Avatar billede geputzt Nybegynder
04. november 2003 - 22:03 Der er 7 kommentarer

Porno - igen igen!

Den fængede hva' ;-)

Efter at have researchet, hvad der kræves for at åbne en betalingshjemmeside med erotisk (nå ja, så pornografisk da) indhold, er der specielt én ting, der volder mig en del problemer: betalingen.

I første omgang har jeg kigget på udenlandske løsninger, da jeg har en eller anden fordom om, at danske tjenester garanteret er langt dyrere. Den samme fordom har jeg om hosting! Hvis jeg tager fejl, så sig endelig til!

Kan I af- eller bekræfte følgende udsagn (og lille fristil):

Der findes 2 kategorier af "3rd party processors".

(1) Én hvor man ikke behøver at have en 'merchant account'. Eksempel: CCBill (http://www.ccbileu.com/).

(2) Én hvor man SKAL have en 'merchant account'. Eksempel: Netbilling (http://www.netbilling.com/).

For (1) gælder det, at de tager sig af evt. tvister med f.eks. Visa, hvis en kunde ønsker sine penge igen (chargeback). Til gengæld betaler man en høj pris (for CCBill er det ca. 16% af transaktionen, plus at 5% af omsætningen indefryses til evt. chargebacks).

(2) fungerer blot som et betalingsgateway og man er derfor selv ansvarlig for transaktionen (via sin bank) og skal betale bøder til Visa ved chargebacks, tvister, osv. Til gengæld slipper man billigere (for Netbilling er det 1.5% + 15 cents per transaktion).

Så vidt jeg kan forstå er fordelen ved (1), at man ikke så nemt risikerer at blive 'blacklisted' af Visa, hvis der har været forholdvis mange chargebacks. Dem forekommer der - så vidt jeg kan forstå - mange af inden for dette område. Dvs. kunden vælger at abonnere og betaler med sit kreditkort. Derefter suger han hjemmesiden for indhold, hvorefter han forlanger pengene tilbage. Kunden nægter simpelthen at have gennemført transaktionen, eller også ønsker han pengene retur, fordi indholdet ikke var det hjemmesiden lovede. Og kunden har som hovedregel altid ret. Jeg tror tærsklen for at blive 'blacklisted' er cirka 2%. Dvs. hvis 2 ud af 100 betalende kræver pengene igen, så vil Visa ikke have noget én at gøre, og benytter man et firma som (2), så kan kunderne pludselig ikke betale med Visa mere, og så er man 'out of business'. Men ved at bruge et firma som (1), er det dem transaktionen går igennem, og de har lidt nemmere ved at tale Visa til fornuft - nok mest fordi de omsætter for milliader af kr.

Begge af de ovennævnte firmaer sørger også for at oprette brugernavne og passwords til sine kunder. Findes en lignende ordning ved danske firmaer?

Jeg formoder at de danske systemer (som Interpay) blot er betalingsgateways ligesom (2) - altså bortset fra brugernavn- og passwordhånteringen. Dvs. tager imod betalingen, foretager kreditkort verifikation og søger for at overføre pengene. Er det korrekt?

Kan det virkelig passe, at de danske webmastere ikke er på eksperten?! I må da i hvert fald kunne hjælpe mig! Men i andre skal da også være så hjertens velkomne!

Jeg sætter 200 point på højkant.
Avatar billede locturian Nybegynder
04. november 2003 - 22:55 #1
Stort set alle pornowebmastere kører med udenlanske betalingsudbydere fx. ccbil.com - PBS i danmark vil ikke have noget med det at gøre, desuden er det også utroligt dyrt.... - Men hvis du skal igang, vil jeg foreslå dig at gøre det reelt og oplyse alt til told&skat - De er ude med riven i øjeblikket... Desuden, hvis du har spørgsmål, så henvend dig på www.dkpw.org - Forum for danske porno webmasters....
Avatar billede bacardil Nybegynder
04. november 2003 - 22:57 #2
Ja Told&Skat er helt vilde efter pornowebmastere for tiden.
Avatar billede geputzt Nybegynder
04. november 2003 - 23:32 #3
Det skal selvfølgelig være reelt! Det skal drives som virksomhed, dog ikke som selskab.
Avatar billede geputzt Nybegynder
04. november 2003 - 23:34 #4
Og mht. til www.dkpw.org, så kender jeg det godt. Der er bare det minus, at man skal være webmaster i forvejen for at kunne blive medlem af forumet!
Avatar billede locturian Nybegynder
04. november 2003 - 23:37 #5
Ah, mon ikke at du får lov når du er ved at starte op :)
Avatar billede vistodk Nybegynder
01. december 2003 - 13:02 #6
Benyt et AVS-system indtil du har pengene til at betale for en mercant account.
Hvis du ikke gær det bliver du taget i røven på lang sigt.
Jeg siger dette fordi jeg selv prøvede det på begge måder... Første gang snød WSB mig for over 180.000 - anden gang er nu -- og jeg får SELV alle mine penge...  Tænk ikke på de hurtige penge, men tænk langsigtet.

Jeg anbefaler netpond.com for mere info
Avatar billede geputzt Nybegynder
01. december 2003 - 15:50 #7
visto, det har jeg overvejet, men ulempen ved et AVS-system, er jo at suferne skal tilmelde sig på min sign-up side, ellers får jeg ingen penge...AVS er god til feeder-sites eller til indhold som kan fås gratis via AVS-systemet (som adultbouncer), men det jeg planlægger at starte er et paysite med eksklusivt materiale.

Ved du om fordelene og ulemperne ved hhv. merchant account og 3rd party er som jeg beskriver det i mit spørgsmål? Ked af at høre at du har tabt penge på 3rd party, men CCBill virker reelle nok på mig, så hvis jeg kan undgå alt for meget bøvl med chargebacks, så starter jeg nok der! Med mindre jeg tager helt fejl af ovennævnte fordele og ulemper?!