Avatar billede ejoergensen Nybegynder
09. januar 2001 - 16:08 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Netværksforbindelse (lan) virker ikke

Jeg sidder med 2 computere og prøver at lave netværk via netværkskabel. jeg har
forsøgt alle de råd der har været på
41180, men det virker stadig ikke.
Pc-erne identificerer sig selv
under andre computere,
men ikke den anden!
HJÆLP! Jeg har efterhånden brugt 3 -4
døgn sammenlagt uden at nå videre.
Avatar billede hojben Novice
09. januar 2001 - 16:11 #1
hvad er dine ip-adresser og subnets??
Avatar billede nomiz Nybegynder
09. januar 2001 - 16:11 #2
Jamen, bruger du et alm. hubstik eller krydset? - Gå ned til din dataforhandler og sig at du vil lave netværk uden hub, så får du et krydset patchkabel...
Avatar billede thomasm Nybegynder
09. januar 2001 - 16:19 #3
Du kan se om di kabel er krydset:

Hvis du kigger pp farverne på de 10 små ledninger der er i hvert stik. Hold stikkene ens. Hvis sammensætningen er ens fra vestre til højre (vær opmærksom på at der er helfarvede ledninger og ledninger der har en farve og en hvid stribe) er det et sraight thru kabel og kan ikke benyttes uden en hub/switch og så skal der også benyttes to kabler af den type. Hvis farverækkefølgen ikke er ens så er det et cross kabel og virker hvis du sætter den mellem to maskiner oden hub/switch.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
09. januar 2001 - 16:24 #4
jag kigger kablet efter, har tænkt på det, men vidste ikke hvordan jeg kunne se forskel.
Nomiz: jeg har ingen hub - kører direkte
Hojben 192.168.168.2 & -.3, subnet 255 x 3 .0 som skrevet i 41180
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2001 - 17:08 #5
thomasm> Bare lige til en information så er der altså ikke 10 små ledninger men 8.
Hvoraf det faktisk kun er de 4 som bliver brugt til LAN.
Avatar billede teknik Juniormester
09. januar 2001 - 18:38 #6
Forbindelser altså:

Med HUB:

PC----kabel----HUB---Kabel---PC        (alle PC\'er tilsluttes altså til HUB) med et alm. kabel.

Med krydset kabel:
PC----Krydset Kabel----PC

Mange Krydsede kabler er kendetegnet ved \"afvigende\" farve, fx. rød, men den \"standard\" opretholdes imdlertid ikke, så du kan kun stole 80-90% på den  (ikke 100\')

Er kabelet faktisk \"krydset\", og begge maskiner kan se sig selv, og HDD\'s er delt...
Så er der ikke meget at gøre....

Prøv med \"søg efter computer\" at lede efter den anden PC...nogle gange er nettet lidt \"søvnigt\"

Søg (fra den ene PC) efter det navn, som står under -netværk, -fanen identifikation, -computernavn
på den anden Computer..(navnene bør være forskellige)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede frn Nybegynder
10. januar 2001 - 20:52 #7
Du kan finde ud af om du har et krydset kabel eller ej på følgende måde, Tag dit kabel op tag de 2 ender og lad som om at du vil stikke dem ind i hindanden husk at tappet skal vende samme vej når du lader som om du stikker dem ind i hundanden, hvis farverne passer, dvs gul ud for gul, grøn ud for grøn osv så er det et direkte kabel og det skal andvendes fra pc til hub. er farverne forskellige fra hindanden er det et krydset kabel og så skal kablet andvendes fra pc til pc.

PS

Den nemmeste måde at sætte kun 2 pcere op imod hindanden er at bruge netværksprotokolen IPX da du med ipx kun skal tænke på et navn til pc\'erne der er forskellige hvorimod at du med TCP/IP protokollen skal tænke både på ip adresse, subnet og navne til computerne. Det har samtidig den styrke at hvis du skal spille netværksspil mod hindanden så er det denne protokol det fleste spil til hjemmenetværk benytter

PØJ PØJ

mvh

frn
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 20:41 #8
Jeg har et lignende problem. På et tidspunkt, da jeg havde brugt min maskine til opkobling via modem på nettet, og derefter ville bruge den til netværk mellem to pc\'ere, virkede det ikke. Da jeg så slettede alle protokoller og min Dial-Up adapter og installerede dem igen - virkede det. -Uden at den kopierede filer påny, og selvom det var nøjagtigt de samme protokoller. Jeg fandt så ud af at det device jeg brugte først efter \"geninstallation\" af protokollerne var det der fremover virkede - så hvis jeg skulle bruge modem igen, skulle jeg slette og tilføje protokollerne igen og så bruge modem som det første. Sådan kører min maskine nu, og den eneste forskel på de to opsætninger er i registreringsdatabasen.. Så hvis du virkelig bruger et krydset kabel, kan du jo prøve at tilføje dine netværksprotokoller påny.

Held og lykke - Mvh.
RubberSoul / Atrop¡ne
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
04. april 2001 - 15:51 #9
Jeg har delt point, da i begge ca gav samme løsning, men frn\'s var mere detaljeret/brugervenlig.
rubbersoul den løsning var også afprøvet!