Avatar billede Gammelklog Nybegynder
12. november 2003 - 12:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tonerforbrug i farve laserprinter - de 5%

Jeg skal investere i en farve laserprinter, og prøver at regne lidt på driftsomkostninger til toner, tromler m.v.

Og hvordan er det nu lige, man beregner de 5% toner "dækningsgrad", som producenterne som regel anvender som målestok for forbrugsenhedernes kapacitet?

Hvis jeg udskriver et 4-farvebillede i A5 størrelse på et A4-ark, er det jo en dækning på 50%, og dermed et forbrug der er 10 gange større end estimeret fra fabrikanten.
Men - er det 50% x 4 farver, eller er det 50% ÷ 4 farver, dvs. en dækning på 12,5% pr. farve?

Har printersproget(PCL/PS3) nogen betydning, eller er det kun hardwareteknologienn, der er afgørende?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
12. november 2003 - 12:16 #1
Det er lidt svært at sige med farvesider - kig evt. på nogle forskellige producenters hjemmesider.
Mht. sort/hvid så er 5 % dækning en alm side som er fuld med tekst.

Skipper
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2003 - 13:46 #2
Skipper har fuldstændig ret. Du kan umuligt beregne det. Farven grøn er f.eks. en blanding af gul og blå, og laver du en side, dækket med 5% grøn tekst, tager du jo i virkeligheden 5% blå, 5% gul, 0% rød og 0% sort (hvis vi antager at den grønne farve du bruger, er en lige blanding af gul og blå).

Forestil dig så at skulle regne på et fotografi med farver i alle mulige afskygninger. Det er simpelthen umuligt.

Dit eksempel med et farvebillede i A5 størrelse ville derfor nok ligge imellem de 50%*4 og de 12.5%*4.

Visse nyere printere, bl.a. Lexmarks nyeste C752, (eller er det 952 - det kan jeg ikke lige huske) har faktisk en funktion indbygget, der kan angive på en udskrift, hvor mange procents dækning der bruges af hver farve. De tal jeg har set, lå typisk mellem 20 og 25% pr. farve.

Jeg tror ikke på at printersproget har nogen afgørende betydning. Godt nok er PostScript gearet til at styre farverne bedre, men det er jo ren softwaremæssigt. Det er selve printerens hardware der doserer toneren, så det er udelukket et spørgsmål om blandingsforhold.
Avatar billede Gammelklog Nybegynder
12. november 2003 - 14:32 #3
Det er klart at den nøjagtige beregning er umulig at lave, men det var nu også mere den grundliggende tekniske betydning af de 5%:
Er 100% grøn = 100% gul + 100% blå, eller 50% gul + 50% blå?
Sidstnævnte kan jo lade sig gøre med rastre i offset-tryk, men bruger printere det samme princip til at blande farverne?

Det totale forbrug farverne imellem vil formentlig udligne sig over tid - sort måske undtaget.
Avatar billede Gammelklog Nybegynder
29. januar 2004 - 08:33 #4
Lukketid