Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:08 Der er 21 kommentarer

Kan ikke få lavet netværk

Hej...

Vi har 4 computere i huset. 3 af dem kører med Windows ME og den sidste med XP. De 3 med Me kan godt køre netværk sammen, men det kan den med XP ikke. Nogen der ved hvorfor eller har en ide?
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:13 #1
Hvad står dine instillinger på i xp?
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:16 #2
Indstillinger hvor?
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:23 #3
dine netværks instillinger... Start -> Kontrolpanel -> Netværksforbindelser ... vælg den forbindelse som du vil konfigurer og se instillingerne for den..
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:27 #4
Hvilke indstillinger skal jeg tjekke? firewall er slået fra
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:30 #5
højre klik og vælg egenskaber ... hvilke elementer har du installeret? (fx. QoS-pakkeanlægning.)
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:34 #6
Disse er installeret:

Klient program til Microsoft netværk
SAP (Service Adverting Protol)
Fil- og udskiftsdeling til Microsoft-netværk
driver til netværksovervågning
Microsoft TCP/IP version 6
NWLink NetBIOS
NWLink IPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol
internetprotokol (TCP/IP)
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:41 #7
okay så prøv at tage egenskaber for tcp/ip... og tjekke din ip
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:42 #8
Den er sat til automatisk IP
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:44 #9
sæt ip'en på 192.168.0.20 og tjek så hvad den står på på de andre pc'er
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:47 #10
Der står de også til automatisk IP. Kan lige sige det går gennem router og jeg har fast IP hvis det kan hjælpe
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:49 #11
Nu røg hele Internettet ned
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
08. december 2003 - 15:49 #12
Prøv at sætte dem til 192.168.0.19, 192.168.0.18 og 192.168.0.17, hvis det ikke virker så kan du prøve at tjekke om kablet virker..
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:50 #13
?, skal de andre cmoputere i huset sættes til det? kabellet duer ellers kunne man jo heller ikke gå på nettet
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 15:57 #14
hmm hjalp ikke meget, mit net gik ned
Avatar billede zenze Nybegynder
08. december 2003 - 17:35 #15
Er dine computere på en swicth eller på  en router?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
08. december 2003 - 17:52 #16
Du skriver at de er på Router ..

Jeg går ud fra at det er en Router der tildeler netværket IP adresser så.

Hvis du kører "ipconfig" under Start -> Kør -> "command" kan du se ip adressen for de enkelte computere - eks. 192.168.0.x
De skulle gerne alle have de samme første 3 cifre, og det sidste skulle gerne være forskelligt fra PC til PC.
Undermasken skulle gerne være 255.255.255.0 for alle tre.

Dernest skal du sikre dig at alle computere kører på det samme workgroup (højreklik på Denne Computer og vælg fanebladet Computer Navn (gælder xp - kan ikke lige huske hvor det er ved Me , men der skal du sikkert ind for egenskaber for Netværk))

Sæt dem alle til at køre under det samme Workgroup - eks. MSHOME.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. december 2003 - 18:00 #17
Alle dine netkort skal stå til DHCP, så tildeler routeren (havde ikke læst i dine oplysninger) dem hver sin IP-adresse i samme serie og med samme undernetmaske, som routerens.
Hvilken forbindelse har du til ISP altså din udbyder?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
08. december 2003 - 18:20 #18
Hvis ikke du lige kan huske hvordan du sætter dine computere til automatisk at hente IP adresser kan følgende genvej anvendes:

1. Start -> Kør -> skriv "command"
2. i det nye windue skriv "ipconfig /release"

så skulle din IP for den pågældende computer stå til 0.0.0.0 og det samme skulle gælde undermaske.

3. i det samme vindue skriv "ipconfig /renew"

så skulle den pågældende computer gerne få tildelt en ny IP af routeren.
Avatar billede zyz Nybegynder
08. december 2003 - 18:33 #19
Det hele passer, sys det mærkeligt at det er kun XP som ikke kører. Me kan sagtens finde hinanden. Kun XP som ikke er med i netværk
Avatar billede rickypriv Nybegynder
08. december 2003 - 18:44 #20
Prøv at køre Guiden Netværks Opsætning , og indstil den til at køre som dit netværk er sat op .. det kan nogen gange løse problemet.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
08. december 2003 - 18:46 #21
Du kan også prøve at i command-promt at skrive "ping en-af-de-andre-computeres-ip-adresse" og omvendt fra en af de andre computere til XP'erens IP adresse, for at se om der er et problem med kabling / hub