Avatar billede creationzone Nybegynder
10. december 2003 - 16:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med textarea

Hej eksperter

Jeg sidder for tiden og laver en editor i html og javascript. Her er det så sådan at brugeren ved hjælp af nogle værktøjsmenuer tilføjer html-kode til et textarea, hvilket er nemt nok via
document.getElementById('EditorContent').value += text;

Men nu er det ikke så forbandet sjovt med en editor hvor man kun kan indsætte tekst til sidst i textarea'et, så jeg ville meget gerne have at vide om det overhovedet er muligt at få at vide hvor brugeren markør står, så teksten der indsættes kan indsættes på denne plads i stedet for bare i slutningen af dette textarea.
I samme åndedrag ville jeg så også gerne vide om man også kan finde ud af om der er noget tekst der er markeret, så man fx kan indsætte bold-tags omkring det tekst der er markeret...

Håber der er nogle der kan hjælpe.
På forhånd tak!
-Mobster
Avatar billede roenving Novice
10. december 2003 - 16:46 #1
<html>
<head>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="keywords" content="edutasia;http://www.eksperten.dk/spm/392432">
<style>
#toolBar INPUT {width:30px; height:30px; font-weight:700; border:2px outset white}
</style>
<script>
function formatText(strTagName) {
    formular.tekst.focus();
    var caretPos = document.selection.createRange();
    if (caretPos.text != '') caretPos.text = '<' + strTagName + '>' + caretPos.text + '</' + strTagName + '>';
    else alert('Du skal lige markere noget tekst først');
}
</script>
</head>
<body>
<form name="formular">
<div id="toolBar">
<input type="button" value="F" onclick="formatText('STRONG')">
<input type="button" value="K" onclick="formatText('I')">
<input type="button" value="U" onclick="formatText('U')">
</div>
<textarea rows=10 cols=80 name="tekst"></textarea><br>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede thb Nybegynder
10. december 2003 - 17:12 #2
lige for at blande mig, for det er noget cool kode.. :)
Kan man også gøre det til bold, istedet for <> koden.. ?? Eller skal man have fat i noget helt andet.. ??

Thomas
Avatar billede creationzone Nybegynder
10. december 2003 - 17:13 #3
Wow, det var jo lige det jeg ledte efter...
Fandt selv resten jeg skulle bruge her, hvis nogen er interesseret!
http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2001/12/21/js_toolbar.html

Mange tak
-Mobster
Avatar billede roenving Novice
10. december 2003 - 17:16 #4
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2006 - 23:37 #5
-- og tak for point ;~}