Avatar billede aggie Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Parent-Child struktur på en fornuftig måde?

Jeg sidder med et site, hvor jeg gerne vil have en bunke ens elementer (objekter) til at indgå i et hierakisk forhold, og jeg har svært ved at finde en fornuftig måde at gøre det på.

jeg har en tabel

Side(_id_,titel,beskrivelse)

hvor jeg gerne vil kunne strukturere sider så de har 'undersider', og det skal være muligt at 'gå' begge veje, så oversiden skal kunne gribes fra undersiden, og oversiden skal kunne gribe alle sine undersider (håber det gav mening), lige nu har jeg løst det sådan her,

Side(_id_,titel,beskrivelse)
Menu(FK_parent_id_,FK_child_id_,prioritet)

Så side menuen f.x. ser således ud:

(id 1) Sports tøj
(id 3)  Fodbold trøjer
(id 7)  Shorts
(id 4)  Løbedragter
(id 2) Casual Wear
(id 5)  Joggingsæt
(id 6)  Fleece trøjer

- ideen er, at det skal være muligt at rykke rundt på siderne, så Menu tabellen ser således ud

parent_id | child_id | priority
    1          3          1
    1          7          2
    1          4          3
    2          5          1
    2          6          2

- og det synes jeg ikke virker særligt kønt - og hvis der skulle endnu et niveau af undersider ind, ville det blive noget rod at strukturere..

hvordan ville de super erd/normaliserings hajer gøre?
Avatar billede aggie Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:36 #1
ok, formatteringen gik ikke spidst - håber det giver mening alligevel..
Avatar billede nih Novice
14. oktober 2003 - 23:02 #2
Database mæsigt vil jeg mene det er OK

Du skal have en rekursiv funktion der udskriver din menu
Avatar billede viper_killerguy Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:43 #3
Avatar billede aggie Nybegynder
08. december 2003 - 22:19 #4
jeg endte med at lave en objektorienteret løsning i flad fil istedet, væsentligt simplere at vedligeholde, og nemmere at få hovedet rundt om..