Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:29 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Fysik hukommelse.

http://bnc.mr-fister.dk/sysinfo/ - Hvorfor kører den på 99% Fysisk hukommelse?

I går kørte den på 20%.

Hvad kan der være galt.?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:35 #1
Det er ikke nødvendigvis et problem.

Der er ike noget galt ved at al memory bliver brugt. Fordi ubrugt
memory har du ikke nogen nytte af.

Det er et problem hvi sikek den memory kan frigives hurtigt når andre
programmer skal bruge det.

Er det tilfældet ?
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:37 #2
Nej, det tror jeg bestemt ikke. Det er heller ikke noget der genere mig, det er bare lidt mærkeligt at den står helt deroppe.
Avatar billede izyr Juniormester
06. januar 2004 - 19:40 #3
du kan jo også se hvilken process der bruger hvor meget ved at trykke ctrl+alt+delete... så kan du jo se om noget ikke er som det plejer og om du evt har fået noget ned fra nettet som ikke er så godt... Virus, spyware eller et hacker program.
Hold altid windows og antivirusprogrammer opdateret!
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:41 #4
Der må være et eller andet på dit system som har opdaget at det kunne
hapse en masse memory (MySQL ? Apache ? PHP ?).

Men hvis ikke det er noget problem så er det jp ikke noget problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:41 #5
izyr>

Overvej at læse kategorien inden du svarer !
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:42 #6
Det tilsvarende i Linux er:
  top
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:42 #7
Ville give arne_v ret. Ikke just at du giver det som et svar, du er også dum.
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:43 #8
arne_v: Nej, det er ikke noget problem. Men igen, det er bare mærkeligt.

Det kan godt være mysql eller andet php stuf, der gør det. Kan jo prøve og opdatere versionen(er)
Avatar billede izyr Juniormester
06. januar 2004 - 19:45 #9
ja, ok. Jeg klikkede mig nok ind under det forkerte, men dum tror jeg nu ikke at jeg er... jeg så bare dit spørsgmål på forsiden, men fik ikke læst kategorien....
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:47 #10
arne_v har du icq / msn. Kan ikke rigtig finde rundt i dette her.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:48 #11
Jeg er så gammel at jeg er "email-only" !

:-)
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:50 #12
arne_v så dropper jeg lige en mail forbi :D
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:50 #13
Hvorfor kan jeg ikke finde din mail nogen steder :D ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:54 #14
arne_v@mail.danbbs.dk
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 19:58 #15
arne_v: You got mail ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 22:00 #16
Jeg kiggede på systemet og kunne se at Apache og MySQL brugte lidt memory,
men kunne ikke se noget foruroligende.

Så jeg ser ikke noget problem.
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 22:02 #17
Jeg takker :D
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2004 - 23:40 #18
Overvej at bruge kommandoen free

Min giver ligenu

            total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:        386480    382032      4448          0      28856    194984
-/+ buffers/cache:    158192    228288
Swap:      2048248      4060    2044188

Bemærk, at den første linie siger, at jeg har nærmest ingen fri hukommelse. Det er den anden linie, der er interessant. Der kan jeg se, at det i virkeligheden kun er under halvdelen af min hukommelse, der er brugt. Resten af den anvendte hukommelse er bare filer, der er læst fra harddisken, og som den holder i hukommelsen for hvis de nu skulle bruges igen. Når den alligevel ikke skal bruge hukommelsen til andet kan den jo lige så godt prøve at bruge den til at speede systemet op. ;-)

Hvis du starter et program, der skal bruge noget af hukommelsen, smider den bare noget af cachen væk.
Avatar billede fist3r Nybegynder
06. januar 2004 - 23:48 #19
sandbox: Kunne du evt. få root pass, og ip, så gå igennem putty.?

Hvad er din mail.?

På Forhånd Tak
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 00:30 #20
Det er normalt ikke nødvendigt med root-adgang for at køre free.

Jeg kan ihvertfald køre den som normal bruger både på min workstation og min server (Og de kører begge Debian).

Jeg vil også mene, at du sagtens skulle kunne finde ud af at køre kommandoen selv. Det er såmænd bare at skrive det enkle ord free på en linie og trykke enter. ;-)

Men ellers kan jeg fanges på email som brugeren ole på serveren sandbox.adsl.dk (Jeg får nok spam fra webhøstere, så du må lige samle adressen)
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 00:57 #21
sandbox: Jeg har nu sendt en mail til ole@sandbox.adsl.dk - Håber du svarer hurtigt ;)
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 01:02 #22
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 01:36 #23
Det ouput fra free ser jo ganske fornuftigt ud. Der er reelt brugt ca 1/5 af hukommelsen, resten er bare buffer og cache. Der er heller ikke brugt nævneværdigt swap.

Derudover så var der en grund til at jeg ikke bare skrev min emailadresse her. Det hjælper jo fedt når du skriver den i stedet for.
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 01:41 #24
sandbox: Men hvad kan det så være.

Mht. e-mail adressen, så kan jeg ikke se noget galt i at jeg skrev den.? Alle kunne da regne det ud hvis det var det du tænkte på.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 01:53 #25
Der er intet galt i at der ikke ser ud til at være noget fri hukommelse. Der er jo ingen grund til at have al den RAM, hvis computeren ikke bruger den.

Det kan være, at der ikke var blevet lavet noget særligt på maskinen før efter igår. Sålænge det er de samme filer man åbner bruger den jo ikke mere hukommelse.

Og, ja enhver PERSON kunne umiddelbart gennemskue min emailadresse, men et automatisk adressehøsterscript ville ikke kunne. Sådan et script ved godt hvordan en adresse ser ud, så nu står den her lige til at putte i deres databaser.
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 02:00 #26
sandbox: Okay.

Det må du da undskylde så.
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 02:00 #27
Kunne du hjælpe mig, med det som jeg skrev i den mail.?
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 02:05 #28
Det er da bare underligt, at den bruger 0% af swap, og næsten 100% af rammene.

- Kan det være disken der er ved at stå af.?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 02:16 #29
Det er da ikke underligt. Hvorfor bruge swap, så længe den ikke har brug for det?

Swap ligger jo på en harddisk, og vil dermed være mange gange langsommere end ram.

Og hvis der er en fil, den holder i ram "for hvis nu den skal bruges" og den har ligget i rammen længe uden at blive brugt, så er det da smartere bare at "glemme" den igen end at skulle til at smide noget ned i swap.
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 02:18 #30
sandbox: Så swap er altså en form for backup.? Hvis der bliver brugt 100% af rammene, går den så auto over til swap, ligesom win med sidefil.?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 02:21 #31
Ja, swap er udelukkende en nødløsning til, hvis der kortvarigt ikke er nok ram.
Avatar billede fist3r Nybegynder
07. januar 2004 - 02:22 #32
Ohh okay. Så har jeg også lært lidt i dag.