Avatar billede googolplex Novice
29. november 2003 - 23:40 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Hvad må man linke til

Hvis vi ser bort fra 'framing', 'deeplinking' samt ulovligt materiale, er der så noget man IKKE må linke til på internettet ?

Jeg så følgende på Netborger's hjemmeside:

'KMD har ret til at anmode om, at links til NetBorger.dk, som ikke er omfattet af en Partneraftale med KMD, øjeblikkeligt fjernes. De websites, som er forbundet til Netborger.dk via link, er ikke under KMDs kontrol. KMD er ikke ansvarlig for indholdet eller links i sådanne websites.'

Det virker da fuldstændig grotesk!

Er der nogen der kender reglerne eller har et godt link - lovligt selvfølgelig :P
Avatar billede wickedd Juniormester
29. november 2003 - 23:48 #1
lol, hvis jeg vil linke til netborger/kmd whatever, så gør jeg sgu det, ligemeget hvad fan de mener.
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
29. november 2003 - 23:48 #2
Yep, du må ikk linke til ulovlige filer, mp3s, film, spil, whatever - det er derfor de skriver at de ikke er ansvarlige for indholdet af siderne.

Hmm ellers prøv at tjek reglerne på http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=291 - ved ikk om der står noget om det, gad ikk til a læse dem igennem :P
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
29. november 2003 - 23:49 #3
Og hvis de skriver at du ikk må linke til dem, så må du ikk :S
Det er det samme med krak - der må du oss kun linke til forsiden, ikke til feks. et bestemt sted på deres kort.
Avatar billede googolplex Novice
29. november 2003 - 23:53 #4
Ja, og så kunne jeg godt tænke mig at vide om det overhovedet er lovligt at nægte folk at linke til ens sider?!

Vi taler jo ikke om deeplinking, framing, link til ulovligt materiale, men links til helt normale sider, der bare ikke vil have det.
Avatar billede wickedd Juniormester
29. november 2003 - 23:54 #5
Nej det er det ikke, og også det mest tåbelige jeg længe har hørt
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
29. november 2003 - 23:56 #6
Yep tror det er samme princip, som det er lovligt at lade en hund gå amok på en indbrudstyv, så længe han/hun er advaret om at hunden er i huset og vil angribe ham hvis han går ind.
Eller videoovervåge hvis du sætter et skilt op hvor der står du gør det - ellers er det nemlig oss ulovligt..
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
29. november 2003 - 23:56 #7
Men nej - er overhovedet ikk sikker :S
Avatar billede googolplex Novice
29. november 2003 - 23:57 #8
Den ene af jer siger 'ja', den anden 'nej', hvad skal jeg tro på :(

I mine øjne virker det fuldstændig grotesk, men det er der så meget der så mange regler på nettet der er, så deet...

Hvad så med krak.dk fx. ?
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:00 #9
Der har været mange sager med at folk linker til Krak's kort, hvilket de ikke må for Krak - og krak vinder altid sagerne.
Så øh.. Tror ikk det sku være helt umuligt ikk at lade folk linke til ens hjemmeside?
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 00:00 #10
Jamen jeg kan da prøve at stille det nogenlunde fornuftigt op ...

- Links til diverse ulovlige mp3 sider: Ulovligt
- Dybe links til f.eks. bestemte nyheder osv.: Ulovligt nogle steder
- Links til et domæne, f.eks. eksperten.dk: Lovligt

Sidstnævnte kan de ikke sige en dyt til.
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:01 #11
Hmm.. jeg siger egentligt oss mest "nej", men så mærkelig som lovgivningen for ulovlige/lovlige ting på computer er, ku' det oss godt blive til et "ja".. :S
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 00:01 #12
lovligt/ulovligt , skulle nu ha været tilladelse/ikke tilladelse ved de sidste 2 punkter
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:02 #13
Vil det sige, at det i teorien kunne være ulovligt, at linke til:

http://www.eksperten.dk/spm/434069

??
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:04 #14
Yeps, Eksperten har jo copyright på alt hva vi skriver osv. her..
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:07 #15
Nej, sorry - anderledes på Eksperten.. brugeren har copyright på det de skriver og må frit benytte det osv:

"Ophavsretten på materiale udvekslet for point via Eksperten.dk tilfalder Eksperten.dk's brugere. Det vil sige alle brugere frit må benytte de løsninger der udveksles på Eksperten."
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:08 #16
Hold kæft hvor er det sygt, fatter lovgiverne overhovedet noget af ideen bag internettet? Hvis man ikke må deeplinke, så går hele fidusen jo af internettet...et internet hvor man kun kan linke til hinandens forsider (og det forbyder de vel også på et tidspunkt).
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:10 #17
Du må jo oss godt deeplinke nogle steder, men det er op til de enkle sites at afgøre om du må eller ej hos dem.
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:16 #18
Det gør det da ikke meget bedre!!!

I mine øjne svarer det til at forbyde folk, at fortælle andre hvor Hr. Andersen bor, bare fordi han har frabedt sig det.

Eller forbyde folk at fortælle deres venner i hvilken avis og på hvilken side de kan læse en spændende artikel. Nå nej, man godt fortælle dem i hvilken avis, men bare ikke hvilken side, lol.

Hvis det ikke er sygt, så ved jeg ikke hvad der er!
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:20 #19
En del nyhedstjenester er oss' blevet lukket pga. det, feks www.newsbooster.dk (tror jeg den hed).
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:22 #20
Ja, Newsbooster og Visator. Må de hvile i fred.
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 00:22 #21
De tåger rundt i deres egen lille verden dem der forbyder det.
Copyright © 2003 - mig :p
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:24 #22
Hvad så med Google, så er den jo også ulovlig. Jeg gad nok se hvad internettet var uden søgemaskiner!!

Det ville jo svare til at vi afskaffede vejvisere i Danmark. Så kunne vi bare ligge og køre rundt indtil vi selv fandt den adresse vi ledte efter, lol.
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 00:25 #23
Det er det jeg siger, de tåger rundt og aner ikke hvad de laver
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:27 #24
Nej, men desværre er det dem der bestemmer.

I guder, det er sku' en syg verden vi lever i, suk.

Nå, læg et svar, så får i lidt hver :)
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 00:31 #25
k så da :)
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 00:33 #26
Ja, så fik i 7 point hver :)

Det sidste point ligger et andet sted. Jeg kan desværre ikke linke til det, så I må bare tåge rundt indtil I støder på det :P
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
30. november 2003 - 00:40 #27
Ok, det gør vi så :P Hehe tak for point :)
Avatar billede wickedd Juniormester
30. november 2003 - 01:13 #28
Takker
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
30. november 2003 - 21:48 #29
Deeplinks - et begreb der kun findes i den juridiske verden ikke den tekniske - et link er et link, og så er det fuldstændig ligegyldigt om det fører til www.æøå.dk eller www.æøå.dk/meget/langt/link.php?a=12345&b=67890...

Dem der ikke fatter det, er enten jurister, eller også har de ikke fattet internettets struktur!
Avatar billede googolplex Novice
30. november 2003 - 23:23 #30
Netop, problemet er bare, at (næsten alle) dem der bestemmer er en flok uduelige klamhuggere (kalder sig politikere og jurister, kært barn har mange navne), der ofte fatter minus af det de går rundt og taler om. Det må vi andre så bare leve med :(