Avatar billede duck Nybegynder
14. november 2003 - 18:11 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Brugeradgang i PhpMyAdmin

Hej

Hvordan opretter med brugere i MySQL, som kun har adgang til deres egen database i PhpMyAdmin ?

Min PhpMyAdmin er sat op til HTTP_Auth, som fungerer fint med root-brugeren.

Når jeg opretter en ny bruger og giver global USAGE rettigheder og alle rettigheder til brugerens database, kan han ikke logge ind i PhpMyAdmin.

Hvad mangler jeg af globale rettigheder, eller skal jeg til at "rode" lidt med config-fiulerne ?

/duck
Avatar billede gregblach Nybegynder
16. november 2003 - 10:59 #1
Hej duck,

Nu bruger jeg ikke selv PHPMyAdmin, men hvis det er bruger og brugerrettigheder du vil sætte op, så kan jeg klart anbefale dig at kigge nærmere på MySQL Control Center. Programmet ligger til fri download på MySQL's hjemmeside - http://www.mysql.com/products/mysqlcc/index.html. Det er desuden stærkt som generelt drift og vedligehold værktøj.

Jeg går ud fra du hoster databasen på din egen maskine, da du ikke har angivet andet. Personligt er jeg kommet meget hurtigt igang med MySQL Control center. Det er let at bruge og let at forstå.

Mvh

Greg
Avatar billede gregblach Nybegynder
16. november 2003 - 11:02 #2
Du kan selfølgelig også vælge at give penge for management software hvis du er til det... ;o)

- http://www.mysqlstudio.com/shareware.php3

- http://ems-hitech.com/mymanager/
Greg
Avatar billede duck Nybegynder
16. november 2003 - 18:38 #3
Hej Greg

MySQL Control Center og MySQL Studio er selvfølgelig gode valg, men nu bruger jeg PhpMyAdmin af den årsag, at jeg hoster forskellige domæner for andre, så adgangen til MySQL skal naturligvis ske via en browser og gerne være Open Source -> PhpMyAdmin !

Jeg har desuden løst problemet. Man opretter naturligvis brugerens database i PhpMyAdmin vha. root-adgang og derefter opretter to brugere med samme brugernavn og password. De to brugere skal blot have forskellige host-adgang; den ene fra localhost og den anden fra "%". De to brugere skal GRANT'es alle rettigheder til deres egen database. Så virker det.

Eneste problem jeg har tilbage er at den nye bruger kan se alle bruger-databaser i venstre comboboks i PhpMyAdmin.

Hvordan laver man det sådan at de kun kan se deres egen, og evt. load'e denne database pr. default i PhpMyAdmin ?

/duck
Avatar billede staff Nybegynder
21. november 2003 - 17:26 #4
Du kan jo kopiere en kopi af phpMySql til hver af brugerne og så sætte:

$cfg['Servers'][$i]['only_db']

til navnet på databasen. Så bliver phpmysql låst til kun den database, og åbner den fra start.

Fil: config.inc.php
Avatar billede duck Nybegynder
16. december 2003 - 11:22 #5
Jeg lukker spørgsmålet, da jeg selv har fundet løsningen

/duck
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2004 - 21:12 #6
Hvad var løsningen?