Avatar billede nettack Nybegynder
25. november 2003 - 23:44 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Valg af spille grafik kort?

Hej...

Jeg skal ud og købe grafikkort, men hvad skal jeg vælge?
Jeg har været inde på shg, og fandt følgende:
Sapphire - ATI Radeon 9600XT Deluxe, 256MB DDR - 1649kr
Creative - GeforceFX 5700 Ultra, 128 MB DDR, TV-OUT/DVI - 1499kr

Og en lidt billigere:
MSI - MS-8912 Geforce FX5600-TD, 256MB DDR, AGPx8, TV-OUT/DVI - 1289 kr.

Men hvad er bedst til prisen? Og har i evt. andre forslag?

Mvh Morten
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 02:41 #1
Ifølge disse tests, ville jeg sige fx 5700ultra:

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/nvidia_fx5700ultra/index.html
og
http://www.firingsquad.com/hardware/evga_e-geforce_fx_5700_ultra_review/default.asp

Men de test er med radeon 9600xt uden overdrive (automatisk overclocking) aktiveret.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 09:08 #2
Det bedste forslag er uden tvivl Radeon 9800Pro kort... prisen er godt nok noget højere, men klart pengene værd. Det kan ikke betale sig at gå efter 256mb kortene, da der ikke er spil der udnytter dem alligevel, og da de fleste i dag har MASSER af RAM i pc´en er det ikke noget problem...
Avatar billede c-holst Novice
26. november 2003 - 09:22 #3
Avatar billede mufoxe Nybegynder
26. november 2003 - 11:39 #4
RAM på bundkort og RAM på grafikkortet har overhovedet ingen sammenhæng.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
26. november 2003 - 11:42 #5
Hold dig fra GeForce4 - det er et forældet kort, som ikke engang understøtter DX9. Radeon 9600 Pro eller XT er begge fremragende valg. Jeg har for nyligt skiftet fra et GeForce4 til et Radeon 9800 Pro m. 128 MB RAM. Jeg er ovenud lykkelig med det kort - trækker mine spil i 1600x1200, noget mit GeForce4 ikke var i stand til.

Vælg en version m. 128MB RAM. De sidste 128MB giver intet og kan endda i visse tilfælde gøre kortet langsommere (det lyder underligt, men flere tests har påvist det - det er dog ikke nogen markant nedgang i ydelse, men den er der og man må derfor tage stilling til det).
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 11:49 #6
mufoxe -> Mit gf4 ti4200 kører skam helt perfekt. Ingen problemer i spil. Har ikke behov for 1600x1200, 1280x960 er fint for mig.
Gf4 ti4200 er da klart det bedste valg til under 1000kr, men 1-2000kr er det 9600xt eller fx5700ultra.
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 11:50 #7
Og ang det med 128 vs 256 passer det ikke. Ved brug af AA AF vil de 256mb vise hvad de er der for.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 11:59 #8
det er minimalt hvad du får for pengene i den sammenhæng chalde, læs diverse test på tomshardware... performance forskellen er så lille og prisforskellen er ofte dobbelt op og slet ikke det værd
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 12:10 #9
lægger ikke noget i hvad tomshardware skriver. Fuskeside.
Og forskellen på 128 og 256mb radeon 9600xt er ikke stor.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 12:14 #10
det er nu ikke det eneste test site der giver thumbs-up til 9800pro chippen, det ses mange steder.
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 12:17 #11
Har heller ikke talt dårligt om 9800pro. Men thg er mange gange blevet taget i at fuske med resultater.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 12:23 #12
lidt ligesom nvidia Vs Ati "krisen"....
men sådan er det jo. Mange test er jo skrevet til specifikke chipset og vil derfor give skæve resultater, og det bliver ikke bedre á producenterne laver drivere der optimere disse test. I sidste ende tror jeg nu stadig mest på ATI, bla. i seneste release, der er streaming video server med som standard i driveren, ret sejt
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 12:29 #13
Men det kan godt være det bedste kort er 9800pro/fx5950ultra. Det er bare 2-3 gange så dyrt som de nævnte kort.
Til den tid de kort er forældede, kan et 9800pro/fx5950ultra fåes til ingen penge.
Personligt ville jeg da gerne eje et 9800pro, det er bare mange penge at smide efter et kort. Mit næste kort vil også blive i 1-2000kroners klassen, da jeg mener det bedre kan betale sig til mit behov. Mit ti4200 har holdt 1år ind til videre, og følger stadig helt fint med.
Men det er en smagssag hvor mange penge man vil kyle efter et kort.

Men af ovenstående er fx5700ultra det bedste kort, pris/ydelse taget i betragtning.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 12:36 #14
der blev også spurgt efter eventuelle andre forslag, og der jo egentlig det jeg har benyttet mig af. En god huske regl er jo at uanset hvilket grafik kort/CPU eller anden hardware i rivende udvikling man køber, vil det altid være outdated i løbet af meget kort tid, bare tag cpu markedet, en 3Ghz p4 faldt med 2000kr i løbet af 14 dage tre uger. Ikke helt samme prisfald ses på grafik kort, der kommer til gengæld mange nye hele tiden bare i højre prisklasser, men de falder da... radeon 9800pro kortet er efterhånden kommet ned i 2200, hvilket jeg giver ret i er mange penge at smide efter legetøj, men tilgengæld for man meget for pengene. Men klart..spejl indkøbet mod behovet og køb når man har lyst (læs:råd) for der kommer altid noget der er nyere hurtigere og bedre dagen efter "you wanna live forever" (citat Starship troopers"
Avatar billede chalde Seniormester
26. november 2003 - 14:04 #15
En god idé er at vente hvis der lige er kommet et nyt skud på stammen. Nu radeon´s xt serie samt nvidia´s fx5700ultra.
Men selvfølgelig er det svært at vente. Men jeg har lært lektien:
Købte bundkort+cpu+ram da amd lige havde lanceret barton. 2 uger efter faldt det jeg havde købt ca 1800kr samlet.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
26. november 2003 - 14:08 #16
Den kender jeg godt... min CPU forsvandt fra markedet en måned efter jeg havde købt den...så da den lige er gået kold...skal jeg nu og shoppe bundkort, cpu med alt held også ram igen....
you live and learn...at any rate you live
Avatar billede c-holst Novice
05. december 2003 - 22:03 #17
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/11/06/5848613

er det ved at være tid til lidt respons fra spørgeren
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
05. december 2003 - 22:09 #18
fed nok test...viser endnu engang hvem der er stærkest på D3D siden og hvem der er på OpenGL siden.... kewl....

men seriously...tror spørgeren har skiftet til en console og droppet I-nettet siden vi intet hører