Avatar billede braghe90 Nybegynder
19. november 2003 - 20:43 Der er 6 kommentarer

Surround til 10-15.000

Jeg er ret ny på hifimarkedet og overvejer at smide en slat penge efter et godt surround-anlæg.

Jeg har umiddelbart tænkt mig at bruge 10-15.000 på et sæt højtalere (+subwoofer) og en reciever/forstærker (hvad er det lige forskellen er?).

Jeg skal både bruge sættet til at se DVD-film og høre musik.

Jeg har en lang række sp.:
- Hvad skal man kigge efter når man er på udkig efter sådan et sæt?
- Hvilke mærker (for henholdvis højtalere og recievere), konkrete højtalere/højtalersæt, konkrete recievere mv. vil I anbefale?
- Er det en god ide, at investere i EX/ES og hvor meget koster det ekstra?
- Hvilke forhandlere kan I anbefale?
- Hvad er forskellen på en passiv og en aktiv subwoofer?
- Hvilke netsider med informationer/anmeldelser mv. vil I anbefale?

Jeg har ikke pengene nu, så slagtilbud dur ikke.

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede krydset Nybegynder
19. november 2003 - 21:06 #1
Jeg vil foreslå dig at kigge på www.hifiklubben.dk, og hvis du har nogen spm kan du altid ringe til dem og få masser af svar på alle dine spm.

held og lykke med det, håber du finder noget der kan ryste sofaen fra hinanden :-D
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
19. november 2003 - 22:01 #2
ja hifi klubben er svart hvis du har så mange penge til det!,,,de står for kvalitet! og det er nogle gode produkter
Avatar billede krydset Nybegynder
19. november 2003 - 22:43 #3
Ja og de misvejleder der ikke, samt du kan få lov og høre det du vil købe osv, kanon god service...
Avatar billede dytti Novice
20. november 2003 - 02:17 #4
Prøv at spørge om hjælp her:
http://www.hifi4all.dk/forum/

Men for at besvare et par af dine spørgsmål:
1. reciever/forstærker En receiver er en forstærker med indbygget tuner(radio).
2. En aktiv sub. har indbygget forstærker, det har en passiv ikke.
3.Som surroundforstærker vil jeg klart anbefale Yamaha - som også har lavet et ok surround-højtalersæt.
Men ellers er jeg varm fortaler for JBL, Dali eller Bose når vi snakker højtalere (De er til at komme i nærheden af for penge)
Jeg vil IKKE anbefale B&O. Det er for dyrt, og du betaler egentlig kun for et design, og ikke kvalitetslyd.

Men prøv at snuse lidt rundt i det ovenstående link. Der er meget hjælp at hente
Avatar billede braghe90 Nybegynder
22. november 2003 - 05:20 #5
Efter at have researchet lidt mere (på bl.a. hifi4all.dk), er jeg nået frem til at nedenstående er et godt sæt:
2 * Dali 6006 : 5000,-
2 * Dali R1000 : 2400,-
Dali C1000 : 2000,-
Dali SWA12 : 4000,-
Denon AVR2803/3803 : 6200/8300,- (shopman.dk-priser)
I alt : 17400-21700,-
Det er noget over mit budget, men så må jeg bare spare sammen i lidt længere tid :) - er det sæt passende til film og musik (musikgenrer i prioriteret rækkefølge: klassisk, rock, pop, jazz)?

Hvilken forstærker matcher bedst Dali'erne - behøver ikke, at være de foreslåede Denon'er (jeg vil dog gerne have mulighed for senere at opgradere fra 5.1 til 6.1/7.1 og Pro Logic II er påkrævet)? - Er 3803'eren overkill? Hvordan tilslutningsmulighederne for spillekonsoller på forstærkere generelt?

Hvilke andre sæt i samme (max-) prisklasse er værd at se nærmere på?

(Jeg kan først komme til at høre dem om noget tid, så derfor fortsætter jeg den her tråd i stedet for at tage ud i Hifiklubben - endnu)
Avatar billede braghe90 Nybegynder
22. november 2003 - 05:23 #6
Ups: 17400-21700 := 19600-21700