Avatar billede erikbredsted Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

nurbs til ovenlys i loft

Måske er det bare barnelærdom, men jeg kan ikke få en flydende overgang mellem et kvadrat og en cirkel.
Jeg er i gang med at lave et loft i amorfe former der går op i nogle ovenlys. loftet er retangulær i periferien og buer altså op i 5 ovenlys. Man kunne forestille sig at man havde en retangulær metalramme som man havde spændt en nylonstrømpe ud over. Og 5 steder fordelt jævnt klippede man 5 huller hvori man syede en lille cirkulær metalring. Disse metalringe løftede man så i forhold til den retangulære ramme. Jeg har selv forsøgt at lave det i nurbs ved at lave et retangel og så lave mindre og mindre cirkler forskudt opaf, men den kan ikke finde ud af at lave en overgang i mellem det cikulære og det retangulære.
hjælp lige.... ;)
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. oktober 2003 - 19:17 #1
Jeg vil tro den mest smertefri maade at gore det paa er at bruge splines, for dernaest at saette en CrossSection paa:

Med andre ord Lav din retangulaere periferi:
Paa din Create panel er en ikon der hedder Shapes.
Tryk nu paa knappen Line.
Tegne din rektangel i din Top viewport - Husk at lukke din shape naar der bliver spurgt om det.

NB: Tricket er at der skal vaere lige saa mange vertexer i din rektangel som i dine cirkler.

Naar du har lavet din rektangel med passende antal vertexer, skal du kopier/klone din rektangel ca. 5 units op. Gor eventuelt dette i din Left viewport.

Nu flytter du rundt paa dine vertexer saa de bliver lidt mere cirkulaert.

Gor dette ca. 2-3 gange indtil du til sidst har en cirkel.

Tag nu din forste shape (rektangel) og attach dine andre shapes en efter en, i den raekke folge som du lavede dem.

Gaa nu til din modifier list og saet din CrossSection paa, og derefter en Suface.

og VOLA VOLA VOLA.
Hvis du ikke er helt tilfreds med rundingen kan indstille din CrossSection til at vaere Smooth, og foroge dine Steps paa din Suface.

Desuden kan du flippe normals osv.

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede erikbredsted Nybegynder
23. oktober 2003 - 09:17 #2
Jaaaaaaa... Det var jo ikke helt det jeg ville. Jeg ville gerne arbejde i Nurbs, men ok det er altid fedt at få nye indgangsvinkler på det.
TAK. ;)
Avatar billede zerohero Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:42 #3
NURMS er godt til organisk modellering, altsaa mennesker, dyr osv. (Blode kurver osv.)
Avatar billede zerohero Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:43 #4
NURMS = NURBS ;)