Avatar billede choco Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

port til nettet

vilken port gør at man kan komme ud af huset... altså komme på internettet...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:43 #1
Avatar billede poujor Praktikant
15. oktober 2003 - 18:46 #2
Det kommer an på hvad du vil på Internettet. Web er f.eks TCP port 80, FTP er TCP 20 +21 osv.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:46 #3
Det kommer helt an på hvilken layer 7 protokol du anvender (og om den overhovedet benytter en standard port).

8080 bruges ofte som HTTP proxy port, men jeg vil nu mene at det er et skud i blinde.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:47 #4
poujor> FTP er kun port 21 UD. Port 20 bruges indgående i aktiv FTP.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:49 #5
Argh! Det var noget vrøvl.
Klienten forbinder til port 21 på serveren fra port N
Serveren forbinder herefter til port N+1 på klienten.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:50 #6
Helt korrekt:
Serveren forbinder herefter til port N+1 på klienten fra port 20.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. oktober 2003 - 18:51 #7
http (hjemmesider anvender port 80
smtp (send mails) anvender port 25
POP3 (hent mails) anvender port 110
Ftp (fil overførsel) anvender portene 20 og 21

Her har du en total liste overreserverede porte

http://www.secdatacom.dk/Default.asp?ID=119
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:36 #8
På følgende side kan du se en KOMPLET liste (opdateret dags dato) over alle de tildelte portenr. der er. Listen er fra IANA, som administrere fx uddeling af faste portnr. og sætter div. standarder inden for netværk (LAN/WAN).
Men når du siger ud af huset af huset, mangler jeg nok lige en info. Sidder du på et netværk der køre igennem en proxy server, har du direkte opkalds forbindelse eller hva' har du har forbindelse til "det store net"? :-)
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:37 #9
Glemte lige adressen som omtalt! :-)
http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:42 #10
jpvj> Var det for at få et "smart teknisk indlæg" at du skrev følgende:
"Det kommer helt an på hvilken layer 7 protokol du anvender (og om den overhovedet benytter en standard port)."
Den såkaldte lag 7 protokol er jo "bare" programmet du bruger (Internet Explorer, Outlook etc). Men okay. Det er selvfølgelig også en måde og skrive det på - måske lidt mere besværelig / teknisk end at alle er med på, men oaky! :-)
Avatar billede squashguy Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:54 #11
kongsteddk, det er rent teknisk ikke programmet som er en lag 7 protokol.. HTTP er en lag 7 protokol, som en browser så kan benytte sig af.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
16. oktober 2003 - 00:13 #12
squashguy> Jeg kan sagtens følge dig - er selv midt i en IT udd.
I alm. dagligdag syntes jeg bare at det er mere naturligt at spørge hvile programmer at man bruger i stedet for hvilke protokoller man bruger. Når jeg åbner en explorer siger jeg jo ikke at jeg lige tager fat i en HTTP protokol (så er jeg i hvert fald midt i en EXTREM nørdet snak!)! :-)