Avatar billede Gammelklog Nybegynder
16. oktober 2003 - 08:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Xerox Docuprint C55 fejlmelding "E6 Drum Jam" vil ikke forsvinde

Hej eksperter

Jeg har et problem med en 5 år gl. Xerox Docuprint C55. Den er begyndt konstant at melde fejlen "E6 Print Drum Jam" - som den altid har gjort når papiret har sat sig fast.
Problemet er nu, at der imidlertid ikke sidder noget papir fast i printeren, heller ikke afrevne småstumper. Men meddelelsen vil ikke forsvinde, heller ikke hvis jeg rebooter eller afbryder strømmen. Og jeg kan ikke printe.
Jeg har prøvet at rengøre tromlen med en klud, og at "støvsuge" printeren, men intet hjælper.
Xerox yder ikke support hverken telefonisk, on-site eller via mail, så jeg håber i kan hjælpe - for jeg skulle gerne snart bruge printeren...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. oktober 2003 - 08:44 #1
Jeg har ofte samme problem hos mine brugere - dog på HP printere.

Og det har altid vist sig at der faktisk sidder en lillebitte stump et eller andet sted. I de værste tilfælde har jeg været nødt til at skille printeren halvt ad, for overhovedet at kunne se ind i den sidste del af papairgangen, der er lukket helt af. Det er typisk (uden at jeg ved om det er gældende for din C55´er, som jeg ikke er bekendt med) lige mellem tonerpatronen og papirbakken under printeren.

Men når det specifikt hedder "Drum Jam" måtte man jo forvente noget nærmere fuseren.

I værste fald må du jo "grave" dig ind til fuseren og prøve at dreje den rundt på tandhjulene, for at se om der skulle dukke noget frem fra valserne.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 08:45 #2
Nu ved jeg ikke hvor du befinder dig i landet, men er du på Sjælland, eller endnu bedre i nærheden af Ringsted eller Holbæk, så skulle du prøve at snakke med PKC, Papir og Kontor Center. Deres telefonnummer står på www.pkc.dk

- Rasmus!
Avatar billede Gammelklog Nybegynder
16. oktober 2003 - 08:53 #3
Jeg befinder mig i Grindsted, så Ringsted eller Holbæk er ikke lige sagen...

Men jeg vil lige prøve at splitte den ad, og se hvad det kan give...
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 09:00 #4
Hvis ikke det hjælper med at splitte den ad, så kunne du jo prøve at ringe til dem og spørge hvad det kan være! Mener at PKC kører service på Xerox maskiner, så jeg regner med at de ved det...

- Rasmus!
Avatar billede thill Nybegynder
16. oktober 2003 - 09:20 #5
Xerox C55 er "End of life" & "End of Service" hvilket betyder at det ikke længere er muligt at få den serviceret via et autoriseret værksted, det er heller ikke sikkert at der overhoved kan skaffes reservedele til den længere.

E6 kan foresages af følgende:
1. Transfer Drum (TD) cleaner renser ikke eller hviler på Transfer Drum
2. Gamma sensoren bliver ikke aktiveret.
3. Papiret sætter sig ikke fast til TD og aktivere derved Transperant Jam sensoren.
4. overspænding mellem corotron og print drum.

Hvordan opfører lysdioderne i front panelet sig ?
Avatar billede Gammelklog Nybegynder
16. oktober 2003 - 10:25 #6
Problemerne udvikler sig konstant... Nu har jeg fået splittet den så meget ad, at jeg ikke kan få printtromlen til at sidde ordentligt.

Thill: Jeg har observeret at der midt på den store tromle (Transfer Drum?) optræder en stribe toner hele vejen rundt, af ca. 1 cm's bredde. Lysdioderne opfører sig som normalt.

Printeren har kørt ca. 35.000-40.000 kopier, og jeg mener printtromlen er skiftet ca. 2-3 gange.
Avatar billede thill Nybegynder
16. oktober 2003 - 10:27 #7
Hvis den printer fint ved sorte print, men laver E6 når det er farve print, så er det en indikation af at Transfer Drum Cleaner Assembly sidder fast mod Transfer Drummen.
Dette kan være foresaget af et defekt TD Cleaner Assy, defekt Connecter print eller defekt strømforsyning. (Chekkes i nævnte rækkefølge)

Sort farve diode blinker.
Se om der er noget der forhindre Transperant sensoren fra at falde på plads
Hvis OK så se om sensor signalet er kortsluttet til stel.
Hvis OK udskift sensor og/eller PCU print.

Rød (Magenta) farve diode blinker
Se om der er noget der sidder i klemme ved TD cleaner jam sensoren.
Hvis OK så se om sensor signalet er kortsluttet til stel.
Hvis OK udskift sensor og/eller PCU print.

TD Cleaner assy 600K71720
PCU Print 160K50080
LVPS (Strømforsyning) 105K16390
Jeg har ikke PN for resten pt, men det kan skaffes hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Avatar billede thill Nybegynder
16. oktober 2003 - 10:29 #8
Det lyder som om der er noget der sidder fast ved TD.
Kig i nærheden af den manuelle indføring ved fronten og følg papirgangen op mod fuseren. der sidder sikkert et stykke papir/label godt foldet sammen der oppe et sted.
Avatar billede Gammelklog Nybegynder
28. oktober 2003 - 08:20 #9
Jeg lukker. Printeren har været på besøg hos en tekniker, der ikke umiddelbart kunne finde fejl - men den virker stadig ikke.
Nu bliver den aflivet...