Avatar billede mrg Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer kan ikke gå på nettet - men anden kan

Hej,

Mon der er en der kan hjælpe mig med en forklaring på følgende:
Jeg har en HUB med 2 RJ-45 kabler på.

Igår:
Min bærbare computer får ikke internet-forbindelse med det ene kabel. Derfor tog jeg netkabel ud af min stationære for at se om det virkede. Det gjorde det. Da jeg så sætter det tilbage i den stationære og tænder den, kan den ikke gå på nettet.

Idag: Jeg tænder min stationære der går fint på nettet. Jeg forsøger at tage netkablet og sætte det i den bærbare (da det andet kabel stadig ikke giver net-adgang), men det hjælper ikke. Da jeg sætter det tilbage i den stationære går den fint på.

Min tanke: At computeren 'tuner' sig ind på netadgangen - og at den derfor virker i den computer den sad i da der blev tændt, men ikke lige kan overføres ? Er dette helt forkert ?

Min idé: Kan man 'reboote' en netadgang - altså bede den om at 'pinge' sig vej igen ?

Al hjælp er velkommen.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:39 #1
Det er garanteret kabelmodem ik'

sluk for strøm til den --> sluk computere --> tænd for kabelmodem --> tænd for computere :-D
Avatar billede mrg Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:46 #2
Kabel-modem ? Næh...ganske almindeligt ADSL modem og switch og HUB
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:49 #3
så er det fordi den får en apipa-adresse
start --> kør --> cmd ---> skriv: ipconfig /renew
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:51 #4
problemet er nok at du kun har 1 ipadresse fra din udbyder, og derfor kan du kun komme på med 1 computer
Avatar billede mrg Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:08 #5
Hmmmm...der er også en 3. computer tilknyttet - den har aldrig problemer (udelod den af problemforklaringen, da det virkede irrelevant).

Og på den bærbare har jeg lige prøvet ipconfig /renew, men det gider den ikke - siger at der ikke er DHCP-server tilgængelig
Avatar billede msi Nybegynder
14. oktober 2003 - 18:18 #6
hvis jeg var dig ville jeg undersøge hvor mange ip adresser din udbyder sender til dig, da det er meget sjældent at de sender over 2 ip adresser til hver bruger. normalen er faktisk 1 ip adresse pr. bruger i dag.

altså ring til din udbyder for at få bekræftet hvor mange der tildeles.

msi fan
Avatar billede mrg Nybegynder
14. oktober 2003 - 18:20 #7
OK - det undersøger jeg i morgen. Vender tilbage.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
14. oktober 2003 - 18:39 #8
du kan finde ud af det ved at tage stikket fra computer nr.3 og sætte i den bærbare :-D
Avatar billede mrg Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:40 #9
hmmmm...vi har lige været 3 computere på nettet samtidig...det kan altså godt lade sig gøre...bare min NT bærbare der ikke er så glad for det.

Nå, jeg må finde ud af det med arbejdet - det er vel deres sikkerhedsløsning der blokerer...
Avatar billede nicoladen Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:08 #10
Er Default gateway, subnet og DNS sat ordentligt op i den bærbare. Det lyder lidt som om den er konfigureret forkert.
Avatar billede mrg Nybegynder
15. oktober 2003 - 12:17 #11
Hmmmm...her til morgen gik den så lige på (på det kabel der ikke bruges til andre). Det er mærkeligt...
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:52 #12
Lige til orientering.
Grunden til at man sætter en router op er at fx. 100 computere kan komme ud på Internettet med EN Ip adresse. Det er routerens formål (et af de mange). Den benytter sig af NAT (Network Adress Translation), som gør at flere computere kan deles om en IP adresse. Alternativt skulle der jo være lige så mange IP adresser til rådighed på Internettet som der er computere i hele verdenen - og det er jo ikke tilfældet med IP version 4 - det kommer først i version 6.
Dvs. at det eneste tilfælde hvor der skal bruges det samme antal IPadresser som der er computere der skal på er hvis man ikke har en router sat op.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
16. oktober 2003 - 00:01 #13
Jeg ved ikke med de andre, men jeg ved det godt....
Men manden har jo ikke en router på !!!

Kommentar: mrg
14/10-2003 15:46:27    Kabel-modem ? Næh...ganske almindeligt ADSL modem og switch og HUB
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
16. oktober 2003 - 00:08 #14
Det kan jeg godt se, men nogle kalder også en router for et modem - har desværre oplevet det.
- og dermed ikke sagt at mrg ikke kender forskel, men jeg kender ham ikke, og kender derfor ikke hans niveau!