Avatar billede fister9 Nybegynder
13. oktober 2003 - 19:48 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

LAN netværk og internetforbindelse

Hejsa.. Jeg skal til netparty om et par dage... Og det er noget vi er lidt i tvivl om..

Vi har en ADSL forbindelse
En 8 port switc + 1 uplink
En 4 port switch + 1 uplink
ingen router (vi ved ikke om ham vi skal ud til har dynmaiske eller faste ip-adresser)

Vi er cirka 10 maskiner der skal i netværk til noget cs. Med mindre gutten har en statisk ip kan vi ikke umiddelbart komme på alle sammen på en gang. Eller hvad?

1) Hvis nu han har en statisk (garenteret - de er 4 på med den 4 port switch i forvejen). Kan det så lade sig gøre at få alle på uden nogen router?

2) Hvordan forbinder vi de to switches? Og kan det gøres uden et krydset kabel?

3) Jeg har en computer hvor der er 2 LAN udgange i bundkortet.. Kan det bruges til noget konstruktivt?

4)Ville dette kunne lade sig gøre?

                        1->>>5 port switch>>Uplink
                        2->pc              1->pc
                        3->pc              2->pc
                        4->pc              3->pc
                        5->pc              4->pc
                        6->pc
                        7->pc
                        8->pc
Internet->8 port-switch>Uplink

Svar hurtigt - ingen henvisninger til spørgsmål.. Jeg har lidt travlt... Så skal i nok få jeres point...
Avatar billede fister9 Nybegynder
13. oktober 2003 - 19:49 #1
Formateringen gik lidt skævt.. Men det er meningen at internettet går ind i den store switches uplink. Herefter benyttes en af portene til switch2's uplink. Herefter er der så 7 porte ledig på switch1 og 4 på switch 2. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede bredker Nybegynder
13. oktober 2003 - 19:59 #2
hvis du ikke har en router skal du have en ip til hver maskine
og du kan max få 6 dynamiske ip
Avatar billede bredker Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:02 #3
de fleste swits kræver ikke et krydset kabel
kør fra alm port til uplink i den anden
mht internet kan i kun komme på med det antal ip numre i har
det er normalt 2 hvis de er dynamiske og en hvis det er fast
i kan så hente med dem der kan komme på og overføre fra disse maskiner til de andre
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:15 #4
Det ville gøre det hele meget lettere hvis I havde en router. Det en router gør er groft sagt at forbinde to netværk, nemlig ADSL'en (hvor det for øvrigt er lige meget om der er fast eller dynamisk IP, hvis routeren kan være DHCP-klient - og det plejer de) og jeres lokalnetværk. Den har én IP-adresse udadtil, deler så automatisk IP adresser ud til jeres LAN, og styrer trafikken fra Internettet til den rigtige maskine. Og så kan i switche så meget i vil ;-)

Jeg har selv lige købt en (endda trådløs) router til kr 400,- så mon ikke det kunne være investeringen værd?
Avatar billede kenp Novice
13. oktober 2003 - 20:33 #5
elelr i kan sætte en computer op som gateway for jer alle samme, det eneste dne kræver er et ekstra netkort, så vil i alle kunne komme på nettet uden problemer.
Avatar billede kenp Novice
13. oktober 2003 - 20:37 #6
det er din punkt 3 jeg henviser til den ville virke som gateway for resten af computerne ;)
Avatar billede fister9 Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:40 #7
Det vil sige at ADSL går ind i min den ene, og switchen går ind i den anden port?

Har det nogen betydning om det er en hurtig computer der er gateway?
Avatar billede fister9 Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:41 #8
Jeg har også et ekstra netkort, så i princippet ville jeg kunne koble begge switches til min computer + adsl i den? altså hvis jeg satte netkortet i så jeg havde 3 porte..?
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:46 #9
Ville nu stadig anbefale en router - måske mest fordi det faktisk er det de er lavet til... Hvad vis din gateway-computer går ned? Eller når den kæmper for at hente den næste cs-bane? Nok bare mig der er gammeldags ;-)

Held og lykke, og godt party.

Jacob
Avatar billede kenp Novice
13. oktober 2003 - 20:51 #10
jeg ville ikke begynde på 3 netkort :) men 2 netkort også internetdeling, på netkort 2 så sætter i swichen på der. så kan i alle komme på nettet.

men en router ville være at foretrække.
Avatar billede fister9 Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:14 #11
Der er et par der er faldet fra.. Så vi burde kunne klare os med den store switch.. Men jeg tror jeg har fået svar på mine spørgsmål.. Jeg er i hvert fald klogere. Tak for hjækpen.

Hvis i andre skal have et par point kan i lige lægge et svar. I morgen lukker jeg spørgsmålet og deler point ud.
Avatar billede kenp Novice
14. oktober 2003 - 21:26 #12
hvis du mener jeg ksal have lidt så er her et svar.
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. september 2004 - 18:17 #13
Jeg havde glemt alt om dette spørgmål. Tak for jeres indsats.