Avatar billede hero69 Nybegynder
01. november 2003 - 03:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

er filen svchost.exe en virus?!

jeg læste noget om at filen svchost.exe måske er en blaster orm, er der nogen der ved om det er?
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2003 - 05:52 #1
Avatar billede perhaps Nybegynder
01. november 2003 - 06:21 #2
Hej hero69. Nu spørger du om svchost og det vil jeg da gerne forklare lidt nærmere om. Hvis du bruger XP eller 2000 som styresystem så er svchost.exe et af de programmer som følger med. Det er et generetisk værtsprogram for tjenester/services i systemet, som kører fra DLL-filer. Ved windows opstart checker svchost registreringsdatabasen for tjenester, der skal indlæses. Der kan forekomme flere svchost.exe filer samtidigt. Hver svchost-session indeholder en hel gruppe af tjenester. Hver gruppe kan findes under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Svhost i registreringsdatabasen. Normalt (ingen regler uden undtagelser) indeholder svchost fuldt legale tjennester.

Den du måske tænker på er nok scvhost.exe (her har de snedige virusfabrikanter byttet om på bogstaverne, så den skjules bedst mulig). Scvhost kan henføres til flere forskellige vira. Det er altså ingen legal fil. Jeg kan give dig nogle eksempler her:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.hllw.gaobot.ae.html

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/backdoor.sdbot.n.html

Dette kan være en af grundene til at det ikke er nemt for en som ikke kender til HijackThis logs at gennemskue alle snavsfabrikanternes tricks, og det er og også derfor vi fraråder mange til at gå igang med den slags logs med mindre de har kendskab til den slags finurligheder. Der er også mange variationer af messenger.exe. Nogle er gode andre er virus og trojaner. Lige sådan med iexplorer. Iexplorer.exe er en trojan, medens iexplore er legal.

So is life.

mvh
perhaps
Avatar billede perhaps Nybegynder
01. november 2003 - 06:24 #3
Når jeg så siger at iexplore er legal så kan den rent faktisk også godt være en virus. Den kan både være det ene og det andet ;o)

mvh

Perhaps/Team Spywarefri
Avatar billede arlet Juniormester
01. november 2003 - 10:14 #4
Vil lige tilføje til Perhaps gode svar at svchost også kan være snavs, hvis den ligger i windows mappen og ikke i system32 mappen.
c:\windows\svchost.exe http://vil.nai.com/vil/content/v_99761.htm

Så det er ikke nemt med hvad der er godt og skidt..
Avatar billede perhaps Nybegynder
01. november 2003 - 10:21 #5
Arlet-->korrekt. Lige med at huske det hele ;o)
Avatar billede arlet Juniormester
01. november 2003 - 10:23 #6
Havde den nemlig igår *S*
Avatar billede hero69 Nybegynder
01. november 2003 - 14:42 #7
oki men nu er jeg nub til comp... hvordan finder jeg ud af det hva det er?
Avatar billede arlet Juniormester
01. november 2003 - 14:47 #8
Er ikke helt klar over hvad du mener.

Laver svchost.exe balade hos dig??

Bruger den alle computerens kræfter??

eller er det bare nysgerrighed??
Avatar billede perhaps Nybegynder
01. november 2003 - 17:03 #9
Hvis den ligger her C:WINDOWSsystem32svchost.exe så er det da uden tvivl en af de sædvanlige tjennestefiler. Du kan godt have en 4-5 stykker.
Avatar billede perhaps Nybegynder
01. november 2003 - 18:32 #10
Tak for points!