Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:29 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Billede som kommentar?

Jeg står med en liste over en masse produkter i et excel ark (omkring 400) og kunden vil gerne have at der er et billede til hvert produkt.  Men hvis jeg sætter et billede ind i en celle for hvert produkt bliver listen 2km lang.

Så mit spørgsmål går på om man på en eller anden måde kan vise et billede ved at bevæge musen henover et felt for det enkelte produkt, hvor der så kommer et billede frem, ligesom med kommentarer der kan ligges ind i cellerne.

Eller selvfølgelig hvis der er andre gode forslag.  Der skal bare ikke benyttes databaser.  Alle billederne ligger bare i en mappe for sig selv ved siden af excel filen.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 12:54 #1
En mulighed kunne være at du indstte et hyperlnik til billedet. Så skal der godt nok klikkes før det vises, men det er en ret nem løsning.
Avatar billede janvogt Praktikant
30. oktober 2003 - 12:54 #2
Kunne du ikke lave en funktion, der loader det enkelte billede, evt. når man trykker på en knap.
Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
30. oktober 2003 - 13:00 #3
Det er også helt okay at man skal trykke for at få det frem, men hvor åbner det så?  Det ville jo være fedest hvis det åbnede som en kommentar istedet for et nyt vindue.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle lave den funktion...
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 13:10 #4
Jeg mener desværre ikke at det er muligt at få kommentarer til at indeholde billeder. Men du kunne måske lave en Userform, som indeholder billedet, og som vises når du klikker på knappen.
Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
30. oktober 2003 - 13:13 #5
Ja det lyder som en god idé - men hvordan?  Jeg skal nok lige have det i pap for en sikkerheds skyld da jeg er rimelig presset for tid...
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 13:53 #6
Undskyld ventetiden. Det var ikke fordi jeg ikke ville svare, men jeg havde lige et ærinde. Her er en idé. Den fordusætter at alle dine billeder ligge i samme mappe.

I regnearket skal du have en celle, hvor billedets navn står. I mit eksempel hedder billederne no.jpg og oa.jpg, men de kan hdder hvad som helst. Mine billeder ligger i mappen c:\pics.

Jeg laver nu en userform med en imagecontrol i en passende størrelse. (Tryk F11 - og vælg Insert Userform. Indsæt imagecontrol med værktøjslinien, og tilpas størrelsen, så det fylder hele formen.

Højreklik og vælg View Code. Indsæt denne kode:

Private Sub UserForm_Initialize()

    Dim PicName As String
    Dim PicPath As String

    PicName = ActiveCell.Value
    PicPath = "c:\pics\"
    PicPath = PicPath & PicName

    Image1.Picture = LoadPicture(PicPath)

End Sub

Hvis din imagecontrol hedder noget andet end Image1 skal du selvfølgelig rette det.

I selve regnearket laver du nu en kommandoknap (fra værtøjslinien Kontrolelementer). Højreklik på den og vælg Vis kode. Indsæt denne kode på knappen:

Private Sub CommandButton1_Click()
  UserForm1.Show
End Sub

Hvis formen ikke hedder Userform1, skal du rette dette navn også.

Prøv om du kan få det til at virke, ellers har jeg et eksempel, jeg kan sende dig.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 13:57 #7
For at undgå fejl, bør du nok ændre koden på knappen til:

Private Sub CommandButton1_Click()
    If IsEmpty(ActiveCell) Then
        MsgBox "Du skal markere en celle med et billed", vbOKOnly + vbExclamation
        Exit Sub
    End If
    UserForm1.Show
End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
30. oktober 2003 - 14:06 #8
En mulighed var også at lave en liste med dine produktnumre i et særskilt ark.
Når man så skriver produktnummeret i f.eks. celle A1, vil Excel automatisk hente et billede af det pågældende produkt.
I samme øjeblik du vælger et andet nummer, vil det blive vist i stedet for det tidligere.
Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
03. november 2003 - 17:34 #9
Når jeg trykker F-11 kommer der et chart frem i dokumentet.  Derinde når jeg højreklikker har jeg kun disse muligheder: Format, Chart type, Source data, Location.

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal her???

Jeg får slet ikke muligheden for at indsætte en uderform????
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2003 - 17:41 #10
My mistake :-(  Tryk Alt+F11 for at komme til VBE editoren.
Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
03. november 2003 - 18:24 #11
Jeg synes lige umiddelbart at dette er et kæmpe stykke arbejde, nok fordi jeg ikke lige forstår det helt 100%.

Kunne man ikke sætte alle billederne ind i et særskilt Ark inde i samme excel fil, hvor man så ved hvert produktnavn kunne trykke, og så kommer billedet frem?

Jeg har lidt svært ved at overskue hvordan det andet her virker, og sådan som jeg forstår det, bliver kunden nødt til at ligge mappen med billederne et sted jeg vælger, ellers virker det ikke...

Jeg ville helst have det sådan at det hele ligger inde i samme excel dokument, så man kan åbne det hvor som helst...
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2003 - 18:40 #12
Jeg skal se på det senere, men det i al almindelig enm dårlig løsning med mange billeder i et officedokument pga størrelsen på dokumentet.
Avatar billede jesperkjensen Nybegynder
03. november 2003 - 18:43 #13
Okay - tak... Der var selvfølgelig den mulighed at man kunne lave det hele i noget andet...

Men det skal jeg lige snakke med den ansvarlige om...
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2003 - 23:24 #14
Efter at have set på det, må jeg nok melde pas. Jeg kan simpelhen ikke se nogen mulighed for at have billederne liggende i et Excel ark og så åbne i et vindue, ved et klik på en knap eller lignende.

Det vil simpelthen blive alt for besværligt at holde rede på billederne, og få dem åbnet korrekt. Men måske er der en anden, der har en idé.