Avatar billede skovfoged Nybegynder
06. januar 2004 - 11:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ny harddisk

Jeg søger et godt råd angående,jeg skal til at sætte en ny harddisk i min pc,som nummer 2 har en der er delt op i 2.
jeg kører xp,men jeg vil høre hva skal jeg gøre fra starten, når jeg sætter den nye i, og nogle gode råd angående hva jeg skal være opmærksom på????den gamle er på ca 17gb,den nye er på 120gb for de koster jo ikke så meget mere.
skal den store laves til at det der den der som hoved drev???bare nogle gode råd TAK.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
06. januar 2004 - 11:29 #1
Det vil være en fordel at smide den nye som system disk, idet den 100% sikkert er langt hurtigere end din gamle disk.

Du skal være opmærksom på om din computer overhovedet understøtter en så stor disk.

En fordel vil være at sætte den nye disk i for sig selv om få installeret Windows. Når det fungerer korrekt, kan du smide den gamle i og få flyttet de ting over, som du har brug for.

Det er sådan, jeg normalt gør det, for så er jeg sikker på at jeg ikke får smadret mine data under installationen.
Avatar billede jps6kb Novice
06. januar 2004 - 11:31 #2
Altså din 17GB er delt i 2 ?
Oki... du laver din nye til 1. disk og din 17GB til 2. disk. (men lad være at dele den)

Det giver det bedste resultat (efter min ydmyge mening)
Avatar billede skovfoged Nybegynder
06. januar 2004 - 12:22 #3
kan jeg sætte den nye i og tage den gamle ud og så installere xp på den nye uden den gamle er i,for så at derefter at sætte den gamle i igen????
Avatar billede mufoxe Nybegynder
06. januar 2004 - 12:27 #4
Sagtens.
Avatar billede jps6kb Novice
06. januar 2004 - 12:35 #5
Hvis du sætter din nye til 1.disk og installerer XP (eller et andet OS) vil den boote op på den og ikke tage hensyn til den gamle... så du behøver ikke engang tage den ud. Men du bør nok foramtere den bagefter.
Avatar billede skovfoged Nybegynder
07. januar 2004 - 07:20 #6
nu er der snart mange svar kan i ikke skrive hva det er jeg skal gøre fra start.1. gør du .......
      2. gør du .......
      3. gør du .......
for at det bliver gjordt rigtigt fra start.
Avatar billede jps6kb Novice
07. januar 2004 - 08:26 #7
1. Sæt den nye disk i som sæt den som 1. disk. Sæt den gamle som 2.disk.
2. Sørg for at din boot sekvens passer med den nye disk. (BIOS)
3. Installer XP på den nye disk.
4. Kopiér filer (dokumenter mv.) fra den gamle disk over på den nye. (Kun det som du vil gemme s'følig)
5. Formatér den gamle disk.

Det burde få dig op og køre ;)
Avatar billede skovfoged Nybegynder
07. januar 2004 - 10:32 #8
kan de godt sidde på samme kabel som master & slave?og finder bios'en selv den nye?
Avatar billede jps6kb Novice
07. januar 2004 - 10:35 #9
Jep... det kan de godt...
Avatar billede skovfoged Nybegynder
07. januar 2004 - 11:53 #10
jeg vender tilbage når jeg har afprøvet det.
Avatar billede skovfoged Nybegynder
07. januar 2004 - 19:56 #11
nu har jeg sat den nye harddisk i men jeg kan kun lave den til et "ntfs" disk,
den anden er fat 32 hva skal jeg gøre???
Avatar billede jps6kb Novice
08. januar 2004 - 08:21 #12
Du kan bruge Partition Magic til at ændre filsystem. Ex. FAT32 til NTFS eller NTFS til FAT32...

Windows har også lavet et program (drevkonvertering hedder det vist) men jeg har aldrig prøvet det, så hvor godt det virker ved jeg ikke..