Avatar billede superfrog Nybegynder
06. december 2003 - 20:41 Der er 6 kommentarer

DHCP skifter route

Hejsa...
Har min dejlige FreeBSD box som dog har et meget iriterende problem.

Jeg har 2 netkort, skal vi sige ad0 og ne0.
ad0 er forbundet til min ADSL og
ne0 er forbundet til mit lokale netværk.

fra rc.conf
ifconfig_ad0="DHCP"
ifconfig_ne0="DHCP"
defaultroute="x.x.x.x", ad0's gateway som jeg kender

Det er det hele!

Men jeg tror at hver gang dhclient fornyer et af kortene så skifter den default route, måske!

Desuden har jeg et par andre routes der skal til det andet(ne0) kort...

Håber nogen kan hjælpe for det er pænt iriterende!
Avatar billede signout Nybegynder
06. december 2003 - 20:45 #1
Den letteste løsning er at lade være med at køre DHCP på indersiden - det er for det meste en dårlig ide alligevel når der er tale om en server der kører services som andre maskiner skal tilgå.
Du kan se om det er problemet ved at skrive 'netstat -rn'
Avatar billede superfrog Nybegynder
06. december 2003 - 20:49 #2
ehh.. Tak, men det er ikke en mulighed da det er mit eget netværk, og der derfor ikke er nogen garanti for at jeg kan finde et 'frit' ip!

Det betyder heller ikke så meget for mig mht fast ip på indersiden.

Jeg har dog fast ip på ydersiden som jeg godt kan sætte op manuelt! men tror ikke det vil have den store effekt, da jeg har dhclient mistænkt.
Avatar billede superfrog Nybegynder
06. december 2003 - 21:22 #3
hmm...

har lavet en absolut ikke køn løsning

har lavet et lille shell script som sætter routen som den skal være, den kalder jeg så fra /sbin/dhclient-script - så den sættes hver gang, ikke kønt, men tror måske det virker! - vi får se! skal nok skrive igen

Stadig points til en med en god løsning
Avatar billede signout Nybegynder
06. december 2003 - 21:28 #4
Den er ikke køn, nej. Så vil du nok tabe pakker og eventualt dine åbne sessions hver gang den fornyer lease
Avatar billede superfrog Nybegynder
06. december 2003 - 21:31 #5
JEP!
Avatar billede superfrog Nybegynder
06. december 2003 - 21:32 #6
Men det er bedre end at jeg ikke engang kan logge ind remote!