Avatar billede neander Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:51 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Den nye orm fra tyskland?

Læs her:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=276092

Kan man gøre andet end blot at checke for "mistænkelig post"?

Er der nogle patch-filer der skal downloades, foruden dem man fik mod blaster?
Avatar billede perj Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:59 #1
Avatar billede vistodk Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:03 #2
åben ikke vedhæftede filer med opdateringer .. opdateringe hentes KUN fra producenters hjemmeside
Avatar billede neander Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:04 #3
jeg lader lige spm stå til i morgen
Avatar billede perhaps Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:13 #4
http://www.spywarefri.dk/virus.htm#sober-a
Du kan ikke gøre andet en at passe på med de mails du modtager. Iøvrigt aldrig åbne vedhæftede filer med mindre du venter på fil, og da aftal lige med afsender om tidspunktet for forsendelsen. På linket jeg giver dig er der et værktøj som kan fjerne den virus.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:36 #5
Nej ikke endnu. Enig med perhaps, det er farligt at åbne vedhæftede filer.

Med hensyn til det der med ikke at hente vedhæftede filer, så kan du sikre dit OE mod det. Gå i Funktioner - Indstillinger - Fanebladet Sikkerhed - Sæt en vinge i: tillad ikke vedhæftede filer, der muligvis kan indeholde virus, gemmes eller åbnes. Modtager du så lige en vedhæftet fil af en bekendt, og venter du på denne fil, så kan du bare sætte vingen igen, så kan du åbne filen. Fjern vingen igen bagefter, så er du meget mere sikker.

Og så vil det være en god idé at deaktiver dcom: http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom
Så kan der ikke ryge blasterorme igennem systemet.
Avatar billede flumse Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:29 #6
>aovergaard
jeg kiggede lige med. er det iorden hvis jeg lige spørger:
Ved du også hvorhenne i Outlook man gør det:
"Sæt en vinge i: tillad ikke vedhæftede filer, der muligvis kan indeholde virus, gemmes eller åbnes"
Jeg kan ikke finde det!!!
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:40 #7
flumse-> Det er da helt i orden.
I Outlook er det helt automatisk. Outlook er som standard indstillet til, ikke at kunne modtage vedhæftede filer. Her skal man selv ud og lave en masse ændringer, hvis man ønsker at modtage vedhæftede filer. Sikkerheden er højere i Outlook end i Outlook Express. *S*
Avatar billede neander Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:17 #8
Tak for svarene, nogen der ved hvad virusset egentligt gør - andet end at sprede sig? Er den f.eks. farlig for Win98?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:57 #9
Takker for point;)

http://www.itavisen.dk/index.php/news/show/id=5825
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21306
Her kan du læse lidt mere om den.

Denne orm har jo ikke noget at gøre med dit styresytem, så ligegyldig hvilket OS du kører med, så kan du blive angrebet, da den jo kommer via email.
Avatar billede perhaps Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:17 #10
også tak for points herfra.