Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 21:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Fejl på harddisken....

Jeg har en 2.1 GB harddisk, som \"lider\" af defekte sektore. Jeg ved godt at den bedste ide er at købe en ny HD med større kapacitet og det hele, men jeg er den type, som virkelig har lyst til at eksperimentere med tingene og lære noget. Så hvis der er nogen, som kender en løsning (helst vha en software) hvor man kan reparerer disken vil jeg meget gerne vide det.
Mange tak.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2001 - 21:19 #1
jeg tror ikke der er muligt at reparere, uden at vide det, men du kan da få programmer til at genskabe tabte data...
har et hvis du er interesseret...
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
16. januar 2001 - 21:20 #2
jeg tror ikke det kan reparerers og ja klart køb en støre og ny HD
håber du for nogle bedre løsninger!
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 21:33 #3
Til riversen:
Jo jeg er interesseret... hvad er det lige for nogen programmer?
Avatar billede crashdk Nybegynder
16. januar 2001 - 21:43 #4
Du kan jo sende harddisken til England saa koster det 100000 kr. men du kan jo ogsaa prøve at køre scandisk, diskdefragmentering eller fdisk (det ligger under Windows 9x)
Avatar billede hotpop Novice
16. januar 2001 - 21:46 #5
crashdk> det tror jeg næsten er forsøgt...
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 21:46 #6
cybershah: check garantien...er der stadig garanti, kan du måse få den byttet til en ny(og sikkert større :)
Avatar billede netfest Nybegynder
16. januar 2001 - 21:49 #7
hvad med norton utilitis 2000 tror nok at den kan
noget i den retning
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 21:55 #8
Så vidt jeg husker, er det eneste de forskellige programmer gør, at markere de beskadige sectore, så der aldrig vil blive skrevet på dem. Problemet er jo at det 99% af gangene er en fysisk skade, hvilket vil sige at disken er dårlig, og at der sikkert kommer flere....de gange jeg har stødt på diske med bad sectors er den røget i skrallespanden med det samme :/
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 21:59 #9
crashdk: jeg har prøvet alle de forskellige programmer... hvis det havde hjulpet, havde jeg ik henvendt mig hertil men ang de 100.000 kr. det er faktisk en god ide, men så må din mor sprede benene flere gange om dagen, så hun kan tjene de penge og giv mig dem...
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 22:01 #10
netfest: har prøvet... ellers tak.
Avatar billede msmows Nybegynder
16. januar 2001 - 22:04 #11
Du kan prøve at lavformattere den (normalt IKKE at anbefale), understøtter din bios ikke det, kan du på de fleste hd-fabrikanters hjemmesider finde programmel hertil.
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 22:04 #12
dyrix:
Nå, men så bliver jeg nok også nød til at smide den her i skraldespanden, men kan du anbefale hvad for en harddisk jeg skal købe næste gang? altså kvalitetsmæssigt...
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 22:12 #13
Hvis der ikke er garanti på, ville jeg nok vælge at gøre det.

Mht. mærker, har jeg ikke nogle bestemte favoritter, som jeg samtidig har haft i lang nok tid til at vide hvordan de er efter et par år.
Som regel er diske som quantum god kvalitet, men på det sidste har jeg købt en del fujitzu 20Gb silet drive....det er dog mest fordi de ikke larmer :)
Avatar billede msmows Nybegynder
16. januar 2001 - 22:13 #14
IBM DTLA-307045 Ultra ATA/100. 45.0GB, 8,5mS, 2MB cache, 7200RPM.  1625,- kr hos prc-data.
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 22:20 #15
msmows:
tak for hjælpen, men da jeg har en gammel maskine er det ik sikkert at min BIOS kan finde disken da den er over 32 GB. ved du hvor man kan få en bios update?
Avatar billede cybershah Nybegynder
16. januar 2001 - 22:24 #16
hvad med den her???
30.0GB, 8,5mS , ATA/100 , 2MB cache, 7200RPM til 1385 kr.???
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 22:26 #17
cyberhash:
hvis disken er får stor i forhold til bios, kan man ofte få et lille program som lægger sig i mbr, og lader bios\'en tro at den kan håndteres, selvom den giver fuld adgang til hele pladsen til operativsystemet....don\'t ask how :)
Jeg har set det på en 15Gb IBM disk, der blev sat i en maskine der ikke kunne klare over 2Gb :)
Avatar billede crashdk Nybegynder
17. januar 2001 - 09:17 #18
cybershah>...fuck dig
Avatar billede crashdk Nybegynder
17. januar 2001 - 09:23 #19
cybershahbøsse> kan jeg ikke lige faa dit mobil, saa kan vi jo altid snakke om det???
Avatar billede msmows Nybegynder
17. januar 2001 - 11:05 #20
En biosopdatering finder du hos fabrikanten af dit bundkort. Prøv via www.winfiles.com
Hvis du ikke kan få en biosopdatering så har dyrix ret, et sådant program kan hentes hos IBM bl.a.
>>>cybershah  når du opgiver en pris, så angiv produktnavn samt leverandør.
Avatar billede brujo Nybegynder
18. januar 2001 - 00:28 #21
M.h.t den gamle disk kan man lave et trick, med f.eks. at installere Novell Netware, slette det igen og oprette nye partitioner med fdisk. Jeg har ofte set at det fjerner de dårlige sektorer, der er markeret, og der kan gå lang tid får de opstår igen. Men, hvis ens data har nogen som helst værdi er det nok bedst at smide den ud.
Hvis du køber en ny ATA100 HD, så kan jeg kraftigt anbefale at montere en Promise Ultra100 controller, det giver en nærmest orgasmisk ydelsesforbedring (:-> på ældre maskiner. Og så koster den ikke ret meget, under 400 kr.