Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 12:38 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Min computer bipper 4 gange ved opstart

Hej

Min computer er begyndt at bippe 4 gange ved opstart og jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Den virker umiddelbart fint nok, men jeg vil selvfølgelig gerne have den til at køre fejlfrit igen. Den bipper 2 hurtige, et dybt bib og så et hurtigt igen. Er der nogen der ved hvad det betyder? Jeg har et Asus p4c800 deluxe bundkort. Manual kan findes her: http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=20&m_id=1&f_name=e1224_p4c800.pdf~zaqwedc

Hvad betyder det når der kommer 2 korte, et langt og et kort bip? Synes ikke selv jeg kan finde noget om det i manualen.
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:42 #1
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:43 #2
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:49 #3
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:51 #4
http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html 1 1 - 1 - 2 CPU / motherboard failure Bad CPU / motherboard
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:53 #5
http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html  1 - 1 - 2 CPU / motherboard failure Bad CPU / motherboard skulle der stå.

Kunne tyde på motherboard eller CPU
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 12:55 #6
Jeg har AMI bios, så vidt jeg kan se på opstarten. Jeg er dog stadig usikker på hvad der er galt. Jeg kan se på et af linksne at der står "One Long and Three Short Beeps" = Base/Extended Memory Failure. Men skal det være et langt bib og så derefter 3 korte eller betyder rækkefølgen ingenting? Jeg får som sagt først 2 korte og så et langt bip...
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:57 #7
Der er ikke andre der beskriver sådan en kombination
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 12:58 #8
Tak fordi du forsøger ird, men 1-1-2 er for Phoenix BIOS og jeg har AMI.  Som sagt er min bip rækkefølge anderledes end der hvor du linker til.
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 12:59 #9
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:00 #10
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 13:12 #11
Kunne jeg have 2 fejl? Altså først 2 korte bip der betyder 'fejl i CMOS RAM' og så en ny langt bip og 1 kort bip fejlmeddelse der betyder??? Jeg glemte vist at skrive at den altid har bippet 2 gange til at starte med. men efter at jeg transporterede min computer i går er den begyndt at komme med det lange og korte ekstra bip. Hvad betyder fejl i CMOS RAM så?
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:15 #12
Svært for andre at sige. Men to beep i opstart er ikke godt: :)

Her er om Cmos

CMOS-RAM  Top

CMOS (Complementary Metal-Oxide Semiconductor ) er en speciel slags RAM-agtig chip. I pc'en findes sådan et lille CMOS-RAM-lager på 64 byte. Lageret vedligeholdes med strøm fra pc'ens batteri, for uden permanent strømtilførelse tabes alle informationerne.

I CMOS-lageret gemmes vigtige systemdata, som skal indlæses, før pc'en virker. Det er oplysninger om

Drev (diskette- og harddisk)
Skærm-type
Tastatur
CPU, cache, chipsæt og RAM-type
Klokkeslæt og dato
mv.
BIOS er indrettet sådan, at der er nogle default-værdier , som Setup-programmet vælger, hvis der ikke er indlæst brugerdata. Pc'en kan sjældent starte med disse data - der skal fx være dækkende oplysninger om harddisken.

To typer data i CMOS
CMOS-data kan inddeles i to grupper:

Data, som POST-programmet ikke kan finde under maskintjekket.
Data, som rummer brugervalg.
POST kan fx ikke selv finde tilstrækkeligt information om pc'ens diskettedrev. Diskettedrev er så "uintelligente", at testprogrammerne ikke kan aflæse om der er et diskettedrev eller ej, og hvilken type, der er tale om. Lidt af det samme gælder IDE-harddiske, hvor EIDE-drevene godt nok er lidt mere intelligente, men alligevel skal POST have hjælp til at identificere harddisken 100% korrekt.

Det gælder også RAM: POST kan sagtens tælle, hvor meget RAM, der er monteret. Men programmet kan ikke detektere, om der er monteret FPM, EDO eller SD-RAM. Og da CPU'en og BIOS-programmerne læser data fra RAM-modulerne på forskellig måde afhængigt af typen, skal denne fastsættes.
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 13:24 #13
Check kapitel 3-1 i manualen.... 4 beeps står for at Motherboard-timeren ikke fungerer korrekt... Passer uret på din computer?
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 13:26 #14
Det kan selvfølgelig også, som du selv foreslår, være 2 forskellige fejl.

For 2 beeps og 1 beep er der tale om RAM fejl...
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 13:27 #15
Så tror jeg altså heller ikke at cmos er problemet. Computeren har ingen problemer med at gemme eller hente data i opstarten. Hvis der var cmos problemer kan computeren vel ikke huske ændringer jeg har lavet i biosen vel? Den starter som sagt fint op med untagelse af bipsne.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 13:31 #16
Uret passer fint og har altid gjort det. Hvordan kan jeg undersøge om mine Ram fejler noget. Jeg har 2x 512 MB DDR400 Samsung ram. Hvis jeg højreklikker på "denne computer" og vælger egenskaber står der at jeg har 1 GB ram, så de bliver vel fundet.
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 13:32 #17
Har du mulighed for at afprøve med noget andet RAM? Evt. låne af en kammerat?
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:32 #18
Test dem med memtest istedetfor
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:33 #19
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 13:33 #20
memtest?
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:35 #21
Ja det link jeg smider kan teste dine RAM for fejl!

Problemet er vis det er en periodisk fejl. Så er det ikke enmt at finde fejlen, og då må teste med andre! Har du alle updates til did system, ikke dette hænger sammen med problemet?
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 13:36 #22
Jeg har intet diskette drev, så jeg kan vel ikke køre memtest? Kan jeg ikke teste fra windows af?
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:39 #23
Nope ikke med dette men tror jeg kender et andet ....2 sek
Avatar billede angak Nybegynder
16. december 2003 - 13:43 #24
Man kan da download ISO'er fra siden... Hvis du har en brænder kan du lave en bootable CD
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 13:43 #25
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 14:12 #26
Nu har jeg kørt windiag. Den kørte 6 passes før jeg stoppede den og den fandt heller ingen fejl... Det er et skørt problem. Er der andre forslag eller må jeg bare acceptere det?
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 14:14 #27
Måske skulle du prøve med en anden bios version!
Man skal ikke bare acceptere noget :)

Svaret findes et sted!
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 14:16 #28
Hvis problemet ikke giver problemer med pc'en er det jo til at leve med, men for mange er det svært at skulle acceptere sådanne ting! Jeg ville prøve med en anden bios evt og virkede det ikke måtte jeg jo acceptere compen som den er, så langtid det ikke genere mere
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
16. december 2003 - 14:23 #29
Okay. Ved lejlighed må jeg prøve at opdatere bios. Jeg gider ikke og rode mere med det nu. Men computeren kører fejlfrit og stabilt så jeg kan nok godt leve med det. Jeg giver ird pointsne for de mange gode forslag. Hvis der er andre der tror de kan gennemskue problemet kan jeg godt finde ekstra 200 points frem... Men tak for hjælpen. Om ikke andet har jeg da fundet ud af at mine ram ikke er problemet.
Avatar billede ird Praktikant
16. december 2003 - 14:25 #30
Any time.

og god jul