Avatar billede jovist Nybegynder
19. januar 2001 - 12:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brænder som fryser PC\'en

Jeg har købt en Plextor12/10/32A og den fryser min PC når der bliver lagt en CD i, hvad kan problemet være?
Jeg har et SOYO SY-5EMA bundkort med AMD K6-2 350 MHz og 192 RAM.
Brænderen er tilsluttet IDE 2 som Master.
Håber der nogen som har en løsning på dette problem.
Avatar billede spikey Nybegynder
19. januar 2001 - 12:52 #1
er det en bedstemt cd.. den kan fryse hvis cd er defekt
Avatar billede chimaera Nybegynder
19. januar 2001 - 12:58 #2
Har du prøvet at puttenogle forskellge cd\'er i jeg hacde nemlig engan´g samme problem, men det viste sig bare at cd\'en var ødelagt...=:() Det kan faktisk, (tro de teller lad være) vare fordi brænderen er for hurtig til cpu\'en...Jag troede det heller ikke første gang jeg hørte det, men jeg har læst om det i et eller andet pc-blad, for ikke så lang id siden, hvor de havde en test af nye (hurtige) brændere på \"langsomme\" cpu\'ere, og der var en del af dem, der crassede computeren...!!!!
Avatar billede chimaera Nybegynder
19. januar 2001 - 13:01 #3
FUCK....hvor er der mange stavefejl + andet i min ovenstående tekst hehehehe lol =:()

_Chimaera_
Avatar billede hotpop Novice
19. januar 2001 - 13:15 #4
prøv at sætte den som slave på IDE 2. Ved godt at det ikke er den optimale løsning ej heller ikke den løsning som de fleste ville foreslå, men en af mine kammerater havde samme problem og det hjalp da han byttede rundt.
Avatar billede hotpop Novice
19. januar 2001 - 21:40 #5
chimaera> har også set en test med den brænder og her er den:

Brænding uden forstyrrelser

Af: Niels Hilmar Madsen

For ikke så længe siden krævede cd-brænding, at man dels havde en hurtig pc, dels lod den være i fred under processen. Nu lover Plextor at begge dele er fortid – men kan det virkelig være rigtigt?
Problemet har været det samme siden de første cd-brændere. Hvis ikke data kom i en uafbrudt strøm, gik brændingen galt, og den brændbare cd kunne så bruges som øl-brik og ikke ret meget andet. Buffer-underrun er det korrekte tekniske begreb. Et begreb, som de af os, der har været med siden de første brændere, kun kender alt for godt. I dag koster en cd under 10 kr., så skulle man miste en enkelt, er det til at overleve. Det var værre, da de kostede 50 kr. eller mere. Teknologien til at løse problemet er for så vidt stormende enkel. Man laver bare et system, der gør det muligt at stoppe og starte laserstrålen midt i en brænding. Det gælder selvfølgelig om at sørge for, at strålen starter præcis det samme sted efter sådan en pause. Men det er enten ikke særlig let, eller også har cd-brænderfabrikanterne haft en underhåndsaftale med fabrikanterne af brændbare cd-medier. Jeg hælder nu til den første teori, så det skal blive spændende at se, om det virkelig er lykkedes. BurnProof, som teknologien hedder, er oprindelig udviklet af Sanyo, men Plextor var blandt de første, hvis ikke de første, på markedet med en brænder med teknologien. Og det er den, vi kigger på her. Brænderen er samtidig en af de første 12-speed IDE-brændere på markedet og kan endda skrive cd-rw-skiver med 10-speed, hvilket er det hurtigste, vi har set til dato.

Lidt om brænderen
Brænderen er som nævnt en IDE-brænder og kan dermed sættes i de fleste maskiner ved siden af harddisk eller eksisterende cd-rom-drev. Det kan også bruges som almindeligt 32-spins cd-rom-drev, hvis man ønsker det. Med drevet følger en fin manual på 12 sprog – herunder dansk – et IDE-kabel, et audio-kabel, en cd med PlexTools (værktøjer til bl.a. at styre en række brænder-indstillinger), en cd med WinOnCD og naturligvis en CD-R og en CD-RW-skive, så man kan komme i gang med brændingen med det samme.

Den første test
Jeg startede med at sætte brænderen i en high-end-pc (Athlon 750; Windows 2000) for lige at se, hvordan den virkede i en spritny pc. Softwaren var ret hurtig at installere, og inden længe var jeg i gang med at brænde cd’er via det medfølgende WinOnCD-brænderprogram. Første forsøg blev gjort, uden at pc’en blev belastet med andet end brændingen. Og den foregik naturligvis ved 12-speed. Lige omkring seks minutter for en fuld cd. Ganske imponerende, men det havde vi set før. Ganske vist var det med en SCSI-brænder, men alligevel. Så fik pc’en tæsk. MP3-afspilleren blev sat i gang. Internet Explorer blev bedt om at hente en stor fil fra Nettet. En kopi af stifinderen blev sat til at flytte filer fra C- til D-drevet, en anden om at flytte et andet sæt filer fra D- til C-drevet. Og jeg sad selv og arbejdede i CorelDraw. Samtidig skulle Plextor-drevet så brænde en skive ved 12-speed. Jeg troede egentlig ikke, at det ville virke. Specielt ikke, fordi harddisken i forvejen knurrede som en gal kat. Ingen problemer. MP3-musikken begyndte at hakke lidt, og maskinen tøvede lidt en gang imellem, mens jeg arbejdede. Det var ret tydeligt, at den havde fået sin sag for. Men cd-brænderen var ligeglad. Seks minutter senere havde jeg endnu en kopi af min test-cd. Ikke så ringe endda.

Frem med oldsagen
Men så let skulle Plextor ikke slippe. Jeg var næsten overbevist om, at jeg nok skulle få den brænder ned med nakken, så jeg hev min gamle pc frem fra skabet. En Pentium 200 (opgraderet fra en Pentium 100!) med Windows 95 og en 3 GB harddisk. Den var engang State of the art, men det er længe siden. Brænderen blev sluttet til, og igen var software-installationen overstået på et øjeblik. Første brænding blev forsøgt uden at den aldrende maskine lavede andet. Man skal trods alt have respekt for alderdommen. 640 MB blev uden problemer smidt over på en skive på lige over seks minutter. Altså 12-speed. Imponerende. Hmm. Så tog fan... ved mig. Nu skulle den brænder ned med nakken. Og det kunne ikke gå stærkt nok. To stifindere blev startet. En af dem blev sat til at kopiere data fra C- til D-drevet, den anden til at kopiere en anden blok data den anden vej. Og så blev to versioner af WinZip sat til at pakke nærmest halvdelen af harddisken ned. Disken knurrede noget, og WinZip-hastigheden viste tydeligt, at maskinen havde det hårdt. Så blev den sat til at brænde samme 640 MB ved 12-speed. Problemerne viste sig med det samme. Troede jeg. Buffer-indikatoren viste, at cd-brænderens buffer konstant var tom. Drevet havde ingen chance for at få data i den hastighed, det skulle bruge dem. Men brændingen fortsatte ufortrødent. Så var det, jeg fik øje på uret, der viste, hvor lang tid der var tilbage af brændingen. Det gik ikke helt som det skulle. Faktisk gik det nærmest i halvt tempo. Ifølge uret skulle hele brændingen have taget 6 minutter og 22 sekunder. I stedet tog den lige over 11 minutter. Jeg tog selv tid – programmet opdagede ikke noget. Men den blev gennemført. Og cd’en virkede. Ikke noget med ølbrikker her. Forsøget blev gentaget – det kunne jo være, den havde været heldig, eller hvad ved jeg. Men der var ikke noget at gøre. Når først man havde sat den brænder i gang, var den ikke til at stoppe. Det er stadig ikke “lykkedes” mig at få en dårlig cd ud af den. Trods det at jeg konsekvent brænder ved 12-speed.

Wow
Selv om, eller måske fordi, man ser så meget forskellig hardware som jeg, er det meget sjældent, at man tænker “Wow, den må jeg have!”. Men det er helt klart min reaktion her. Plextor-drevet holder fuldt ud, hvad det lover. Burn-proof-teknologien virker virkelig. Brænderen er ikke til at stoppe, uanset hvad man smider efter maskinen. De tider, hvor jeg lod maskinen være i fred, når den skulle brænde, er endegyldigt fordi. Heldigvis. Det mest imponerende er, at brænderen også virker, når man sætter den i en 4 år gammel maskine. Og så er den ikke engang specielt dyr. Jeg har allerede købt en. Mere er der vist ikke at sige om den sag.

Denne artikel har været bragt i Alt om DATA Eksklusiv Okt/2000.
Artiklen er beskyttet af ophavsretslovgivningen.
Læs mere i menupunktet \"om itsvar\" på www.itsvar.dk