatk Nybegynder
07. januar 2004 - 00:54 Der er 9 kommentarer

RAM mysteriet

Kære eksperter m.fl., her en rigtig godbid til folket, et sandt it-mysterium.

Købte Toshiba notebook sommer 2001 hos Computer City. Fin maskine til 11k, fik at vide at den var med 64 mb RAM, da jeg kom med den havde den 128! Det er sandt og det er godt, og jeg kørte WinMe et par år, mere eller mindre tilfredsstillende.

Så flyttede jeg til netværk og blev enig med mit liv om at stoppe med at bruge det på netværksopsætning, og skiftede derfor til XP. Vildt tilfredsstillende, alt var godt.

Efter et halvt års brug eller deromkring, var min HD dog så totalt smadret af voldsom, offensiv brug, at en re-installation var påkrævet. Installationen var en farce (prøvede alt fra bootdisk.com), efter masser af forsøg gik den dog endelig i gang, og tog så ca. 10 timer! (godtnok var smartdrv ikke indlæst, men alligevel..) Da maskinen så kom op til overfladen igen, havde den kun 64 mb RAM. Ekstremt utilfredsstillende.

Jeg re-installerede tilbage til min originale Me (via recovery cd-r), stadig kun 64mb, lagde XP ovenpå, stadig 64. Opdaterede BIOS, stadig 64.

Så er der sket det bizarre, at den engang imellem finder de 128mb! Ja, det er sandt, engang imellem sprinter den bare afsted på 128, det er sjældent men det sker.

Hvad er det så lige der sker her boys!??
Har mine RAM fået tæsk i tasken, og mistet forbindelsen?

- det er, som sagt, en fin maskine, jeg har brugt den uhørt meget i 2 år, og håber at kunne bruge den i mindst 2 år til. Men med 64mb RAM under hjelmen er daglig brug helt uacceptabelt langsomt, så jeg håber virkelig at nogen derude kan løfte sløret for dette RAM mysterium...

mvh, godt nytår,
Torben

Ekstern dokumentation:
http://stormt.1go.dk/RAM/probs.htm
64mb RAM screenshot, 128mb RAM screenshot, RAM chips foto (bemærk de 4 grupper og klistermærket '64mb'...)
Avatar billede -bom- Nybegynder
07. januar 2004 - 00:58 #1
Er der to klodser i ????
Har du haft dem ude og byttet om på dem ???
Blæst connectorne rene for snavs
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 01:04 #2
well....er ret overbevist om der er tale om en fejl i rammene.

og når din maskine så siger der er 128 mb ram....så bliver dine 64 mb ram fuldt udnyttet, og ligeledes når den siger 64...ja så benytter den faktisk kun halvdelen.

har en grafikkort med en ligende fejl....nogen gange starter den op og siger i post BIOS at den har 64 mb ram.....hvor der kun er 32 mb ram på....skal dog tilføjes at kortet ikke virker når den siger der er 64 mb ram på.

kender dog også mange andre der nogen gange får ½-veret deres ram, og alt sammet skyldes en fejl i rammene.

men generalt er Ram djævlens værk....da disse kan forudsage mange mærklige (og altid forskellige) fejlmeddelser.
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 01:07 #3
generalt er problemer med installation et typsik ram problem, da denne proces kræver utroligt meget af rammene

så når man har mange problemer der, er det altid en god ide at tjekke ens ram.
Avatar billede power_ed Nybegynder
07. januar 2004 - 01:12 #4
hvad siger din bios der er af ram i dyret? prøv evt at opdatere den (biosen)
Avatar billede -bom- Nybegynder
07. januar 2004 - 01:13 #5
Hent evt. noget ram test SW og kør en test både når den viser 64 & 128

PS: det kan stadig være en dårlig forbindelse, nu da det er en bærbar.
så det vil stadig være en god ide at fjerne ram klodserne, og være sikker på at de sidder rigtigt bagefter.
Avatar billede toshibatk Nybegynder
07. januar 2004 - 15:08 #6
Wow! 4 min. efter posting er -bom- på banen, imponerende.

Doch! Mysteriet fortsætter i skræmmende grad, jeg tog klodsen ud (-bom-: der er kun 1) og pustede lidt på den og rammen. Undervejs fik jeg så tændt maskinen (vha. mit knæ). Jeg lod den boote og ventede på en el. anden fejlmeddelelse, men XP gik i gang!

Hvilket leder mig til at tro, jf. psykerz, at når maskinen skriver den har 64mb har den faktisk ikke indlæst nogen, og når den en sjælden gang kører 128 har den fundet de 64 (eller hvor mange det nu er...). Jeg kan ikke rigtig fornemme om den kører 32 el. 64 el. ingenting (!), den kører bare skidt skidt skidt.
(doku derfra: http://stormt.1go.dk/RAM/probs2.htm)

Power ed: har som sagt opdateret bios med nyeste, bios'en finder præcis de samme RAM som Windows, er min erfaring. Har hentet 'DocMemory' (www.simmtester.com) og kørt det uden held, har også hentet www.memtest86.com - men ikke prøvet det endnu.

Specs her: http://uk.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/product_page.jsp?PRODUCT_ID=6345

tak, håb og frustrationer fra,
Torben
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 18:36 #7
tror desværre ikke der er andet for, end at invisterer i nogen nye ram !!!

man kan intet stille op med defekte ram.
Avatar billede -bom- Nybegynder
07. januar 2004 - 20:41 #8
Det kan også tænkes at der er 64Mb onboard og så er der isat en klods på 64Mb og det så er den extra klods der er def. eller måske connectoren til klodsen.
(Surt at købe 64Mb til en bærbar og finde ud af at de heller ikke kører)
sidste rent gætteri.
Avatar billede toshibatk Nybegynder
12. januar 2004 - 00:44 #9
finale: jeg takker for opmærksomheden, går videre til Toshiba med sagen (uden større håb) og kombinerer avislæsning/tekst-tv med brug af PC indtil nye RAM rammer det motherboard. Men tak for tips anyways.

-Torben