Avatar billede kikkoman Nybegynder
13. november 2003 - 12:59 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Gi' GlocalBeer.dk en omgang tæsk!

Hejsa

Om en 1½ uge skal jeg aflevere http://www.glocalbeer.dk som eksamensopgave på ITU. Derfor kunne jeg godt tænke mig en masse feedback på websiden. Jeg er igang med at validere alle siderne i XHTML og CSS - så der kan I roligt spare kræfterne. Tilgengæld vil jeg gerne ha' nogle kommentarer til de mere uhåndgribelige begreber såsom: 'salgbarhed', 'målrettethed', 'visuelt udtryk' og 'underholdningsværdi' m.m.

For en god ordens skyld kan jeg sige at websiden henvender sig til folk der godt kan li' at drikke/smage specialøl
fra ud- og indland, samtidigt med at de får en god historie med undervejs. Men den henvender sig også til fagfolk indenfor øl branchen - d.v.s. importører, forhandlere, bryggere osv.

Og så lige en opfordring: Hvis I giver feedback, så skriv lige en linie om jer selv i grove træk; f.eks. "Jeg er en gudsbenået PHP-programmør på 24 år der hader alle statiske websider" eller "Jeg lider af Akromatopsia og kan derfor kun lide webside der arbejder i sort/hvide kontraster". Bare lige så jeg har noget at hæfte jeres kommentarer op på...

Jeg vil tillade mig at bruge eventuel konstruktiv kritik til min mundtlige fremlæggelse, men ellers vil jeres kommentarer være helt imellem os to - og alle på eksperten.dk ;)

Kom så.... Slagt den lorte webside !!! ;)

PS. Jeg har også postet denne 'request' på dk.edb.internet.webdesign.ris+ros. Undskyld for eventuel ulejlighed.

Kikkoman, Webmaster på GlocalBeer.dk
Avatar billede Trine Nybegynder
13. november 2003 - 14:41 #1
Den er godt nok flot. Specielle og utraditionelle farver at sætte sammen. Der er mange der bruger høje Top-barer usmageligt, men jeg synes du har ramt plet. Den top-bar er bare flot.

En god blanding af råhygge og festlighed har du blandet der, med farvevalgene. Det kan jeg virkelig kun rose dig for.

Du har fået lavet et site med dybde i, og man kan se, at du har kælet for alle detaljerne iform af top-bar, overskrift-grafik og vandmærker. Mange gør sig kun umage med f.eks. en top, eller nogle knapper, hvor resten ser meget tilfældigt ud, men dette får man ikke indtryk af på denne her side. God effekt på overskrift-grafikken, det kan jeg godt lide.

En lille ting, så kan jeg ikke lide de uheldige store mellemrum der bliver imellem mange af ordene, når du bruger tekstjustering. Det ser lidt uheldigt ud.

Top-menuen troede jeg var en dropdown, men det gør selvfølgelig ikke noget, at det ikke er det.

Skiftende billede i top-baren er en god ide. Det ser rigtig godt ud. Dejlig detalje, og flotte billeder!

Jeg synes siden er meget målrettet, man kan allerede de på første 5 sec. se, at det drejer sig om øl. Den er flot og elegant, og navigationen er traditionel, så alle kan finde ud af, at færdes på siden. Den er pæn og overskuelig.

Selv mig, som ikke er særlig meget øl kender, synes den er temmelig interessant. Hold da fast hvor findes der meget forskellig øl. Min personlige øl-viden strækker sig ikke meget længere end de danske og så måske Guinness. Så det må jeg nok sige.

Trine / Misskat
Avatar billede kikkoman Nybegynder
13. november 2003 - 15:40 #2
Jeg takker for de pæne ord :)
Det er faktisk dine sidste tre linier, som jeg er mest stolt af -
For det virker næsten som om du er blevet lidt tændt på øl...
I så fald virker siden efter hensigten (Hurra for det!).
Jeg havde faktisk et simplet javascript til at skrifte billeder ved hver reload, men det fjernede jeg er tre årsager. Dels fordi det jo trods alt øger load hastigheden, dels at det kræver endnu flere billeder (og dermed endnu flere timer med photoshop) og sidst men ikke mindst synes jeg randomfunktionen i det script jeg havde var for dårlig. Ofte fik jeg det samme billede ved fem-seks reloads og så kan det jo næsten være ligemeget...
Avatar billede medievil Nybegynder
13. november 2003 - 16:46 #3
Fand lige en fejl som jeg glubsk kaster mig over :D Ej når men er inde på: http://www.glocalbeer.dk/oelkatalog/index.htm

Der står A - B - B - D
Et lidt sjovt alfabet eller?!

Ellers så synes jeg endelig at siden holder grøn er jo funky ! Har du fået ideen efter Tuborgs nye reklamer?!

Det eneste jeg savner er måske.... der må da være noget jeg savner på siden?! hehe... Måske er der temmelig meget information på hver side, jeg føler jeg bliver bombet og gider ik sidde og læse det hele !

Hmm lidt om mig, jeg er studerende på HTX i øjeblikket og har lavet mange forskellige web-sider. OG DRIKKER MANGE ØL... !
Avatar billede deurell Nybegynder
13. november 2003 - 17:23 #4
Helt flot site.
Dog nogle punkter hvor siden falder LIDT uden for min smag...dog ikke hvad angår indhold.

din menu kunne godt stå lidt bedre frem. Eventuelt med fed skrift og noget mouseover-farveskift på skriften.
Din banner ting er rimelig høj...dog er det fedt med de forskellige billeder.
Det virker som om at din brug af stiblede borders og desuden "understregning af "læs mere" er lidt indkonsistent.
Som den nørd jeg nu er ville jeg også have brugt W3Cs originale valideringsbilleder trods load time.

medievil>sateme godt spottet.

/html/css/grafik/brugervenlig/lidt php,asp og javascript/nørd/Deurell
Avatar billede kikkoman Nybegynder
13. november 2003 - 17:31 #5
Fejlen er noteret og rettet!... De grøne nuancer og rødbrune baggrund er valgt fordi de nemt associeres med ølflasker. Faktum er at de to farve er de bedste til at holde sollyset ude af flaskerne (og øl kan bestemt ikke tåle sollys..).
Anyway... Jeg har IKKE taget farverne fra Tuborg. Faktisk forsøger jeg en balancegang, hvor jeg trækker på øllets 'farver', men samtidigt distancere mig i forhold til de store drenge Carlsberg og Tuborg m.fl. Jeg undgår helst sammenligninger. Det er nemig skidt for mit ego ;)
Avatar billede dahwoot Nybegynder
13. november 2003 - 17:49 #6
Sateme en flot side. Den er herre fed :-)

En ting jeg lige spottede, er i menuen er der ikke streg under teksten untagen nyhedsbrev ved mouseover... det ser lidt kikset ud.

.. mig? totallos Nørdos, som ikke drikker, ikke ryger, og bruger så meget tid som muligt forand computeren. Jeg er 15
Avatar billede dahwoot Nybegynder
13. november 2003 - 17:50 #7
.. nu forsvandt det sq... hm.. så måtte jeg ha spottet det under en forbedrelse...
Avatar billede dahwoot Nybegynder
13. november 2003 - 17:50 #8
eller en ændring som det nu hedder
Avatar billede kikkoman Nybegynder
13. november 2003 - 18:44 #9
Nej, det med at knappen blev overpyntet med en 'underline' var ikke nødvendigvis et optisk bedrag... ;) Det skyldes nok nærmere at lige præcist den knap ikke havde fået rettet sin CSS formatering til at a:hover skulle være uden text-decoration:underline. Tilgengæld var den sat til at alt text-decoration blev fjernet når linket allerede var besøgt (a:visited text-decoration:none). Men under alle omstændigheder har jeg ordnet det nu - så det ikke burde ske igen. :)
Er du hverken drikker eller ryger gør dig ikke mindre interessant som potentiel 'kunde'. Hvem ved? Måske kan websiden gør dig interesseret i øl som nydelsesmiddel og ikke blot som 'kom lad os drikke os stive og gøre noget åndsvagt'... ;)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
13. november 2003 - 22:25 #10
nu vi alligevel er igang med http://www.glocalbeer.dk/oelkatalog/index.htm , syntes jeg det er næsten lige så sjovt at Y er undladt.. Kan gætte mig til hvorfor, men det stemmer jo så ikke over ens med fx Z, Æ og Å.. Du må enten vælge den ene eller den anden måde at fremvise det på..
Avatar billede andland Nybegynder
13. november 2003 - 23:51 #11
Inde på din A - B - C - D ... side. den grønne striplede linie, ved ikke om det er mine øjne, men det ser ud som om at der ikke er lige store mellemrum mellem hver grøn streg, og streger er heller ikke lige store. Ville se godt ud hvis du kunne fixe det :D

/andland
Avatar billede deurell Nybegynder
13. november 2003 - 23:55 #12
andland>samme ting jeg skriver om....
Hos mig er det også på forsiden. Linierne skifter udseende over det hele...
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. november 2003 - 08:15 #13
Hej.

Er det meningen at menupunktet "om Globalbear" skal stå på en linie for sig selv. I selve menulinien er der en ledig plads til højre.
Avatar billede kikkoman Nybegynder
15. november 2003 - 14:26 #14
Det med de mystiske stiplede linier har jeg kigget på... Jeg kan ikke se hvad jeg skulle ha' gjort galt. Det må være et browser problem... I øvrigt ser jeg det også... på IE 6.0, men ikke i Mozilla. Jeg kviger mig lidt ved at ændre det til fulde linier, da jeg er bange for at det bliver for tungt... men hvad siger I?
Avatar billede deurell Nybegynder
15. november 2003 - 14:28 #15
jeg siger prøv det....og lav dem bare i en nuance der er meget lys....så ser man dem kun subtilt....
Avatar billede kikkoman Nybegynder
15. november 2003 - 15:13 #16
Jeg har fulgt rådet om at droppe de stiplede linier... Det fungerer ganske godt. Jeg tror det er en 'keeper'... Tak for rådet... :)
Avatar billede deurell Nybegynder
15. november 2003 - 15:16 #17
yes....det virker...lys grøn ville sikkert også være ok...
Avatar billede deurell Nybegynder
15. november 2003 - 15:22 #18
check lige dine sider igennem...lige nu har du stadigvæk stiplede striber i nogle sider...
Jeg ville nok selv foretrække at styre dem samlet fra noget eksternt css
Avatar billede Trine Nybegynder
18. november 2003 - 22:04 #19
Takker for points.
Avatar billede kikkoman Nybegynder
18. november 2003 - 22:35 #20
Til min store undren kunne jeg kun give point til de første to - det er altså ikke med min gode vilje at alle i andre er blevet snydt... sorry. Og jeg undskylder i øvrigt også for den sene aflslutning. Som i måske forstår har jeg lidt travlt... :)
Avatar billede Trine Nybegynder
19. november 2003 - 07:39 #21
Man kan kun give points til dem der har lagt et svar, de andre har lagt en kommentar i stedet for et svar. Derfor.
Avatar billede deurell Nybegynder
19. november 2003 - 09:22 #22
Jeg havde ikke lagt et svar...og det gør ikke noget...jeg overlever nok uden de point...hehe....jeg er her for at blive klogere...