Avatar billede yeahdesign Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

De nyeste datoer fra to tabeller.

Jeg ville høre om nogen kan lave en SQL-streng, der kan klare følgende opgave:
(forum.mdb)

talbel:emner

tabel:svar

Jeg har en side, hvor jeg vil vise de 20 nyeste oprettede eller besvarede emner. Altså man skal først group'e svarene efter hvad emne de tilhører. Og så bagefter på en eller anden måde få det hele pløjet sammen, så jeg kan udskrive en liste med de 20 nyeste oprettet/besvarede emner.

Skriv lige hvis jeg skal omformulere. :)
Avatar billede netro Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:47 #1
Select Top 20 emner.EmneID, emner.Overskrift, Max(svar.Dato) As NyesteSvar From emner Left Join svar On emner.EmneID = svar.EmneID Group By emner.EmneID, emner.Overskrift Order By NyesteSvar Desc

Husk ar rette "emneid", "dato" og "overskrift" til navnene på dine egne kolonner.
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:43 #2
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Det angivne felt "ID" kan referere til mere end én tabel, der er vist i FROM-delsætningen i sætningen SQL.
/petri/theforum.asp, line 43

Og forresten så skulle jeg også have " where forum = " & Request.QueryString("for") & "" ind et sted i sætningen, men jeg kunne ikke lige finde frem til hvor, så hvis du også lige kunne hjælpe med det. :)
Avatar billede netro Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:02 #3
Prøv at vise mig dit statement som det ser ud nu med dine egne navne.
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:28 #4
strSQL = "Select Top 20 emner.ID, emner.Overskrift, Max(svar.Dato) As NyesteSvar From emner Left Join svar On emner.ID = svar.Emne Group By emner.ID, emner.Overskrift Order By NyesteSvar Desc"
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
03. marts 2004 - 16:54 #5
Lukker.