Avatar billede timealert Nybegynder
22. december 2003 - 18:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kopier CD med kopisikring (lovligt)

Jeg har Now Hip Hop 1 og vil gerne have kopieret den for at kunne afspille den, men kopisikringen forhindre mig i det. Hvordan omgår jeg kopisikringen?

PS. Det er LOVLIGT se evt: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Med glade julehilsner
/timealert
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
22. december 2003 - 18:23 #1
Læs venligst sidste punkt under du må ikke:

"Bryde en kopispærring for at fremstille en kopi af en musik-cd eller dvd-film."

Så hvordan er det lige at det du ønsker er lovligt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 18:35 #2
Du må bryde kopisikringen for at afspille den, men ikke for at lave en kopi.
Kræver det en midlertidig kopi for at kunne afspille den, er det ok. Men den
skal altså være midlertidig (en temporær fil på en harddisk fx) og fjernes igen.
Avatar billede norbert Nybegynder
22. december 2003 - 19:04 #3
Du kan jo prøve at grave lidt i gamle spørgsmål - det kan jo være, at der ligger et svar, du kan bruge. Jeg er ikke sikker på, om vi i dag må svare på spørgsmålet.
Norbert ;-)
Avatar billede norbert Nybegynder
22. december 2003 - 19:08 #4
Du kunne jo også overspille den analogt - det er ikke ulovligt.
Norbert.
Avatar billede butcher99 Nybegynder
22. december 2003 - 19:08 #5
Prøv programmet exact audio copy (EAC95).

Der kan du gemme dem som wav-filer og så slette dem, når du har hørt cd-en
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 19:18 #6
Jeg tvivler på det er lovligt. Den har ikke karakter af temporær fil, hvis
man manuelt skal slette den efterfølgende.
Avatar billede zenze Nybegynder
22. december 2003 - 19:41 #7
Musicmatch Jukebox, AudioGrabber og Creative Recorder kan optage "What U Hear".
Jeg tror også  at Real One Player kan.
Avatar billede zenze Nybegynder
22. december 2003 - 19:42 #8
... men det er nok ulovligt!
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
22. december 2003 - 23:14 #9
-> Zenze, det er lovligt at optage "What U Hear", da det er det analoge signal du optager.
Generelt synes jeg det er noget fis man kopisikre CD'er, da det rent faktisk er en defektgørelse af mediet.
Kopisikringen gør jo netop datasporet så ulæseligt at cd-rom drev har svært ved at læse mediet. Men alm cd-afspillere har indbygget større fejlkorrektion, og kan derved "gætte" sig til de ulæselige data, med en lydforringelse i medgift.
Derfor gå ned i forretningen hvor du har købt skiven, og sig den er defekt, hvilket den er.
Bare lige min uforbeholdne mening
Avatar billede zenze Nybegynder
22. december 2003 - 23:44 #10
Jacob, hvad hvis man har et CD ROM drev m. digital output. Er det så ulovligt?
Findes de ikke?
Avatar billede guanche Nybegynder
22. december 2003 - 23:49 #11
helt enig med at kopi sikringen er noget l*** lyden er dårligere da det går ud over visse frekvens oråder på cd´n

sony music har på et tidspunkt været helt vilde med sikringen fx på tv2´s plade

den nye med eran dd fra sony den kopieres fint

generelt syntes jeg ikke der er mange af dem med sikring men de er der
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
23. december 2003 - 00:27 #12
Ved ikke helt om det digitale output bruges, men kunne forstille mig at der tages et analogt lineout -> linein

Derimod vil jeg mene at det er lovligt at lave en kopi da den originale ikke kan afspilles:
Du må gerne:

Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc
Bryde en dvd-regionskode.

Jeg ville i hvert fald mene dette, uden at have den store juridiske eksamen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2003 - 00:29 #13
"for at kunne se filmen eller lytte til musikken" er helt korrekt, men kun
for at opnå dette - der må ikke laves en kopi. En temporær kopi er ok,
hvis den vitterligt er temporær.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
23. december 2003 - 00:41 #14
Jammen hvordan laver man en temponær kopi til en stue cd afspiller, på en cd-rw????
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
23. december 2003 - 00:46 #15
i øvrigt skriver forbrugerrådet intet om at kopien skal være temponær, har i hvert fald ikke kunne finde det

Kulturministeriet skriver dette:
Hvis fx en cd med kopispærring ikke kan afspilles på en cd-afspiller, er der tale om en mangel ved det pågældende produkt, og man kan kræve at få varen byttet. Her er det reglerne i købeloven, der gælder. Ophavsretsloven har intet med en sådan situation at gøre.

og endnu vigtigere:
I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet.

Altså intet om temponærer kopier
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2003 - 09:10 #16
"Jammen hvordan laver man en temponær kopi til en stue cd afspiller, på en cd-rw????" - det er ikke en temporær kopi, hvis jeg forstår dig rigtigt, så
det kan du ikke. Man skal nok generelt bare holde sig fra at købe
kopisikrede CD.ere ;)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
23. december 2003 - 12:31 #17
Det bliver s.. sværere og sværere at være kunde i dagens Danmark. Hvad bliver det næste; at copy og paste funktionen bliver pådraget en afgift på 5 kr pr forbrugsgang
;-(

God jul til alle......

PS det der med CD-RW var skrevet med et glimt i øjet
Avatar billede guanche Nybegynder
25. december 2003 - 18:35 #18
vedr :
Kulturministeriet skriver dette:
Hvis fx en cd med kopispærring ikke kan afspilles på en cd-afspiller, er der tale om en mangel ved det pågældende produkt, og man kan kræve at få varen byttet. Her er det reglerne i købeloven, der gælder. Ophavsretsloven har intet med en sådan situation at gøre.

har du et link til den skrift ?

Jeg har fået sådan en cd med kopi sikring og ved ikke om jeg kan s´pille den så vil det jo være rart og have det på skrift når man henvender sig for at returnere cd´n
Avatar billede norbert Nybegynder
25. december 2003 - 18:43 #19
Det kan du læse her:
http://www.kum.dk/sw5335.asp
Avatar billede timealert Nybegynder
27. december 2003 - 16:24 #20
Well... Min CD-afspiller har svært ved at spille den, så er det vel lovligt at bryde sikringen for at lave en ny (og forhåblig bedre) cd, så jeg kan høre musikken...?

I skal alle have mange tak for jeres synspunkter, og et GODT NYTÅR!!!