Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 17:29 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

Bærbar mangler programmer ?

Jeg har en Toshiba 1410-604 Bærbar computer, som jeg lige har geninstalleret Windows på.

Da jeg købte den var den installeret med Windows XP Home. Under kontrolpanel, lå der et ikon for lydkortet som er et yamaha. Det var også noget der hed Toshiba Strømbesbarelse, og hotkeys på bærbarens tastatur virker heller ikke.

Jeg har ikke fået en cd-rom med, med software eller noget overhovedet.

Er det software der skal til ?
evt. hvor henter man det ?

På forhånd tak
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 17:32 #1
indstilinger for mousepad mangler også. Scroll virker nemlig eller ikke! :(
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 17:37 #2
Det er sikkert de drivere du mangler fra den CD (samt nogle små indstillinger for de genvejstaster - måske er de med når det er blevet installeret)

har du opdateret til SP1a + lukket diverse huller så du ikke bliver ramt af Blaster mm.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 17:41 #3
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 18:34 #4
Tak for Svar Espersen. Det var lige præcis det jeg søgte... ;)

Updaterer ma til Service Pack 1 a (SP1a) via Windows Update ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 18:46 #5
I forbindelse med en formattering og dermed geninstallering af Windows XP er det vigtigt at sikre sig mod virus m.v. - Inden du går igang bør du downloade Sp1a samt RPC-updaten, som begge indeholder program og sikkerhedsrettelser

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikere diverse virus/orme (blasterormen fx.)

Windows RPC-update (find den lidt nede af siden til din XP-version)

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 120 mb til d-drevet)

Gem dem ikke på c-drevet (eller skrivebordet) da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. en formatering.

Sådan gør jeg ved WinXP-installation:
Rækkefølge (uden internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation inkl. fuld formatering (ikke den hurtige)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2)
3. SP1a installeres
4. RPC-update installeres
5. Aktiver WinXP firewall
6. tager ghost/backup af konfigurationen
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 18:55 #6
det gik lidt stærk det der! ku sq ikke følge med. hehe

Jeg vil installerer SP1a.. hvor hentes den ?
hvor hentes RPC-Update ?
Hvor aktiverer man Win XP Firewall ? er Norton Antivirus ikk go´ nok ?
Hvorfor Ghost/Backup ? hvad gør det ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:01 #7
og jeg har KUN 1 drev, som er C
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 19:04 #8
hehe - den manglede lige i skyndingen (har mad på komfuret)

http://www.espersen.org/wintips.htm
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:07 #9
okay ;) så må du have velbekommen når det er...
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:29 #10
nu irreterer det mig det her. hehe
Det er et Geforce 420 GO grafikkort der er i påå 16MB, men hvilken driver skal man bruge ? det står nemlig meget sløret, og kan ikke sætte den højere end 800x600 opløsning.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 19:30 #11
det smagte godt ;-)

Efter at du har installeret WinXP så har du vel ikke nogle filer eller dokumenter liggende ?
Har du en cd-brænder ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:34 #12
jeg har intet som er vigtigt nej.. og den der RPC Call har lige været her
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 19:37 #13
OK ... du er nu ramt af Blaster ormen - som er en virus
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:38 #14
ja, skal man så forfra ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:40 #15
hva sir du Torben ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:49 #16
Jeg installerer om og henter SP1a og RPC fra min stationære og brænder ned på en cd. er det ik det smarteste ?
Ang. Grafikkortet, som er et Geforce 4 MX 420.. Burde man ikke bare kunne hente den nyeste opdatering fra nvidia.com og installere ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 19:50 #17
Når din pc genstarter igen og igen. Gør sådanne:

1. Klik Start og klik Kør
2. Skriv i feltet:  shutdown -a
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 19:51 #18
Fedt nok du har en anden PC !!!  Lad dem endelig ikke stå i samme netværk - uden at den anden er opdateret med især den RPC.update!
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:56 #19
nej, men det er den. hehe den er nemlig mega irreterende.

Hvad med Grafikkortet ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 19:57 #20
og hvad er det der Ghost/Backup for noget ? er det noget Windows har i sig selv ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:00 #21
Mht. driver til grafikkort - jo du kan lige så godt tage den nyeste - men se efter at den har det såkaldte WHQL-certifikat, da dette sikre at den er mere gennemtestet end andre uden dette cert.

Hent det hele ned med PC og saml det på en skive.. (SP1a + RPC + nVidia-driver + Toshiba-sagerne

Du kan lige så godt starte helt forfra bagefter - det er nok hurtigere og bedre end at sætte nogle af eksperten til fjernelse af virus på sagen (din laptop har jo fine specifikationer! - så det går rimelig hurigt..)

Ghost (Norton Ghost) er et temmelig smart program, der kan tage et såkaldt Image af hele din opsætning (med WinXP, Drivere, Outlook indstillinger - ALT) - gemmes i en fil som let kan smides ind på maskinen igen (tager ca. 10 min) - og vupti så er den genskabt med en frisk installation, hvis nu man har rodet for meget med den med fx. test af programmer osv.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:01 #22
Men Ghost koster desværre en licens ...
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:05 #23
okay!

Der er mange hotkeys på tastaturet påå bærbaren. bl.a kan man justere lysstyrke, skifte mellem CRT, TFT og TV. slå Mousepad fra. der er mange, men kan ikke få dem til at virke med de drivere fra Toshibas Hjemmeside.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:10 #24
Måske det kræver at du har installeret chipsæt drivere først (chip set utility)

Du har selvfølgelig taget dem der står XP ud for (der er nemlig også nogle til Win2000 - selv om de dog ofte også passer..)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:11 #25
ok. jeg har ikke taget Chip Set utility nej, er det vigtigt ? hvad er det for chipset ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:12 #26
Senere : Ifm. den nye installation af WinXP kan du evt. opdele harddisken i 2 partoitioner, så du får et D-drev til alle Dokumenter og filer + andre sager.
(kan jeg bedst lide - så man ikke risikerer at slette det ifm. en reinstallation)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:13 #27
hvis du kender modellen af bærbaren som jeg har, vil du så ikke skrive hvilke drivere der skal til for at få hotkey´ene til at virke ? samt strømbesbarelse ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:13 #28
under beskrivelse står der
"Intel chipset software installation utility "

Det lyder som om det er vigtigt - men hvad det præcis gør kan jeg ikke sige (men ville selv installere det)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:15 #29
eller hvilke af de drivere på hjemmesiden skal man bruge ? jeg ved jo ikke hvad alle sammen gør... f.eks Client manager eller Common Module eller softsyntiziser ??
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:15 #30
jeg tror den indeholder det som du søger ... ;-)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:17 #31
SD Host controller ? der er ingen setup mulighed for at installere...
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:26 #32
hvorfor skrev du at man skal deaktivere denne ?

Automatisk logon i Windows XP / Windows 2000 ???
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:27 #33
Vent med at installere alle de drivere - den virus laver meget ravage !!

Sørg hellere for at hente det til den stationære og så brænd følgende med over sammen med SP1a + RPC:

Jeg ville først hente:
  Chip Set Utility -  Intel - Windows XP
  Controls - Toshiba Windows XP
  Display Driver -  nVidia - Windows XP
  Hotkey Utility Emulator for Display Devices -  Toshiba - Windows XP
  Infrared Driver -  Standard Microsystems Corp. - Windows XP
  LAN Driver -  Intel Windows XP
  Modem Driver  - Toshiba Windows XP
  Power Saver  -  Toshiba Windows XP
  Network Device Switch  -  Toshiba Windows XP

Der er godt nok meget man kan hente - men måske kan WinXP finde ud af det meste (og så henter vi det der mangles for at få det sidste til at virke)
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:29 #34
hvorfor skrev du at man skal deaktivere denne ?
- den er for at man kan undgå at skulle klikke på sit Ikon på velkomst billedet - og bare starte op med sig selv som standard istedet. (hvis nu du bruger den 95% og anden 5% - så er den andens profil der stadig - men fortsat med egne indstillinger osv.

Du skal bare se lidt på de 2 råd vedr. installation af XP  ;-)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:34 #35
hvad var det med Win XP Firewall ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:39 #36
vedr. firewall:  prøv at :
Højre klik på Netværksteder -> Egenskaber -> Højreklik på Lanforbindelse -> Vælg Avanceret -> Sæt hak ved "Beskyt computeren og netværket..." -> Indstillinger : sæt hak ved http + https + smtp + pop3 + ftp

Så ved du hvor til når du har reinstalleret WinXP...
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:44 #37
hvor stor er din harddisk  ?
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 20:53 #38
den er på 30GB
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 20:56 #39
Fint !  ifm. med reinstalleringen så vil jeg foreslå dig at oprette en yderligere partition så du får et C og et D-drev

C:    6 GB (til WinXP + Office + programmer)
D:  24 GB (til Dokumenter, drivere, filer, Outlook-fil mm) (alt det som ikke lige kan undværes)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:02 #40
okay! er 6 GB så ikke for lidt ?
Jeg har lavet det om til NTFS filsystem, som jeg nu står med et problem med.
Jeg kan ikke boote fra cdrom, og er derfor nød til at bruge de 6stk disketter. det virkede fint da jeg installerede første gang da filsystemet var fat32 inden jeg lavede det om til ntfs. nu er det ntfs og så skriver den når jeg sætter disk nummer 2 i at der mangler en fil! hvilken bootdisk skal man have så man kan se ntfs partitioner i dos ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 21:08 #41
Mit fylder ialt 3,5 GB  - men du kan jo sagtens sætte det til 7 8 9 10 ;-) - afhænger lidt af hvor store programmer du smider i (og microsofts har jo en tendens til at fylde mere og mere....)

Du kan ikke sådan lige boote på en DOS diskette !  Men NTFS er bedre - så det er ikke et dårligt valg!

Du skal boote op på din WinXP-cd-rom istedet - hvis den ikke gør det automatisk så skal du ind i bios og sørge for at den har CD-rom som første BOOT-option (eller noget i den stil)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:18 #42
ja. det ved jeg godt, men det kan man ikke få en bærbar til at gøre! altså boote fra cdrom!
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:30 #43
grunden til at jeg ikke kan boote fra disketterne nu er fordi der er et OS på harddisken. Jeg skal bare kunne formatere min Harddisk. Hvordan gør man det når det er NTFS ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 21:30 #44
hhm... det burde du nu kunne (har du checket i bios ?) - istedet for Floppy disk så skal første "boot option" sættes til CDrom.
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:32 #45
jep. det har jeg prøvet. mange siger at det er en slags ophavsret eller noget. jeg ved det ikke rigtigt, men min kan ihvertfald ikke boote fra cdrom... skal bare have formateret det ntfs drev, men how ?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 21:34 #46
se her : http://www.riversen.dk/?id=tips#ntfs  (lidt nede af siden)
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:39 #47
du skal have tak for al den tid du har hjulpet mig.. Jeg starter på en frisk imorgen med at formatere drevet. så må jeg håbe at mine drivere til grafikkortet ikke driller mig som det gjorde idag. Skal også have fundet ud af det med de hotkeys. Kan ikke leve uden! ;) det er jo rart at kunne styreforskellige ting f.eks lysstyrke o.s.v o.s.v.... Hvis ikk jeg kan finde ud af det, så ringer jeg til dig! ;) Thx 4 Help
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 21:41 #48
Håber det kommer til at virke !

Følg min lille punkt for punkt vejledning - så burde det værste være overstået ;-)  WinXP genkender oftest det meste hardware og med SP1a følger der en række opdateringer med..
Avatar billede zoonaxdk Nybegynder
10. december 2003 - 11:36 #49
Hey igen.

Hvis man har lavet en Harddisk på 30GB om til 2 Partitioner, kan man så bare konvetere om til NTFS i Windows XP installationen ?
Bliver begge drev så konveteret om til NTFS ?
Avatar billede espersen Novice
10. december 2003 - 12:19 #50
Ja, ifm. med reinstalleringen vælger du opret partion og derved kan du vælge at den skal være NTFS

Kan se at du tidligere har spurgt til at komme ind i Bios på din bærbare - du skal nok trykke DEL eller F2 ifm. opstart - lige omkring hvor den vise hvor mange ram den har.
Avatar billede espersen Novice
13. december 2003 - 23:50 #51
er du kommet videre ?