Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 16:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Att: eagleeye

Ang. spørgsmål om No-CD cracks lukket for kort tid siden

Iflg. Kultur-ministeriet ( http://www.kum.dk/sw5386.asp )

Edb-programmer
Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer.
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 16:18 #1
Du har stadig sagt okay til
§2.1.16
"Det er ikke tilladt at spørge efter eller poste indlæg der indeholder registreringskoder, cd-keys ol."

Det gjorde du da du oprettede din bruger...
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 16:20 #2
Lige for at rette på tingene... Det var ikke mit spørgsmål, men jeg blev nysgerrig da det blev lukket...

Det er lovligt iflg. dansk lovgivning, men er forbudt under Ekspertens §2.1.16 som "osv"?
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 16:20 #3
Sorry... "ol."
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 16:23 #4
Jep, jævnfør den generelle holdning med, at der ikke må linkes til software/gennemgange der medfører ændringer i ophavsbeskyttet software :-)
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 16:27 #5
Nu ved jeg godt jeg er besværlig, men i skal have lidt udfordring engang imellem... =)

1. Den generelle holdning er måske ikke så nem at finde, hvis man lige har skrevet sit første spørgsmål på E.
2. Begrundelsen skrevet om hvorfor spørgsmålet er lukket er ikke korrekt.

Måske burde der tilføjes et punkt i reglerne som hedder at der ikke må forekomme spørgsmål ang. omgåelse af kopi-sikringer.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2003 - 16:32 #6
angak >> det er nok noget af det - undskyld udtrykket - platteste jeg længe har hørt. Det er allerede ulovligt rent lovmæssigt at omgå kopi-sikringer, så det burde vel ikke også tilføjes herinde? I så fald burde hele den danske lovsamling skrives ind på eksperten!
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 16:32 #7
Ad 1)
Indtil der kommer en officiel faq, kan jeg kun opfordre til, at nye brugere læser http://expfaq.1go.dk/
Den er godt nok uofficiel, men IDG/admin kender til den, og den er skrevet af en række af de faste brugere herinde, mig selv iberegnet.

Ad 2)
Nu er jeg ikke lige med på, hvilket spørgsmål der er tale om, såeh... er ikke coadmin heller...
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2003 - 16:34 #8
jeg nåede at læse en del af spørgsmålet og mht "og lignende" kan det vel diskuteres hvad der skal der ind under. Der findes vel to former for crack/patch (lad os ikke diskutere ordvalget nærmere); dem der er lavet af producenten selv - og dem der lavet lavet af trediepart for måske at lette piratkopiering.

Jeg ved ikke hvilken af ovenstående brugeren benyttede sig af - men hvis det var en udgivet og leveret af producenten eller med producenten velsignelse, så er det vel ikke ulovligt hverken lovmæssigt eller set i forhold til reglerne på eksperten??? i så fald skal utallige andre spm. fjernes eller også burde reglerne tages op på ny?

Omhandlede det noget der på ingen måde var med producenten velsignelse er det korrekt det er fjernet - både set ud fra et lovmæssigt synspunkt samt fra ekspertens regler.

... sandsynligheden for at spm går på noget ulovlig er nok forholdsvis stor i forhold til det modsatte - men alt i alt burde spørgeren vel have lov at forsvare sin "handling" først da det jo sådan set godt _kunne_ være lovligt?
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. december 2003 - 16:35 #9
angak>> Hvor er det lovligt i det du skriver at bruger no-cd cracks?
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 17:39 #10
Spørgsmålet som der er tale om er:
http://www.eksperten.dk/spm_lukket.phtml?qid=440648

Ganske sandt er det ulovligt at omgå kopi-sikringer på musik-cd'er MEN

Citat fra Kulturministeriet (gentaget fra spørgsmålet øverst):
"Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer."

Kommentar af keysersoze 16/12-2003 16:34:39
"sandsynligheden for at spm går på noget ulovlig er nok forholdsvis stor i forhold til det modsatte" - Helt enig!

Hvis brugeren benytter en piratkopi er det selvfølgelig ulovligt, og spørgsmålet skal slettes. Men det kan også være en lovlig kopi, hvor brugeren, som han skriver, er træt af at finde CD'en frem hele tiden.

NB: Det her er altså ikke for at genere jer, men for at få afklaret en af de grå zonen på Eksperten.dk
Avatar billede kenp Novice
16. december 2003 - 17:43 #11
angak ->det kan godt være du må bryde kopisikringen! men du må ikke lave om på dine spil, så du kan spille uden en cd-rom hvis den normalt kræves! det må man kun hvis det er spil producenten SELV som har udgivet det.
Avatar billede kenp Novice
16. december 2003 - 17:44 #12
det som coadmin har skrevet ved spøgsmålet er fuldstændig korrect når det gælder no-cd-cracs!

"Det er IKKE lovligt at bruge NoCD crackes til spil, med mindre den er udgivet at producenten selv via deres egen side. NoCD cracks er modificerede copyrightede filer, og derfor beskyttet af producents licensregler/copyright, dermed også ulovligt at spørge om på eksperten. mvh CoAdmin"
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. december 2003 - 17:56 #13
angak>> Du blander to ting sammen. En kopi sikring, sikre at det er umuligt (svært) at lave en kopi af spillet. En no-cd crack er et hack typisk i .exe filen og dermed en ændring af filerne/produktet og det er ulovligt.

"Men det kan også være en lovlig kopi, hvor brugeren, som han skriver, er træt af at finde CD'en frem hele tiden"
Selvom det er en lovlig kopi må man stadig ikke bruge en no-cd crack.
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. december 2003 - 17:57 #14
Og spørgsmålet gik udelukket på at få en no-cd crack til at virke.
Avatar billede angak Nybegynder
17. december 2003 - 09:13 #15
Okay... Svar accepteret