Avatar billede pitufo Nybegynder
29. december 2003 - 14:50 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

redhat 7.3: kan ikke starte STARTX

Hej

Jeg har lige installeret 7.3 på min gamle maskine (P-133, 64 mb ram, gfx 2 mb)

Mit problem er nu at jeg ikke kan starte STARTX dvs. det melder ikke fejl men skærmen bliver "gråmeleret" og der står Xterm i et grøn felt øverst i venstra hjørne. I den fjerde del der er nederst til højre er der en firdelt firkant med noget der ligner curseren i.

Kan det skyldes at grafikkortet er for lille (2mb S3) eller hvad er der galt.

Jeg ved det er en kryptisk forklaring, men det er svært at forklare et skærmbillede, der ikke rigtig ligner noget.

/Pitufo
Avatar billede pitufo Nybegynder
29. december 2003 - 14:52 #1
STARTX=X skrivebordet
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2003 - 15:32 #2
Du kan godt køre X på et 2 MB S3 kort !

Men X skal være konfigureret til det korrekte kort (og muligvis til den
korrekte skærm også).
Avatar billede pitufo Nybegynder
29. december 2003 - 15:34 #3
tja det ville jeg også mene jeg kunne men hvorfor virker det så ikke jeg har lige haft kortet ude og det er et S3Trio64 med 2MB på
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2003 - 15:38 #4
Jeg tror at din X konfiguration er forkert.
Avatar billede pitufo Nybegynder
29. december 2003 - 15:40 #5
og hvor ændre jeg den konfiguration?
Avatar billede pitufo Nybegynder
29. december 2003 - 15:41 #6
Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde den men det eneste jeg har fundet er XF86config og den har jeg prøvet at pille ved men det hjalp ikke
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2003 - 17:16 #7
kør kommandoen "Xconfigurator", men du har måske slet ikke installeret kde eller gnome
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2003 - 21:01 #8
Jeg vil tro, at du kun har installeret en minimal X, og så bruger den twm (som er uhyggeligt grim) som windowmanager.

Til en maskine af den størrelse ville jeg nok anbefale IceWin i stedet for de lidt mere resourcekrævende KDE og Gnome.

Filen der skal rettes i er /etc/X11/XF86Config-4 hvis du kører X i version 4.X eller bare /etc/X11/XF86Config hvis du bruger version 3.

Du kan eventuelt prøve at poste filen her (eller på en webserver) så vi kan se på den. Måske har nogen en ide. Hvis du gør bør du nok lige fortælle os om din skærm også.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2003 - 21:06 #9
Jeg har config filer for:
  S3 Trio64V2/GX (generic)
hvis det skulle have interesse.
Avatar billede pitufo Nybegynder
20. januar 2004 - 09:39 #10
nur prøvede jeg at installer Fedora i stedet uden resultat dvs det ændrede ikke noget
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 09:46 #11
Har du installeret en passende window-manager?
Avatar billede pitufo Nybegynder
20. januar 2004 - 10:00 #12
tja det mener jeg. men nu kommer jeg i tvivl. Jeg vil lige tjekke det senere i dag når jeg kommer hjem
Avatar billede pitufo Nybegynder
26. januar 2004 - 19:58 #13
nå jeg lægger lige sagen i bero så smid et svar så får i nogle point
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2004 - 20:03 #14
Hvis du synes, men du fik det jo ikke løst.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2004 - 20:08 #15
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2004 - 20:08 #16
Tilbuddet om S3 Trio64V2/GX (generic) config fil står stadigvæk (selvom det
varer 10 dage inde jeg kan komme til min Linux box).
Avatar billede pitufo Nybegynder
28. januar 2004 - 09:24 #17
I får lige nogle point. Jeg har møgtravlt lige nu så derfor tror jeg jeg lukker spørgsmålet.

Måske vender jeg tilbage senere