Avatar billede jpalleandersen Nybegynder
21. oktober 2003 - 13:17 Der er 2 kommentarer

Hjælp til system til kørselsregnskab søges

Jeg vil gerne lave en database, som jeg kan bruge til at føre mit kørselsregnskab overfor min arbejdsgiver.
Jeg forestiller mig en tblTure med kørte ture:
Dato, startpunkt, slutpunkt, afstand og kørslens formål.

Derudover en tblSteder med steder, som jeg enten starter fra eller slutter i.

Og endelig en tblAfstand med afstande mellem stederne, startpunkt, slutpunkt og afstand.

Når jeg registrerer en konkret kørsel i tblTure, vælger jeg et udgangspunkt fra en comboboks fra tblSteder og et slutpunkt fra en anden comboboks også fra tblSteder, afstanden punkterne imellem skulle så komme fra tblAfstand. Endelig registrerer jeg kørslens formål.

Hvis jeg skal køre fra eller til et nyt sted, skal man kunne tilføje et eller evt to nye steder i tblSteder og en afstand stederne imellem i tblAfstand.

Jeg kan ikke finde ud af at lave relationerne mellem tblTure og tblAfstand, da der jo skal være to samtidige relationer, nemlig både for udgangspunkt og slutpunkt.

Skal man lave et sammensat index før det kan virke, eller er der noget helt galt i konceptet?
Avatar billede jkrons Professor
21. oktober 2003 - 13:26 #1
Jeg ville lave et "Afstandasnummer", der identificerede den enkelte afstand, og bruge det som nøgle. Altså:

1  A til B 87 km
2  A til C 32 km
3  A til D 49 km
4  B til C 55 km
6  B til D 46 km
7  B til E 82 km osv.

Så behøver du ikek at have tabellen med stederne, idet du så fra kombiboksen skal vælge turi istedet for begyndelse og slut, men det bliver selvfølgelig bøvlet, hvis du har mange kombinationer. Under alle omstændigheder skal du have en afstand pr kombination af start og slut, og så kan du nok lige så godt have stederne med i samem tabel. Så kan du altid lave en "stedtabel", som kan bruges som opslagstabel, når du opretter nye turkombinationer.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. oktober 2003 - 13:28 #2
Jeg vil mene at et kilometerfelt vil være nemmere at afregne ud fra.