Avatar billede notlob Nybegynder
12. november 2003 - 17:02 Der er 3 kommentarer

uskarp grafik til DVD

Jeg har lavet grafik til menuer på en DVD i Photoshop. Opløsningen er pal (768x576) i 72 dpi. I Photoshop ser grafikken fin og skarp ud, men når man putter DVD'en i en stationær maskine og ser den på et fjernsyn, er grafikken meget uskarp. Hvad kan man gøre for at få den mere skarp? Jeg har prøvet i 300 dpi uden virkning.
Avatar billede spe Nybegynder
12. november 2003 - 17:40 #1
Opløsningen er ligegyldig for skærmen (fjernsynet) bruger kun pixelantallet og er ligeglad med hvor mange pixels du vil få på papir pr. tomme af papiret.
Så det gør ingen forskel hvad du sætter dpi-en til.

Har du brugt filteret Video>NTSC ?

Hvilken version af Photoshop bruger du?
Avatar billede notlob Nybegynder
12. november 2003 - 21:22 #2
Jeg har nu tjekket DVD'en på en anden afspiller og fjernsyn. Her er det faktisk skarpt. Den eneste lille "fejl" på billedet er, at den flimrer lidt, som havde man sat sin computerskærm til 60 hz. Det forekommer mig, at jeg engang har hørt noget om at det skyldes, at de hvide faver ikke må være 100% hvide når man laver grafik til tv. Kan det passe, eller har du en anden forklaring?

Fjernsynet er et gammelt 50 Hz
Photoshop udgaven er 7.0
Jeg har ikke brugt video>NTSC filteret. Hvad gør det?
Avatar billede spe Nybegynder
12. november 2003 - 22:19 #3
filteret sørger for at farver afstemmes med fjernsynets måde at opdateres billeder på.