Avatar billede dr._deagle Nybegynder
15. oktober 2003 - 16:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til formatering

Hej
Jeg går med tanker om at formater min computer, fordi den ikke kører særligt optimalt mere, men jeg er lidt usikker på hvordan det nemmest gøres sådan at mit styresystem nemt kan blive genoprettet. Jeg har en cd som fulgte med til min computer som hedder: "Product recovery CD-ROM", hvorpå der står: "... og må kun bruges til backup eller genopretning af det system, De har købt hos Medion", kan den overhovedet bruges til noget?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 16:16 #1
recovery cd'en sletter (formaterer) alt på harddisken, og genopretter indstillingerne som de var da du købte computeren..
alt data mistes.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 16:22 #2
..jeg ved ikke om den også sletter partitioner..
jeg bruger ikke de der recovery cd'er.. jeg spytter på dem! :)
skide compaq.. skide ibm.. hehe :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:41 #3
Du kan godt bruge de recovery cd'er til noget. De indholder dit dyrt indkøbte styresystem.

Hvis der på din pc's HDD kun er en enkelt partition (C:) så forsvinder alt hvad du har, når du bruger de recovery cd'er.

Recovery cd'en sletter ikke dine eventuelle partitioner - f.eks. D: og E: på HDD.

Har du kun en enkelt partition på din HDD, vil jeg anbefale du laver en mere. Det gør du med "Fdisk" via din boot-diskette.

Her har du en guide, som tidligere har været vist på eksperten -

1. Boot din PC på en bootdiskette, hvis du ikke har en kan du hente en win98 bootdiskette her: www.bootdisk.com

2. I Dosprompten skriv Fdisk og tryk på <Enter>

3. Sig ja til store diske.

4. Hvis det er en brugt disk så vælg punkt 4 :Vis partitionsoplysninger, for at have styr på om der er logiske drev, eller Ikke-Dos partitioner på, gå derefter til punkt 8.
Tryk <Esc> for at komme til hovedmenu

5. Forudsat det er en ny disk, skal du nu vælge om du vil lave en stor, eller dele den i flere partitioner.
Det nemmeste er at lave en stor, men jeg vil ikke anbefale det.

6. En stor disk:
6a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
6b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
6c: Der kommer et J/N, her vælger du J
6c: Tryk <Esc> for at afslutte, genstart på bootdisketten og formater din harddisk ved at skrive Format C:

7: Flere partitioner på ny disk.
7a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
7c: Der kommer et J/N, her vælger du N
7d: Her skal du så tage stilling til hvordan din harddisk skal deles, jeg anbefaler mindst 3 drev, og at den primære partition bliver brugt til styresystemet, så brug mindst 25% af pladsen.
Skriv xx% i feltet og tryk <Enter> og bagefter <Esc>
7e: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7f: Vælg 2 Opret udvidet DOS-partition.
7g: Samlet størrelse her trykker du bare <Enter>  og bagefter <Esc>
Så får du at vide der ikke er oprettet logiske drev, hvorefter du får muligheden, dette bør deles i mindst 2, så skriv 50%.
Derefter får du valget igen, hvis du vil have 3 drev, tryk <Enter>, ellers skriv xx% igen.
Hvis du vil have flere end 3 bliver du ved til pladsen er brugt, når du får beskeden "Al tilgængelig plads er tildelt drev" er du færdig, så trykker du <Esc>
7h: I hovedmenuen tryk 2 for at angive Aktiv partition, vælg 1.Pri DOS, og tryk <Esc> for at fortsætte.
7i: Tryk <Esc>  for at afslutte Fdisk, genstart på bootdisketten og formater dine drev.

8: Brugt disk der skal ompartitioneres.
8a: Start Fdisk, sig ja til at understøtte store diske.
8b: Vælg 4 vis oplysninger, for at se hvad der ligger der.
8c: Tilbage i hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8d: Vælg 4 slet ikke-DOS partition, hvis der var en sådan, ellers vælg 3 slet logisk(e) DOS-drev
8e: Afhængig af hvor mange får du nu en liste, slet dem alle et af gangen.
8f: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8g: Vælg 2 slet udvidet DOS-partition.
8h: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8i: Vælg 1 slet primær DOS-partition.
8j: Tilbage i hovedmenu vælg 4 Vis partitionsoplysninger, der skulle gerne stå "Der er ikke defineret nogen partitioner"
Ellers må du på den igen.

Genstart på bootdisketten, kør Fdisk og gå tilbage og start forfra på vejledningen, nu er det en ny harddisk du har.

/victor-1
Avatar billede dr._deagle Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:46 #4
Min HDD er allerede delt op i tre partitioner, så det burde ikke være noget problem. Men hvordan fungere denne såkaldte recovery cd så egentligt, altså hvordan bruger jeg den hvis jeg fx. vil have formateret mit C drev hvor mit styresystem også ligger på?

P.S. Det skal lige nævnes at min computer desværre ikke er udstyret med diskettedrev, så det vil bliv lidt svært at bruge boot diskette hvis det er tilfældet...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:32 #5
Du skal ind i din bios og ændre opsætning.
Der skal du sætte dit cd.rom drev til "First boot"
Det er meget individuelt, hvordan de recovery cd'er er skruet sammen - så der er ikke andet at gøre, end at forsøge dig frem.
Måske kan du også bare starte din pc, smide den første cd i drevet og se hvad der sker.
Det næmmeste ville efter min mening være, at låne en Windows XP cd-rom af en du kender, boote op på den og så formatere eller hvad du nu skal ha' gjort.

/victor-1
Avatar billede dr._deagle Nybegynder
16. oktober 2003 - 17:21 #6
Takker Victor-1, du får pointene...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. oktober 2003 - 19:21 #7
Tak fra mig også - men husk, vi er ikke færdige før du har fået det ud af det som var hensigten.
Spørg endelig hvis der er mere :o)

/victor-1