Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:25 Der er 54 kommentarer

Inaccessible boot device - er det drivere som mangler?

Hei alle sammen.

En stund tilbake formaterte jeg mine to harddisker. Jeg fikk i dag til å igjen installere win 2000 i DOS og ble bedt om å restarte min maskin. Jeg gjorde det, og kom til en blå skjerm med beskjeden; 'Inaccessible boot device'.

Jeg har ABIT-BE6-II hovedkort (motherboard)

Jeg tror kanskje det er mitt hovedkort som trenger sine drivere for at harddiskene skal fungere?

Men hvor kan jeg finne den riktige driveren til dette kortet? Og hva trenger jeg å gjøre i DOS for å installere driverne? Hvilke kommandoer skal jeg bruke?

Hadde vært kjempefint med detaljert forklaring om noen vil..

tusen takk så langt til rubbersoul ^^,
Avatar billede janpo Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:28 #1
Du skal vel bare hente en driver fra nettet ned på en floppy og så trykke F6 under starten af Win 2K installationen og så fodre boen med floppyen når du bliver bedt om det.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. oktober 2003 - 21:41 #2
Har du prøvet at boote på din Win2000 CD, og installere derfra?
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:54 #3
Fromsej, har satt CD-stasjonen som både 1st 2nd og tredje i BIOS, men den vil ikke starte fra cd-stasjonen.. (har prøvd 4 cd-rom/stasjoner).

Janpo, skal prøve og se om det går, takk!
Avatar billede fromsej Praktikant
14. oktober 2003 - 21:56 #4
Ellers hent bootdisketter til Win2000 her:
www.bootdisk.com
Der er også mulighed for at lave dem fra 2000 CDén, kig i mappen Bootdisk.
Avatar billede bredker Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:57 #5
er det en original win2000 du har eller en kopi
det er ret farligt at følge janpo`s råd , du risikere bare at smadre din bios helt
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:01 #6
bredker, hmm.. O_o

det er original win2000.
Avatar billede janpo Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:01 #7
Der skulle have stået "boxen" der tilsidst og IKKE BIOS'en. Jeg tror det er det bredker tror. Ikke sandt ?
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:05 #8
fromsej, takk, men hva skal jeg med det? ^^,
Avatar billede fromsej Praktikant
14. oktober 2003 - 22:07 #9
Boote på disketter og installere derfra, ellers ville jeg nok vælge hele møllen med en Win98 bootdiskette og Fdisk.
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:09 #10
okei, jeg er jo blond, men Fdisk? huh?

Har tidligere prøvd å boote win98-diskett og installere på med win2000-disketter, men fikk samme resultat som jeg beskriver her...
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:10 #11
*boote med win98-diskett, selvfølgelig.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:12 #12
Sidder din harddisk på en ATA66/100/133 controler?

I så fald er problemet, at fra grunden af, dvs uden ServicePacks, understøtter Windows 2000 kun ATA33.

Når den under installation beder om eksterne drivere tryk F6 og installer drivere til dit bundkort, så du får drivere installeret til IDE-controleren til brug for understøttelse af ATA66/100/133.

Alternativt kan du før installationen tilslutte din harddisk på ATA33 stikket på hovedkortet - hvis et sådant findes.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. oktober 2003 - 22:16 #13
Fdisk bruges til at fjerne partitioner med og oprette nye, evt kun en ny, hvis du vil prøve den vej rundt har jeg en vejledning til formålet.
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 23:03 #14
halifax, den er direkte koblet til hovedkortet..

fromsej, det kan man jo prøve, hvis du mener det vil fikse problemet..

^^,
Avatar billede halifax Nybegynder
14. oktober 2003 - 23:27 #15
Javist er harddisken koblet direkte på hovedkortet. Er hovedkortet blot af nyere dato har det en ATA66/100/133 controler (blå stik på hovedkortet og der benyttes 80-pin fladkabel)

Win2000 (uden ServicePack) understøtter kun ATA33 (40-pin fladkabel) og derfor skal driveren til IDE-controleren indlæses ved installation af w2k, når du får mulighed for det ved at taste F6. Se  nederste linie under installationen.

Hav drivere til IDE controleren klar på en diskette og indlæs dem.

Kilde til det meste af ovenstående: (om samme problem)
http://www.eksperten.dk/spm/163922
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 03:55 #16
Prøv følgende når du installere din win2k fra dos:

Boot på en win98 CD'rom
format c:
e:\tools\oldmsdos\smartdrv.exe (hvis dit cd'rom drev er e:)
lock c: og vælg yes/ja til det
indsæt din win2k cd-rom
e:
cd i386
winnt

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 03:58 #17
Halifax: hmmmm så vidt jeg ved hvis man installere en 2k på en maskine med ATA 66/100/133 så kører den bare 33 indtil driverne indlæses.....men det er ikke noget jeg vil hænges op på......
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2003 - 08:24 #18
Jeg tror Halifax' svar er et forsøg værd - bundkortet kører med Ultra ATA/66 :
http://www.thetechzone.com/reviews/motherboards/abit_be6_ii/index.shtml
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:54 #19
Ah..

Takk for flere forslag.

Men hvor kan jeg finne driveren til IDE controleren, siden jeg ikke har den? O_o
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2003 - 12:09 #20
Det skulle være denne:
http://ftp.pu.edu.tw/Hardware/vendor/ABIT/beta/be6-ii(HPT366)/driver/1.28/366v128.zip

Her er en guide til lidt af hvert omkring dit motherboard:
http://flashingthenet.com/be6iifaq/win2000install.htm
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 12:50 #21
tusen takk! :D
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 13:41 #22
Fikk til å boote fra win2000-cden!
går inn i installasjonen (i368\winnt), og trykker F6 når jeg skal. Den laster filer...
Ber meg om å trykke A, og det gjør jeg. Putter inn disketten med de unzippede filer jeg hentet ned fra http://ftp.pu.edu.tw/Hardware/vendor/ABIT/beta/be6-ii(HPT366)/driver/1.28/366v128.zip
får infoen; finner ikke tatsetup.oem.

Sjekker mailen og ser at jeg har fått svar fra ABIT-support, og de har sendt meg en eller annen slags ting jeg skal laste ned, som de mener jeg kan legge til ved å gjøre det samme som ovenfor, altså trykke F6 og deretter A. Nå finner den noe som heter Highpoint Tehcnology HPT366 IDE controller. Jeg trykker ENTER, og den 'Laster filer' igjen. Den gjør seg ferdig med det, og jeg får en svart skjerm med en blinkende -

Hva nå..?
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 13:47 #23
finner ikke txtsetup.oem. mener jeg...
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 13:50 #24
Prøv med det jeg skrev tidligere......

Jeg har selv haft et abit be6 der er der også Hotrod tingen på, det jeg har gjort for at få det til at virke er installere win2k og så opdatere drivere på de 2 large storage controllere der kommer, da jeg som dig ikke kunne få det til at virke under setup.......

har du chekket din primære partition er den aktive ?
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 13:52 #25
Tubber, har akkurat prøvd...

har nærmest null peiling på pc, så dette er jo ikke akkurat så lett O_o

Om min primære partisjon er aktiv? Hvordan vet jeg?
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 14:01 #26
Du booter på win98 cdrommen og så vælger boot med cdrom support......
og skriver FDisk
og husk at vælge ja/yes til brug af store partitioner

der inde kan du se dine partitions oplysninger.......

hvis den disk du skal bruge ikke indeholder data kan du der inde slette alle partitioner, og så oprette en primær dospartition........

Jeg vil tilåde du laver din primære dospartition på 8gb max. (oprette partition er punkt 1 og primær dos er igen punkt 1 i den nye liste)

Derefter kan du lave en sekundær partition (det er punkt 1 og så punkt 2) der laver den en udvidet partition så derefter kan du tilføje drev til den udvidet partition........

når du har gjort det booter du igen på din win98 cd og med cdrom support, og så går du ind i :

e:
cd win98
format c:

når det er formateret skriver du lock c:
og så sætter du din win2k cd i og går ind i i386 og skriver winnt

formater først resten når win er installeret......

er du ikke for kendt med computere og partitioner osv. og du ikke har brug for permissions og flere brugere osv. vil jeg foreslå du beholder dine drev som FAT32 så kan du altid komme i kontakt med det ved at boote på en win98 cd, og evt. installere en win98 for at få data et andet sted hen.......
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 14:03 #27
lige en længere smørrer.......
husk at læse hele tiden i fdisk......
dit problem kan være din primære partition er NTFS eller andet end FAT16/32 for så kan installations progget have svært ved at bruge den c: / primære partition.....

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 14:08 #28
og vent med den driver til controlleren til win er installeret for den del der bruges under installationen er en bios der ligger på controlleren.....
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 14:17 #29
i FDisk punkt 4 kan du se dine partitioner......
mener der kommer et punkt 5 hvis der er partioner der ikke er dos altså FAT16/32.......
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 14:33 #30
takktakktakk.. ^^,

har gjort som du har sagt, og er nå igang med formatering av c:
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 14:44 #31
skal jeg ikke laste smartdrive før jeg går igang med installasjonen av win2000?
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 14:50 #32
jo det er rigtigt
e:\tools\oldmsdos\smartdrv.exe
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 15:14 #33
Har installert, og blir bedt om å restarte... jeg gjør det, og den kommer etterhvert frem til den blå skjermen for 'windows installasjon'. jeg benyttet meg ikke av F6 første gang nå, så resten gikk av seg selv og jeg kom igjen til den svarte skjermen med den blinkende -

forsøkte igjen med å prøve F6, A, og valgte Highpoint Tehcnology HPT366 IDE controller...

ingen forskjell. det samme skjer...

Hva skal jeg gjøre? :(
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 15:16 #34
ai ai, nå skjedde det mer...

etter en stund med den blinkende - kommer det på ny en blå skjerm frem for installasjon av windows. kan velge reparere, installere, eller avslutte... prøver 'installere', og får beskjeden 'finner ingen harddisker'.
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 15:44 #35
okei, nå føler jeg meg håpløs.
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 15:52 #36
Hmmmmmm så skal BE6 II nok ha den driver under install.....

Nu kender jeg jo ikke helt det board, men på mit er der 2 IDE0 og 2 IDE1 hvor det ene sæt er til noget RAID.....jeg har aldrig brugt de 2.......

Men det kan også være det er fordi jeg kun har brugt en 16GB disk med det board.......

Prøv med de drivere igen så.......

ved med mit board (BE6 kommer der også en screen med opsætningen af bios på HPT366 controlleren.....

Måske der skal en opgradering til af den.....?

Kigger lige efter en bios til den.....

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 15:55 #37
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 16:00 #38
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 16:03 #39
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:51 #40
Jeg gav opp og prøvde å installere win98... DET GIKK!!

Men hvorfor går det med win98 og ikke win2000?
Avatar billede tubber Juniormester
15. oktober 2003 - 22:46 #41
Det er ikke godt at vide, men du kan jo prøve at boote i win98 og så starte installationen inde fra win98 og så kører den der fra......

Altså en opgradering
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:30 #42
prøvde det, men gikk heller ikke .. O_o
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:43 #43
har nu også prøvd å installere win xp professional men fikk samme problem som da jeg prøvde å installere win2000 professional...

lett skal det ikke være, nei...

men i alle fall.. tusen takk for all hjelp så langt, spesielt til tubber.. ^^,
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2003 - 23:46 #44
Uden at være sikker vil jeg tro at dine ram ikke er 100% iorden, både 2K og XP er følsomme overfor ram.
Avatar billede silje Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:49 #45
Hmm... hva kan være galt med dem?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2003 - 23:52 #46
Avatar billede silje Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:58 #47
Fant ingen feil...
Avatar billede tubber Juniormester
16. oktober 2003 - 18:36 #48
Har du prøvet at se efter i BIOS'en om hdd'en kører i LBA-mode og ikke i Large ?? Det kan være derfor at hdd'en ikke kan finde sit spor 0 og boote i det.
Avatar billede silje Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:11 #49
den står på auto... ?
Avatar billede tubber Juniormester
17. oktober 2003 - 00:08 #50
over det hele ?
prøv at sætte den til lba det er længest ude til højre....
Avatar billede silje Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:15 #51
jepp.. gjorde det, men nå vil ikke min pc gå lengre enn til windows98-oppstarts-bildet... og så stopper den der. satte det tilbake på auto, for å se hva som skjedde, men ingen forandring. så prøvde jeg format c: i DOS, og den gjorde seg ferdig.. nesten... den stoppet før den kom til punktet der man skal skrive inn navn til disken... veldig rart.. :|
Avatar billede tubber Juniormester
17. oktober 2003 - 15:18 #52
Skummelt........

Prøv at autodetecte din disk i bios.....
og så må du FDiske den igen.....
Måske der er en defekt på disken ?
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:28 #53
I dit sidste3 indlæg ovenfor ville du prøve en format C: - uden at den blev færdig.

Det betyder at du er parat til (villig til) helt at slette c-drevet dit.

Prøv at slette alt på c-drevet. Det kunne tyde på at der er et eller andet i bootsektoren, som den ikke bryder sig om.

Du kan slette alt på c-drevet med Killdisk som på kan hente på
www.killdisk.com  skal køres fra en diskette.

Herefter kan du begynde forfra med at lave en partition og formatere den. Eller starte w2k installationen og lade den udføre opgaven.

Jeg tror stadig på, at der under installetionen skal indlæses driver til din IDE-controler (ved hjælp af F6 som beskrevet ovenfor).
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:30 #54
www.killdisk.com  er det rigtige.