Avatar billede netnerd Nybegynder
18. oktober 2003 - 16:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Navision via ADSL

Hej...

Jeg har et mindre problem, som jeg håber i kan løse.

Lige nu har vi en forretning, som kører navision (via netbios)

Vores bogholder bogfører hjemmefra via en ISDN linie, hvor han kobler om til en Windows NT 4.0 workstation med RAS, så han får adgang til forretningens lokale netværk.
Det er nu sådan at vi gerne vil have dette til at køre på en ADSL forbindelse i stedet for, og have opdateret "RAS serveren".

Vores problem er så, at hvis det skal køre via ADSL (over Internettet), så kan man jo ikke køre netbios, som vores navision server kræver. (vi har ikke mulighed for at skifte om til at køre tcp på navision serveren, grundet vi ikke har "råderetten" over denne).

Hvordan får vi løst dette problem? Hvilket OS skal vi have på den nye "RAS server"? (har hørt noget med at det måske kunne lade sig gøre med RRAS?)

Mvh Jens
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. oktober 2003 - 16:55 #1
Jeg antager at i kører Navision 3.56 og har 32bit udgaven (dvs. server programmet hedder navin.exe).

Navision understøtter TCP/IP. Kører selv løsningen med en VPN tunnel hos flere af mine kunder.

Du kan som parameter til serveren angive hvilken protokol den understøtter.

Ex.

"e:\server navi\servern" serverno=1, database=e:\navidata\database, nettype=TCP, cache=6000, commitcache=4000,
Avatar billede vista Nybegynder
18. oktober 2003 - 17:19 #2
Du kan evt. også køre den over en pcAnywhere? -eller Citrix ?
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. oktober 2003 - 09:24 #3
Eller du kan sætte klient og server op med WTS - det vil tage dig under 1 time at få ham i luften, med en nstalleret Navi-klient på WTS-Serveren
Avatar billede j112 Nybegynder
19. oktober 2003 - 09:37 #4
Hvis du ikke ønsker at ændre netværksprotekollen for de eksisterende PC'ere på kontoret/butikken, kan du starte en eksta server op, mod samme database, også lade denne sørge for TCP trafikken. Denne server giver du så fx parameteren ""e:\server navi\servern" serverno=2, database=e:\navidata\database, nettype=TCP, cache=6000, commitcache=4000"

Altså du ender med en server 1 der kører netb, og en der kører tcp.

Kan fortælle at det kører mange steder derude endnu, selvom mange efterhånden er blevet løftet til Attain, eller Navision som det nu :-)
Avatar billede netnerd Nybegynder
19. oktober 2003 - 11:54 #5
Hej.

Vi har ikke mulighed for at ændre protokollen, da vi er medlem af en kæde og vi "må" derfor ikke ændre noget på "hovedmaskinen" som kører navision serveren.

Vi har også prøvet at køre med PCAnywhere, men vores bogholder foretrækket at bruge en navision klient, da dette skulle fungere bedre.

Hvad er en WTS-server?

Hvis man sætter en server no.2 op, kan det lade sig gøre, uden at der sker nogen problemer? (M.h.t. at flere servere arbejder på samme databse osv...)

Mvh Jens
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:24 #6
WTS er Windows Terminal Services, du kan sammenligne det med en løsning fra Citrix - dog med stærkt begrænset funktionalitet ifh. til Citrix. Men det er standard i W2K - og dermed "gratis" når du har serverlicensen.
Hvis du vil køre med 2 databaser i Navi, kræver det en underliggende database som Oracle e.a. og et setup af replikering mellem de to. Dette er ikke umiddelbart understøttet af Navi ver. 3.56
Avatar billede netnerd Nybegynder
19. oktober 2003 - 13:24 #7
Ok...

Synes muligheden med at køre 2 navision servere på samme databse (en med netb og en med tcp) lyder som umiddelbart den nemmeste (og billigste) løsning, ikke?
krasmussen, skriver noget med at køre med 2 databser osv.. har det noget med j112's svar at gøre, eller er det en helt tredje mulighed.
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:00 #8
Ved ikke om man kan køre 2 servere på samme database - det ville jeg nok spørge ex. Aston Naviteam om. Worst case er at du smadrer databasen.

Man kan i øvrigt godt køre Netbios over TCP/IP. Har aldrig testet det sammen med Navision. Måske skulle alle overveje at køre TCP/IP... Netbeui er efterhånden en død sild :-)

JP
Avatar billede vista Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:24 #9
Har ikke prøvet det, men for mig lyder det som om, at der skal være licens til 2 servere på Navi 3.x, for at det kan lade sig gøre..
Avatar billede j112 Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:41 #10
Hej

Mht til to servere, mener jeg på samme fysiske server start man følgende op to job op  "e:\server navi\servern" serverno=1, database=e:\navidata\database, nettype=NETB, cache=6000, commitcache=4000"  og  "e:\server navi\servern" serverno=2, database=e:\navidata\database, nettype=TCP, cache=6000, commitcache=4000"

Og såfremt du er klippet til at køre server, så skulle der ikke være licensmæssige problemmer i dette.

Har selv anvendt dette i omvendte situationer, hvor der var brug for at få en gammel DOS-maskine på serveren, og ikke have TCP/IP protekoal til DOS, så kan man løse dette ved "bare" at køre NETB på DOS maskien, også state en "server" mere.

Så ikke nogel Oracle eller andre fine ting her.
Avatar billede netnerd Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:45 #11
OK...

Kan det med 2 servere lade sig gøre, hvis de ikke køre på samme maskine. Altså den ene server kører med netb på en maskine og en anden køre tcp på en anden maskine.
Har nemlig i "tilladelse" til at køre andre ting på "server1", så en evt. "server2" (med tcp) skulle køre på en anden maskine.
Har forsøgt dette over den eksisterende maskine, men navision klienten, siger den mangler "NC_tcp.ddl" (og nok også NC_tcp.dll), hvorfor mon? (der er andre filer som f.eks. hedder NC_tcpf.ddl)

\Jens
Avatar billede j112 Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:53 #12
Hmmm, det med at køre serverprogrammet på 2 fysiske forskellig servere tror jeg ikke du kan, da de skal have direkte adgang til databasen.

Og god praksis har altid været at databasen skal være på samme server som programmet afvikles på. Eller kan du få smadret din database fx pga pakketab m.m. på netværk.

TCP fejlen siger mig ikke så meget, men er din hosts fil m.m. i orden, ellers er der sikkert andre eksperter her der kan svare på det.
Avatar billede vista Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:59 #13
Kunne tyde på at den sidste udgave af '3.56 A' IKKE er installeret, desuden kan du nok ikke køre 2 servere unden licens til det (se tidligere svar), og jeg har aldrig hørt om at du skulle kunne køre 2 servere op imod den samme database -du kan f.eks. ikke gøre det med 2 'stand-alone' Navision.
Avatar billede j112 Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:39 #14
Hej

I følge kapitel 1.6 i installations vejledningen til Finanscials, kan det fint lade sig gøre, faktisk fremhæves ovenstående eksempel der.

Eneste krav er at det er samme programfolder der stares fra begge gange, så det er også svar på at 2 forskellige  PC'ere ikke kan være servere.

Og i flg. min hukommelse gælder det samme i Navision 3.56A
Avatar billede netnerd Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:44 #15
Hey...

Jeg takker mange gange for alle de gode svar (specielt til j112, som får point).

Jeg prøver at hekse lidt med det.

Hvad er det for en "hostsfil" i snakker om?

mvh Jens
Avatar billede vista Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:55 #16
Du finder den under c:\windows[eller WINNT]\system32\drivers\etc både som HOSTS og HOSTS.SAM -læs HOSTS.SAM -så ved du hvad du skal bruge den til...
PS: Under Windows 9x ligger den direkte i c:\windows
Avatar billede j112 Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:32 #17
Takker

Vil dog gerne høre om operation lykkedes og om patienten overlever :-)