Avatar billede viib Nybegynder
31. december 2003 - 19:47 Der er 10 kommentarer

Defragmentering / mystiske ændringer til drev

Gennem nogle måneder har jeg ikke været istand til at foretage en fuldstændig defragmenterin af mit C-drev. Problemet viser sig ved at der, på trods af at jeg har lukket alle programmer via ctrl+alt+del bortset fra explorer, bliver skrevet til drevet, hvorved defragmenteringen starter forfra. Idag nåede jeg "helt" op på 25% før misæren startede, men så ville den heller ikke så meget som bare èn eneste procent ved genstarterne, der kom i en lind strøm efter hinanden
Jeg bruger Win98 SE, og er godt tilfreds med øvrige funktioner. Og jeg har lavet en virussøgning via McAfee online, hvor jeg fandt og fik fjernet W32/Swen@MM (Fanden ta' dem!!)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. december 2003 - 19:50 #1
køre en komplet scandisk med automatisk rettelse af fejl, prøv så at defrag
Avatar billede fromsej Praktikant
31. december 2003 - 19:54 #2
Du kan redigere din System.ini, eller win.ini så den starter direkte i først scandisk, og så i Defrag, men jeg fortæller dig ikke hvordan før til næste år.*S*
Avatar billede magictouch Nybegynder
31. december 2003 - 19:54 #3
Hvis du har office, har du muligvis hurtig søgning liggende i kontrolpanel, hvis ja, så tjek den lige.
Ellers prøv defrag fra fejlsikret tilstand.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. december 2003 - 20:26 #4
Gennemfør scandisk og defragmentering fra fejlsikker tilstand først. HUsk at dette sagtens kan tage et par timer eller mere, især hvis der er tale om store diske.
Når du har gennemført det i fejlsikker, så gør det i windoes (ikke fejlsikker) igen
Avatar billede kenn-s Nybegynder
31. december 2003 - 20:38 #5
Havde også engang det problem, mener at jeg slog alle tjenester/programmer og residente sager fra og tog netstikket og kunne derefter køre en defrag!
Avatar billede kenn-s Nybegynder
31. december 2003 - 20:40 #6
Inklusive pauseskærmen!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. december 2003 - 20:45 #7
4-9-13, så har jeg aldrig måttet defragge i fejlsikker eller køre scandisk i fejlsikker på en win9x maskine.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. december 2003 - 20:52 #8
Find filen system.ini, lav en kopi af den, kald den evt. system.bak.
Åbn system.ini med notepad, find linien shell=Explorer.exe, lav den om til shell=scandskw.exe, gem filen og genstart, nu starter den op med at køre scandisk.
Når den er færdig, genstarter du tryk <F8> så du får en menu, start i DOS, skriv cd windows<Enter>
edit system.ini<Enter>
Find linien shell= igen, nu sletter du scandskw.exe og skriver Defrag.exe, gem filen og genstart.
Nu kører Defragmentering, når den er færdig, samme procedure, men nu ændrer du Shell= tilbage til explorer.exe.
Besværligt? ja, men det virker.
Avatar billede kenn-s Nybegynder
02. januar 2004 - 22:31 #9
Hvis du har gjort som jeg siger skulle det virke - noget nyt??
Avatar billede viib Nybegynder
03. januar 2004 - 13:44 #10
MANGE TAK FOR SVARENE.
Det lykkedes i fejlsikret tilstand at lave en scandisk med fejlretning (hvilket iøvrigt er gjort før uden at afhjælpe problemet), og derefter en defrag. Men ved genstart i normal tilstand, var der en graverende systemfejl hvorefter systemet vendte tilbage til en tidligere udgave, og alt var som før.
Desværre har ingen af de mange råd afhjulpet problemet - så nu ender det altså med en helt gennemgribende formattering.