Avatar billede ihtezaz Praktikant
14. oktober 2003 - 21:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan referer jeg til en lang directory, f.eks. mingamlemappe.

Hvordan referer jeg til en lang directory, f.eks. mingamlemappe. når jeg f.eks. siger cd mingamlemappe får jeg "ugyldig mappe".
Avatar billede ihtezaz Praktikant
14. oktober 2003 - 21:22 #1
Det er selfølgelige i Dos under win XP
Avatar billede soreno Praktikant
14. oktober 2003 - 21:22 #2
cd mingam~1

Som tommelfinger regl er det de 6 første bogstaver i navnet plus "~1"
Avatar billede herpezp Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:22 #3
mingam~1 skulle kunne gøre det :)

afkort til 6 bogstaver og sæt ~1 bagpå
Avatar billede soreno Praktikant
14. oktober 2003 - 21:23 #4
Når du skal accesse lange filnavne med mellemrum i bør du bruge "", f.eks.

cd "program files"
Avatar billede herpezp Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:24 #5
hvis der er flere mappe hvor de 6 første bogstaver er de samme kaldes de ~2, ~3 osv.
Avatar billede ihtezaz Praktikant
14. oktober 2003 - 21:24 #6
Tak for den hurtig svar begge to.
Avatar billede herpezp Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:25 #7
I øvrigt mener jeg at dos under xp godt kan tage lange filnavne, det er mest mellemrum den har problemer med.
min gamle mappe -> mingam~1
Avatar billede janpo Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:25 #8
Win XP har en smart feature ( som nok er hugget fra Linux ), der hedder "TAB-completion" D.v.s. at du skriver lidt af navnet på  folderen og trykker så TAB. Vupti, er resten skrevet for dig :-)
Avatar billede ihtezaz Praktikant
14. oktober 2003 - 21:26 #9
Ok spændende svar jeg får, går straks igang.
Avatar billede soreno Praktikant
14. oktober 2003 - 21:27 #10
Win2k kan også tab-complete.
Det er vist nok et entry i regdb der skal sættes - så er man kørende.

Jeg plejer at bruge tweakui til at gøre det for mig.

Det virker dog ikke nær så godt som i bash.
Avatar billede janpo Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:30 #11
Såvidt jeg husker kan man aktivere TAB i Win2K med en switch til cmd kommandoen, men så skal man trykke CTRL-L eller noget lignende tåbeligt.
Avatar billede soreno Praktikant
14. oktober 2003 - 21:33 #12
Jeg har sat tab-completion til at være TAB tasten (!).

Men det er vist rigtigt at man også kan angive det som parameter til cmd.exe - iøvrigt synes jeg også at kunne huske at man kan angive hvilken tast der skal anvendes til henholdsvis DIR og FILE completion.

Det står nok alt sammen forklaret hvis man skriver:
cmd /?