Avatar billede aslan Nybegynder
12. december 2003 - 11:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Faser i forbindelse med et nyt regnskabsår?

Jeg bygger på et regnskabssystem som man kan se på www.aslani.dk. Jeg er nu igang med at bygge en funktion der kan føre en fra et gammelt regnsskabsår over i et nyt regnskabsår. Som funktionen er nu gør den disse ting:

Der bliver oprettet et nyt regnskab.

Kartotek og varer bliver kopieret over.

Summen af driftskonti bliver kopieret over i et resultats konto.

Summen af momskonti bliver kopieret over i et moms konto.

Slut saldoen på alle status konti bliver overført som starts konto på samme konto.

Mit spørgsmål går så på om jeg har overset nogle faser. Vil regnskabet stadig passe i det nye regnskabsår efter disse faser? Hvilke faser hører der rent revisions mæssigt til et nyt regnskabsår?
12. december 2003 - 13:25 #1
Der bliver oprettet et nyt regnskab.
- I de fleste virksomheder vil dette skulle udføres lang tid før årsskiftet af hensyn til budgetteringen.

Kartotek og varer bliver kopieret over.
- Hvad mener du med at de kopieres over? Hvis du med kartotek mener debitorkartotek, fremgår saldoen på samtlige debitorer på en eller flere samlekonti. Da det er en del af balancen vil de automatisk overføres sammen med overførslen af ultiomsaldi i balancen til ny primobalance.

Summen af driftskonti bliver kopieret over i et resultats konto.
- Bemærk at det skal være muligt at udføre denne funktion flere gange. Når efterposterringer er indtastet, skal der ske en ny overførsel til resultatkonto.

Summen af momskonti bliver kopieret over i et moms konto.
- Er vel egentlig ikke en årsskiftefunktion men en kvartalsfunktion (i de fleste virksomheder)

Slut saldoen på alle status konti bliver overført som starts konto på samme konto.
- Bemærk at det skal være muligt at udføre denne funktion flere gange. Når efterposterringer er indtastet, skal der ske en ny overførsel af ultimosaldi.

Herudover mangler du tilsyneladende at tage stilling til efterposteringer og periodisering.
Avatar billede aslan Nybegynder
12. december 2003 - 16:46 #2
Mange tak for svar.

Kartotek og varer bliver kopieret over... det jeg mente var at disse ikke bliver slettet i det nye regnskabs periode, men at man beholder dem. Kartotek indeholder både debitor og kreditors.

Hvorfor skal det være muligt at efterpostere på et regnskab. Hvorledes opstår der poster der er nødvendige at blive efterposteret?

Disse efterposteringer skal de kun være muligt fra kassekladen eller skal det også være muligt at oprette faktura?

når du siger periodisering, hvad tænker du lige præcist på?
12. december 2003 - 16:55 #3
Eksempler på efterposteringer:

- Regnskabsbilag modtaget efter årsskiftet, f.eks. faktura fra kreditor, vedrørende det afsluttede regnskabsår.
- Rettelse af fejl.
- Efterposteringer modtaget fra revisor.

Periodisering er et begreb, der dækker over posteringer, der overfører beløb fra et regnskabsår til et andet. Hvis der f.eks. er bogført et beløb i december og posteringen faktisk vedrører det kommende regnskabsår, skal beløbet overføres til det nye regnskabsår - dette kaldes for periodisering.
Avatar billede j112 Nybegynder
12. december 2003 - 22:16 #4
Hvorfor dog lave et nyt regnskab, hvis det er samme firma der fortsætter?

Jeg kender da ikke til firmaer der kan bogføre alt vedr gamle år, inden man har behov i det nye, fx kontoudtog fra bank, hvornår kommer de "dumpende".

Og hvad med statistik muligheder hvis du "bare" starter på et nyt regnskab?
Avatar billede aslan Nybegynder
13. december 2003 - 11:16 #5
i112 når man opretter et nyt regnskabsår er det ikke sådan så man sletter alle poster fra systemet, ihvertfald ikke fra mit system. Regnskabet som de forskellige poster tilhører bliver gjort inaktiv og derved kan man ikke se disse poster i det nye regnskab. Derved kan man sagtens lave statistik osv, og som erikjuul også sagde så kan man efterpostere hvis det bliver nødvendigt.
Avatar billede amtoft Novice
14. december 2003 - 20:54 #6
Betyder det så at man skal skifte mellem regnskaber for at se noget fra "gamle" år ?
I så fald er det meget uheldigt.
Normal er det interessant at kunne se tidligere posteringer på en konto, når man sidder og bogfører. For f.eks. at se om det er dén type posteringer der er på kontoen i forvejen.
Generelt bryder jeg mig heller ikke om en startsaldo på statuskonti. Kan bedre li' Navisions system med at statuskonti ikke bliver nulstillet, men blot fortsætter, og saldo'en beregnes fra "dag 0" hver gang.
Hvis du kopierer kunder over i et nyt regnskab, hvordan vil du så f.eks. lave et kontoudtog til en kunde, der beder om at få et udtog fra 1.11 - 31.1?

Revisionmæssigt skal en revisor kunne spore alle bilag i systemet. Kunne se hvordan et bilag er posteret. F.eks. kunne se en kredit-post på kassekredit og derefter finde sammenhængen til hvor den er debiteret.
Avatar billede aslan Nybegynder
15. december 2003 - 12:06 #7
amtoft jeg kan godt se din pointe, men jeg bygger denne funktion fordi nogle af dem der bruger mit system har efterspurgt det. Det er så op til folk om de vil bruge denne funktion eller ej.

Men helt klart din pointe har fået mig til at tænke over tingene..
Avatar billede billen Nybegynder
15. december 2003 - 23:26 #8
amtoft> Det som aslan mener er ikke, at han opretter et nyt separat regnskab. Men at han forsætter med samme regnskab (samme database), men klargører det til et nyt regnskabsperiode. På den måde har man jo hele tiden adgang til tidligere års data også med henblik på statistik.
Du vil gerne have at driftskonti nulstilles men statuskonti forsætter som hidtil? Det lyder egentlig meget fornuftigt i mine ører.

Hvis aslan implementede hele periode begrebet i sit system ville han heller ikke have brug for at markere posteringer for inaktive som han skrev. Han ville bare kunne checke datoen på posteringen med den aktive periode for at se om den skulle tælles med i en evt. balance.
Avatar billede amtoft Novice
16. december 2003 - 22:33 #9
Øhhh ...
Så forstår jeg ikke :
"Der bliver oprettet et nyt regnskab.
Kartotek og varer bliver kopieret over. "  (Citat fra hans eget indlæg)

Der er jo ingen grund til at kopiere f.eks. varekartotek, hvis det er i samme regnskab det fortsætter - eller jeg misforstår komplet.

I de regnskabssystemer jeg kender til, kan man have flere (forskellige) regskaber i samme database, sådan at de trækker på samme beregningsregler / bogføringsrutiner mv.
Avatar billede aslan Nybegynder
16. december 2003 - 22:38 #10
Jeg tror denne diskution af ved at ryge af sporet, på tide at slutte den. Jeg siger mange tak for kommentar.
Avatar billede billen Nybegynder
17. december 2003 - 00:23 #11
Du har fuldstændigt ret i at det blev skrevet forkert af aslan. Men jeg havde en snak med ham om hvad han mente og kom frem til det jeg så skrev.

Men hvad mener du med flere regnskaber i samme database? Jeg ved at i Navision (C5) så er hvert regnskab i en ny database. Men hvert regnskab kan selvfølgelig have flere regnskabsÅR.